Στο μυαλό ενός μικρού παιδιού – κατανοώντας πώς σκέφτεται και πώς αντιλαμβάνεται όσα του λέμε
Μερικές φορές μοιάζουν να απειθαρχούν ενώ απλώς δεν έχουν καταλάβει τι τους ζητάμε…
Μπορεί να νομίζετε ότι είστε σαφείς όταν ζητάτε κάτι από το παιδί σας που βρίσκεται στην προνηπιακή ή νηπιακή ηλικία. Από τη στιγμή που τα παιδιά κατακτούν τη βασική επικοινωνία θεωρούμε πως καταλαβαίνουν απόλυτα τι τους ζητάμε και όταν δεν το κάνουν πιστεύουμε ότι απλώς παρακούν ή δεν θέλουν να υπακούσουν.
Λίγο αφότου το παιδί μας έφτασε στην ηλικία των 3 ετών, αποφασίσαμε ότι ήρθε η ώρα να αυξήσουμε την ανεξαρτησία της διδάσκοντάς του πώς να φοράει μόνο του τις πιτζάμες του. Το μόνο πρόβλημα ήταν ότι το μοναδικά ανεξάρτητο μικρό παιδί μας δεν έμοιαζε να ακούει αυτό που του έλεγα. Κάθε φορά που του λέγαμε να ντυθεί, θα με κοίταζε ή θα φώναζε κλαιγοντας, «μα δεν μπορώ!»
Είναι πολύ εύκολο για τους γονείς να θεωρήσουν αυτή τη συμπεριφορά ως προκλητική. Σας κάνει να αναρωτιέστε αν δεν πρέπει να ξέρει από την προσχολική ηλικία πώς να φοράει τις πιτζάμες του; Και σκέφτεστε πώς μπορείτε να κάνετε το μικρό παιδί σας να ακούσει χωρίς να βάλει τις φωνές και χωρίς να χάσετε κι εσείς την ψυχραιμία σας;
Είναι ένα κρίσιμο μεταίχμιο. Προσπαθείτε να δείτε τι ισχύει: είναι το παιδί προκλητικό και με ισχυρή θέληση; Ή υπάρχει κάτι στη συνεννόηση που σας έχει διαφύγει; Ως γονείς, μπορεί να είναι δύσκολο να πει κανείς εάν τα παιδιά σκόπιμα απειθαρχούν ή αν πραγματικά δεν καταλαβαίνουν τι τους ζητάμε.
Τι γίνεται αν δεν ακολουθούν αυτό που τους λέμε λόγω παρεξήγησης αντί για εσκεμμένη περιφρόνηση;
Συχνά ξεχνάμε ότι τα παιδιά χρειάζονται απλές και σαφείς οδηγίες.
Για παράδειγμα, εάν λέμε στα νήπια μας να φορέσουν πιτζάμες, μπορεί να μην ξέρουν από πού να ξεκινήσουν. Ο λόγος που δεν ακούνε τίποτα που λέμε δεν είναι επειδή θέλουν να συμπεριφέρονται εσφαλμένα – είναι επειδή δεν γνωρίζουν συγκεκριμένα τι τους ζητάμε να κάνουν.
Ένας τρόπος για να προσδιορίσετε εάν είναι θέμα πειθαρχίας ή επικοινωνίας είναι η κατανομή της εργασίας σε απλά βήματα.
Ξεκινήστε με τα βασικά, εξηγώντας τους όλα τα βήματα της διαδικασίας: «Πρώτα βρείτε την τρύπα του βραχίονα. Στη συνέχεια, βάλτε ένα χέρι μέσα από την τρύπα του βραχίονα». Μπορεί να φαίνεται ανόητο για έναν ενήλικα, αλλά πολλά μικρά παιδιά χρειάζονται εργασίες που χωρίζονται σε σαφή και απλά βήματα. Όταν δοκιμάσαμε αυτήν την τεχνική με το παιδί μας πριν να πάει για ύπνο μας εξέπληξε ευχάριστα. Άρχισε να ακολουθεί και ήταν σε θέση να εκτελέσει τις απλές οδηγίες μας!
Αποδείχθηκε ότι δεν ήταν ανυπάκουο ως προς το να φορέσει τις πιτζάμες του. Του ζητούσαμε να κάνει κάτι νέο και χρειαζόταν βοήθεια για τη διαδικασία. Τώρα μπορεί να το κάνει μόνο του!
Ας έχετε αυτό υπόψη σας όταν ζητάτε κάτι από ένα μικρό παιδί. Μέχρι να του γίνει συνήθεια και να είστε σίγουροι ότι γνωρίζει όλα τα βήματα της διαδικασίας που του ζητάμε να ακολουθήσει.
Αν για παράδειγμα χρησιμοποιείτε φράσεις όπως: «Πήγαινε να παίξεις». «Ετοιμάσου για το σχολείο». «Δώσε προσοχή». Αν και αυτές οι φράσεις φαίνονται προφανείς ή απλές για τους ενήλικες, τα παιδιά μπορεί να χρειάζονται πιο σαφείς οδηγίες. Τι σημαίνει για εκείνα το «δίνω προσοχή»; Τι συνεπάγεται η προετοιμασία για το σχολείο; Σκεφτείτε τι λέτε και χωρίστε το σε μικρά κατανοητά για το παιδί βήματα.
Μπορεί να εκπλαγείτε όταν ανακαλύπτετε ότι το παιδί σας δεν κατάλαβε τις αρχικές εντολές σας!