Η επιλογή του να μεγαλώνεις χαρούμενα παιδιά
Καλοκαίρι + Montessori = ελευθερία
Μετά από μια δεύτερη συνεχόμενη πιεστική χρονιά όλοι θέλουμε να ζήσουμε ένα ανάλαφρο, χαρούμενο και διασκεδαστικό καλοκαίρι. Για τα παιδιά που βρίσκονται στο σπίτι κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών, οι γονείς επιθυμούν να τους δημιουργήσουν μια χαλαρή καθημερινότητα που να συνεχίζει ωστόσο να τους προσφέρει ερεθίσματα σημαντικά για την ανάπτυξή τους.
Δίνοντας στα παιδιά σας την ελευθερία – πολλές μέρες χωρίς τίποτα στο πρόγραμμα – τους επιτρέπει να επιδιώκουν τα δικά τους ενδιαφέροντα, να καταλάβουν ποιοι είναι πραγματικά και να μάθουν πώς να διαχειρίζονται το δικό τους χρόνο. Αλλά μπορεί επίσης να είναι κάποτε καταστροφή.
Τα παιδιά που ανατρέφονται με τις αρχές Montessori έχουν μεγάλη ελευθερία.
Υπάρχουν, ωστόσο, δύο στοιχεία που κάνουν αυτήν την ελευθερία επιτυχημένη: ο σκοπός και η δομή.
Μπορείτε να δώσετε στα παιδιά την ελευθερία να αποφασίσουν πώς να περάσουν τις καλοκαιρινές μέρες τους, παρέχοντας παράλληλα την απαραίτητη δομή για να είναι χαρούμενα.
Σταθερή βάση
Σίγουρα θα έχετε ημέρες που θα αποκλίνουν από τον κανόνα – ημέρες στην παραλία, μικρές εκδρομές. Ωστόσο, μπορεί να είναι χρήσιμο να σκεφτείτε μια ρουτίνα για τις ημέρες που βρίσκεστε στο σπίτι.
Προσπαθήστε να δημιουργήσετε έναν ρυθμό έτσι ώστε το παιδί σας να γνωρίζει τι να περιμένει κάθε μέρα. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούν να επικεντρωθούν στο παιχνίδι αντί να ρωτούν συνεχώς τι θα ακολουθήσει.
Για παράδειγμα, μπορεί να ξέρουν τι ώρα θα πάρουν το πρωινό τους και στη συνέχεια ότι θα έχουν δραστηριότητες στην αυλή ή το μπαλκόνι όσο είναι ακόμα δροσερά. Στη συνέχεια, μπορείτε να μπείτε μέσα για ένα σνακ, μετά να παίξετε στο εσωτερικό, ή να πλατσουρίσουν στην μπανιέρα, να ακολουθήσει το μεσημεριανό γεύμα και ίσως ένας υπνάκο ή ήσυχος χρόνος για διάβασμα.
Μια απλή ρουτίνα όπως αυτή, με καθορισμένο χρόνο για υπαίθριο και εσωτερικό παιχνίδι, μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να αισθάνονται αρκετά άνετα για να χαλαρώσουν στο νέο φυσιολογικό ρυθμό του καλοκαιριού. Οι προβλέψιμες ρουτίνες δίνουν στα παιδιά αυτοπεποίθηση.
Τι έχω στο πρόγραμμα
Αυτό θα μπορούσε να μοιάζει με: Δευτέρα στο σπίτι, Τρίτη στο πάρκο, Τετάρτη στη βιβλιοθήκη, Πέμπτη μια βόλτα στη θάλασσα με φίλους και Παρασκευή μια μεγαλύτερη περιπέτεια όπως η επίσκεψη σε ένα αρχαιολογικό χώρο ή ένα αξιοθέατο.
Ένα εβδομαδιαίο ημερολόγιο σαν αυτό επιτρέπει άφθονο ελεύθερο χρόνο για παιχνίδι, χωρίς να αφήνετε τόσο εσείς όσο και τα παιδιά σας να αναρωτιέστε τι να κάνετε κάθε πρωί. Φυσικά, δεν χρειάζεται να δεσμευτείτε απόλυτα σε αυτό το ημερολόγιο. Μπορείτε να το αναπροσαρμόζετε τακτικά για να έχει μεγαλύτερη ποικιλία.
Το νόημα του σκοπού
Δοκιμάστε να καθίσετε με το παιδί σας και να συζητήσετε ιδέες για μερικούς στόχους για το καλοκαίρι. Μπορείτε ο καθένας να διαλέξει δύο ή τρία πράγματα που θέλει να πετύχει ή καταφέρει για να δώσει κάποιο σκοπό στις μέρες του. Ίσως θέλουν να διαβάζουν πέντε νέα βιβλία. Μπορεί να θέλουν να μάθουν τους στίχους ενός τραγουδιού, τα λόγια ενός ρόλου ή να μάθουν να οδηγούν ποδήλατο χωρίς βοηθητικές ρόδες.
Όταν το παιδί σας δυσκολεύεται να αποφασίσει τι να κάνει, να του υπενθυμίσετε αυτούς τους στόχους. Η επίτευξη ενός στόχου δίνει μεγάλη ικανοποίηση.
Λίστα δραστηριοτήτων
Ομοίως, κάντε με το παιδί σας μια λίστα με καλοκαιρινές δραστηριότητες. Ρωτήστε τους τι διασκεδαστικά πράγματα θέλουν να κάνουν στη συνέχεια του καλοκαιριού και γράψτε το καθένα σε ένα κομμάτι χαρτί. Βάλτε τα χαρτάκια με τις ιδέες σε ένα βάζο ή ένα κουτί για να δημιουργήσετε μια «τράπεζα» δραστηριοτήτων.
Καλέστε το παιδί σας να διαλέξει ένα χαρτί κάθε φορά που ισχυρίζεται ότι δεν υπάρχει τίποτα να κάνει. Αυτό αφαιρεί την ευθύνη από εσάς του να διασκεδάσετε το παιδί σας, ενώ του παρέχετε αρκετή τροφοδότηση για να βρει κάτι διασκεδαστικό για να κάνει με επιτυχία.
Φροντίστε να συμπεριλάβετε πολλές δραστηριότητες που μπορεί να κάνει το παιδί σας μόνο του.