Ποιος είναι το αφεντικό;
Τι να κάνετε όταν η αγαπημένη έγκλιση του παιδιού σας είναι η προστακτική
Μπορεί να φταίει το ότι είναι μοναχοπαίδι, αλλά θα μπορούσε κάλλιστα να είναι και το πρώτο ή το τελευταίο παιδί σε μια οικογένεια, αλλά θα μπορούσε εξίσου να βρίσκεται σε οποιαδήποτε κατάταξη κι απλώς να είναι κάπως καλομαθημένο. Μπορεί να μην είναι καν καλομαθημένο αλλά να ευθύνεται το ταπεραμέντο και ο χαρακτήρας του που θέλει να είναι «αρχηγός» και του αρέσει να δίνει εντολές… Το να έχει κανείς ηγετικές διαθέσεις δεν είναι απαραιτήτως κακό, κακό είναι όταν χάνεται η αίσθηση του μέτρου κι όταν η συμπεριφορά βγαίνει εκτός ορίων.
Φράσεις και τρόποι που θα σας βοηθήσουν να επικοινωνείτε καλύτερα με ένα παιδί με ηγετικές τάσεις!
- Προσέξτε τις δικές σας «προστακτικές»
Μην ξεχνάτε ότι αρχικά ένα παιδί παπαγαλίζει, δηλαδή μιμείται και υιοθετεί άκριτα μερικές φορές τον λόγο των μεγαλύτερων και ειδικά των γονιών του. Οπότε είναι σημαντικό ο τρόπος που επικοινωνείτε με το παιδί να είναι επίσης απαλλαγμένος από δόσεις εξουσίας και να μη γίνετε κατάχρηση εντολών.
- Οι επιλογές ισχύουν για όλους
Το παιδί πρέπει να καταλάβει πως όπως εκείνο έχει επιλογές και μπορεί να κάνει κάποια πράγματα και μπορεί να μην κάνει κάποια άλλα, αντίστοιχα το ίδιο ισχύει και για τους άλλους όταν τους δίνει «εντολές» – όταν θέλουν μπορούν να κάνουν κάτι που τους ζητάει κι άλλες φορές όχι.
- Το μυστικό είναι η ευγένεια
Όταν δεν σας αρέσει ο τρόπος που το παιδί ζητάει κάτι, μην κάνετε το λάθος να ενδώσετε προκειμένου να αποφύγετε ένα ξέσπασμα ή για να του εξηγήσετε άλλη φορά τι δεν κάνει σωστά. Όσο πιο νωρίς το παιδί καταλάβει πως η ευγένεια και οι καλοί τρόποι είναι τα κλειδιά μιας επιτυχημένης επικοινωνίας τόσο πιο αποτελεσματικά θα μάθουν να ζητάνε με τον σωστό τρόπο, το κατάλληλο ύφος και τις πρέπουσες λέξεις.
- Βάλτε το στα παπούτσια σας
Εξηγήστε του πώς νιώθετε εσείς αλλά και πώς νιώθουν οι άλλοι όταν εκείνο απαιτεί κάτι από τους άλλους και όταν ζητάει κάτι επίμονα και προστακτικά. Τα συναισθήματα είναι για να μοιράζονται, αν δεν ξέρει τι αρνητικό συναισθηματικό αντίκτυπο έχουν οι λέξεις του προς τους άλλους αλλά και προς εσάς, δεν πρόκειται εύκολα να βελτιώσει τη συμπεριφορά ή να αλλάξει τους τρόπους του.
- Ας αλλάξουμε ρόλους
Παρόμοιο με το παραπάνω είναι να του προτείνετε να αλλάξετε ρόλους και να του δίνετε εσείς εντολές με τον τρόπο που το κάνει εκείνο. Με τον τρόπο αυτό μπορεί να παρακολουθήσει μια δική του συμπεριφορά και πώς αυτή μοιάζει όταν την παρατηρεί από κάποιον άλλον.
- Είμαστε ομάδα
Η διάδραση με άλλα παιδιά και ειδικά μεγαλύτερα είναι πάντα ένας ανώδυνος και αποτελεσματικός τρόπος για να διορθώσει ένα παιδί εσφαλμένες συμπεριφορές εναρμονίζοντας τη στάση του με τη στάση των υπολοίπων. Αν μάλιστα μπει σε μια ομαδική δραστηριότητα όπου άλλο παιδί είναι αρχηγός, μαθαίνει όχι απλώς να μη δίνει εντολές αλλά να δέχεται και να εκτελεί εντολές από άλλον/άλλους.
Το να νιώθει το παιδί ότι ανήκει σε μια ομάδα αλλά και σε μια οικογένεια ισότιμα το κάνει να κατεβάσει τους τόνους και να προσέχει λίγο περισσότερο πώς να διαχειρίζεται τις ηγετικές του τάσεις, χωρίς ωστόσο να χάσει ποιοτικά χαρακτηριστικά του εαυτού του που το κάνουν να ξεχωρίζει.