Για να αναπτυχθεί ο εγκέφαλος του μωρού σας, διαβάστε του τα σωστά βιβλία
Οι νέες έρευνες σας δίνουν ένα βασικό κριτήριο για να κάνετε την καλύτερη αναγνωστική επιλογή για τις πιο τρυφερές ηλικίες.
Η συμβουλή που δίνουν οι ειδικοί στους γονείς, να διαβάζουν βιβλία στα παιδιά τους, φαίνεται να αποδίδει καρπούς, τουλάχιστον στις ΗΠΑ. Γιατί σύμφωνα με στοιχεία του αμερικανικού Υπουργείου Παιδείας, το 2007 το 55% των παιδιών 3-5 ετών απολάμβαναν καθημερινά την ανάγνωση ενός βιβλίου από τους γονείς τους, ποσοστό που μέχρι το 2012 είχε εκτοξευτεί, για τις ίδιες ηλικίες, στο 83%!
Τα οφέλη των βιβλίων
Τα βιβλία συνεισφέρουν στην ανάπτυξη ενός μικρού παιδιού με πολλούς τρόπους. Μεταξύ άλλων, όπως ξέρουμε, συμβάλλουν στις γλωσσικές και νοητικές δεξιότητές του, εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό του και ενισχύοντας την ικανότητά του να κατανοεί έννοιες.
Επιπλέον, η ανάγνωση ενός βιβλίου δυναμώνει τη σχέση ανάμεσα στο γονιό και το παιδί, ενθαρρύνοντας τη μεταξύ τους αλληλεπίδραση και λειτουργώντας ως μια καλή αφορμή για να βρεθεί το παιδί στην αγκαλιά του γονιού του στη διάρκεια μιας συγκεκριμένης ώρας, σε καθημερινή βάση.
Όσο περισσότερα βιβλία διαβάζουμε σε ένα μικρό παιδί και όσο περισσότερο χρόνο αφιερώνουμε στην ανάγνωσή τους, τόσο μεγαλύτερα είναι τα αναπτυξιακά οφέλη που προσφέρουμε στο πιτσιρίκι. Αυτό τουλάχιστον έδειξε μια πρόσφατη μελέτη σε νήπια 4 ετών. Όμως, είναι όλα τα βιβλία εξίσου ωφέλιμα;
Νέα έρευνα: Τα ιδανικά βιβλία για μωρά
Πρόσφατα, ερευνητές από το Εργαστήριο Εγκεφάλου, Νόησης και Ανάπτυξης του Πανεπιστημίου της Φλόριντα στις ΗΠΑ διεξήγαγαν πειράματα σε μωρά που διένυαν το δεύτερο εξάμηνο της ζωής τους. Όπως ανακάλυψαν οι επιστήμονες, όταν, σε αυτή την ηλικία, διαβάζουμε στο μωρό μας βιβλία με πρόσωπα ή αντικείμενα στα οποία έχουν δοθεί ονόματα, οι μικροί αναγνώστες-ακροατές αποκομίζουν περισσότερες γνώσεις και αναπτύσσουν την ικανότητα να χρησιμοποιούν αυτές τις γνώσεις σε νέες καταστάσεις.
Οι Αμερικανοί ειδικοί, όπως γράφουν σε άρθρο τους στην επιθεώρηση Child Development, παρακολούθησαν την εγκεφαλική δραστηριότητα των μωρών στο εργαστήριό τους χρησιμοποιώντας νευροαπεικονιστικές μεθόδους, αλλά και το βλέμμα των μικρών εθελοντών (ενδεικτικό της προσοχής που δίνουν τα μωρά σε ένα ερέθισμα).
Στο μεταξύ, χώρισαν τα μωρά του πειράματος σε τρία γκρουπ. Οι γονείς της πρώτης ομάδας διάβασαν στα μωρά τους βιβλία με έξι ήρωες, καθένας από τους οποίους είχε διαφορετικό όνομα. Εκείνοι της δεύτερης ομάδας, διάβασαν στα βρέφη βιβλία με διάφορους ήρωες, που όλοι τους ωστόσο είχαν το ίδιο όνομα. Τέλος, μια τρίτη ομάδα γονέων-μωρών δεν επέλεξαν τα βιβλία που διάβασαν σύμφωνα με κάποιο συγκεκριμένο κριτήριο.
Μετά από τρεις μήνες, οι οικογένειες επέστρεψαν στο εργαστήριο και όπως ανακάλυψαν οι ερευνητές, μόνο τα μωρά που είχαν έρθει σε επαφή με τα βιβλία με τους… επώνυμους ήρωες έδειξαν αυξημένη προσοχή, σε σχέση με την προηγούμενη επίσκεψή τους, στα συγκεκριμένα αναγνώσματα. Επιπλέον, τα μικρά μέλη της ίδιας ομάδας μπορούσαν να ξεχωρίσουν διαφορετικούς χαρακτήρες, μια ικανότητα που δεν επιδείκνυαν τα μωρά των άλλων δύο ομάδων.
Πώς μπορούμε λοιπόν οι γονείς να αξιοποιήσουμε αυτά τα ευρήματα;
Καταρχάς, επιλέγοντας διαφορετικά βιβλία για κάθε ηλικία. Στα μωρά, συγκεκριμένα, είναι προτιμότερο να διαβάζουμε βιβλία με διαφορετικούς χαρακτήρες, καθένας από τους οποίους έχει διαφορετικό όνομα.
Πιθανόν, όπως καταλήγουν οι ειδικοί, οι ήρωες με όνομα να δίνουν περισσότερες αφορμές στους γονείς να μιλούν στα μωρά τους στη διάρκεια μιας αναγνωστικής εμπειρίας (και σύμφωνα με τα όσα γνωρίζουμε μέχρι σήμερα, όταν απευθύνουμε το λόγο στο βρέφος μας συμβάλλουμε ποικιλοτρόπως στην ανάπτυξή του). Αλλά ακόμα και αν ο συγγραφέας ενός παιδικού βιβλίου δεν έχει φροντίσει να δώσει ονόματα στους χαρακτήρες του, μπορούμε ως γονείς να αυτοσχεδιάσουμε, «βαφτίζοντάς τους» εμείς, προκειμένου να εκμεταλλευτούμε στο έπακρο τα οφέλη της ανάγνωσης.