Απαντώντας με μοντεσοριανό τρόπο στα “γιατί” των παιδιών
Γιατί η περιέργεια πρέπει να ενθαρρύνεται κι οι ερωτήσεις τους να βρίσκουν απάντηση
Όλοι θέλουν το παιδί τους να είναι περίεργο, να θέλει να μαθαίνει καινούργια πράγματα και να θέλει να ανακαλύψει τον κόσμο. Ωστόσο, όταν μας βομβαρδίζει με χιλιάδες γιατί –ειδικά σε μερικές δύσκολες για εμάς στιγμές– είναι εύκολο κάποια στιγμή να δυσανασχετήσουμε ή να κουραστούμε.
Πώς λοιπόν μπορούμε να ενθαρρύνουμε την αξιέπαινη περιέργεια των παιδιών μας, χωρίς να χάσουμε την υπομονή μας από τη συνεχή «εκτόξευση» ερωτήσεων;
Εδώ είναι μερικές φράσεις για να πείτε όταν το παιδί σας συνεχώς ρωτάει «γιατί;»:
- «Να συζητήσουμε τις ερωτήσεις σου μαζί αργότερα»
Οι απορίες ενός παιδιού δεν έχουν συγκεκριμένη ώρα, και το παιδί ειδικά στη προνηπιακή ηλικία ως μονάδα μέτρησης του χρόνου αναγνωρίζει κυρίως μόνο το «τώρα». Όμως αυτή είναι μια καλή ευκαιρία για να μάθει να περιμένει, να μάθει να κρατάει τη σκέψη του χωρίς να την ξεχνάει – τιθασεύοντας την παρορμητικότητα και καλλιεργώντας τη μνήμη.
Όταν αρχίζει να ρωτάει «γιατί» σε μια ακατάλληλη στιγμή για εσάς, θυμίστε του τα όρια και προσφέρετέ του άλλους τρόπους να απασχοληθεί μέχρι να μπορέσετε να του απαντήσετε .
Ωστόσο, εξηγήστε του τον λόγο για τον οποίον θα του απαντήσετε αργότερα – επίσης είναι σημαντικό να μη του δώσετε μια βιαστική ή μια λάθος απάντηση για να κερδίσετε χρόνο…
- «Γιατί;»
Μια από τις πιο αποτελεσματικές απαντήσεις στο «γιατί;» είναι στην πραγματικότητα το να το βάλετε στη διαδικασία να βρει μόνο του την απάντηση, επιστρέφοντας στο ίδιο το παιδί το «γιατί;». Μερικές φορές ένα παιδί ρωτά «γιατί;» απλώς επειδή θέλουν να μιλήσει για κάτι, να συζητήσει τη δική του θεωρία. Δεν χρειάζονται πάντα μια άμεση απάντηση. Η απάντηση σε μια ερώτηση δίνει στο παιδί σας την ευκαιρία να δοκιμάσει μια εξήγηση και βοηθά στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων κριτικής σκέψης.
- «Αυτή είναι μια ενδιαφέρουσα ερώτηση, πρόκειται να την σημειώσω έτσι ώστε να μπορούμε να την σκεφτούμε λίγο αργότερα».
Εάν κάποια φορά δεν έχετε την απάντηση ή δεν έχετε χρόνο να την εξηγήσετε, σημειώστε την ερώτησή του. Ακόμη και μικρά παιδιά που δεν μπορούν να διαβάσουν ή να γράψουν ακόμα αναγνωρίζουν ότι όταν γράφετε κάτι κάτω, είναι σημαντικό για εσάς. Απλά φροντίστε να απαντήσετε στις ερωτήσεις σχετικά άμεσα.
- «Δεν ξέρω».
Μη νιώθετε ότι πρέπει να έχετε όλες τις απαντήσεις. Το «Δεν ξέρω» είναι μια απολύτως αποδεκτή απάντηση. Δείξτε στο παιδί σας πώς να ψάξει σε ένα βιβλίο ή να ζητήσει από έναν εμπειρογνώμονα ή να ψάξει στο διαδίκτυο για μια απάντηση. Δείξτε τους πώς να βρείτε ένα βιβλίο σε ένα συγκεκριμένο θέμα στη βιβλιοθήκη. Δεν χρειάζεται να το κάνετε αυτό κάθε φορά, αλλά η έρευνα μαζί μπορεί να είναι ένας θαυμάσιος τρόπος για να προωθήσετε την αγάπη της μάθησης.
- «Αναγνωρίζω ότι θέλεις την προσοχή μου τώρα, είμαι ωστόσο στη μέση μιας σημαντικής δουλειάς και ξέρω ότι είναι δύσκολο για σένα να περιμένεις».
Αυτή η σύντομη διαβεβαίωση από την πλευρά σας μπορεί να βοηθήσει στη συναισθηματική επαναφορά ενός μικρού παιδιού, του οποίου η διάθεση μπορεί να πέφτει εύκολα. Ακόμη και αν δεν το ικανοποιεί, τουλάχιστον καταλαβαίνει ότι αναγνωρίζετε το πώς αισθάνεται.
Δοκιμάστε να απαντήσετε κάτι σαν: «Βλέπω ότι χρειάζεσαι την προσοχή μου τώρα, δουλεύω στον υπολογιστή και ξέρω ότι είναι δύσκολο για σένα, αλλά ας κάνουμε ένα διάλειμμα αγκαλιάς και μπορούμε να μιλήσουμε περισσότερο για τις ερωτήσεις σου μόλις τελειώσω».
Τα παιδιά είναι σημαντικό να διατηρήσουν την περιέργειά τους για τον κόσμο, αλλά παράλληλα πρέπει να αρχίσουν να καλλιεργούν την επιτυχή επικοινωνία μαζί σας, να μάθουν να περιμένουν, επίσης να μάθουν να αρχίσουν να βρίσκουν και τα ίδια τρόπους να βρίσκουν απαντήσεις. Δώστε τους εφόδια, βιβλία, εκπαιδευτικά εργαλεία, ντοκιμαντέρ και γίνετε σύμμαχος της περιέργειάς τους όσο μπορείτε.