TOP

Φροντίζω τον εαυτό μου δεν σημαίνει μόνο να ντύνομαι ζεστά για να μην αρρωστήσω ή να πλένω τα δόντια μου κάθε βράδυ, αλλά και να μπορώ να διαχειρίζομαι σε ψυχικό επίπεδο τις δυσκολίες της καθημερινότητας. Πολλά παιδιά, ανεξαρτήτως ηλικίας, όταν έρχονται αντιμέτωπα με μια αγχωτική κατάσταση, δυσκολεύονται αρκετά και αισθάνονται πίεση και στρες, χωρίς όμως να ξέρουν με ποιον τρόπο μπορούν να το ελέγξουν όλο αυτό.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε και εμείς οι γονείς με τη σειρά μας τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να τα βοηθήσουμε να προστατεύουν την ψυχική τους υγεία από μικρή ηλικία ώστε να είναι πιο χαρούμενα στην ενήλική τους ζωή.

Πώς όμως μαθαίνω σε ένα παιδί να βοηθάει τον νου του με τέτοιον τρόπο ώστε να παραμένει υγιής;

Τo βιβλίο «Τι συμβαίνει μέσα στο μυαλό μου;», από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, αναπτύσσει έννοιες όπως  θετική εικόνα του εαυτού μου, συναισθηματική νοημοσύνη, σχέσεις και ενσυνείδηση, και προσφέρει στο παιδί, με γλώσσα απλή, τις βάσεις για την ψυχική του υγεία. Η συγγραφέας του βιβλίου Μόλι Πότερ συμβουλεύει τα παιδιά:

Φροντίζω το σώμα μου για να βοηθήσω και το μυαλό μου

-Τρέφομαι σωστά με λαχανικά και φρούτα

-Κοιμάμαι αρκετά

-Πίνω πολύ νερό

-Ασκούμαι, βγαίνω έξω, παίζω

-Χαλαρώνω

Η τέχνη της χαράς

Μπορούμε να μάθουμε στα παιδιά ότι η ευτυχία δεν είναι μια αφηρημένη έννοια, αλλά πάνω απ’ όλα είναι μια κατάσταση εσωτερικής ηρεμίας, την οποία όλοι μπορούν να δημιουργήσουν. Αρκεί να ξέρουν πώς να αντλήσουν χαρά, από τα μικρά και καθημερινά πράγματα αλλά και τους ανθρώπους της ζωής τους. Είναι σημαντικό να είμαστε ως γονείς ισχυρό θετικό παράδειγμα, το βιβλίο τονίζει να δείξουμε στα παιδιά ότι μπορούμε να είμαστε ευτυχισμένοι όταν είμαστε με τους αγαπημένους μας ανθρώπους κι όταν περνάμε όμορφα μαζί με φίλους και με την οικογένειά μας. Αλλά είναι εξίσου σημαντικό να δώσουμε στα παιδιά να καταλάβουν ότι η ευτυχία είναι και προσωπική υπόθεση κι ότι μπορούν να είναι ευτυχισμένα και όταν είναι μόνα, όταν παίζουν και όταν κάνουν πράγματα που τους δίνουν χαρά κι ευχαρίστηση.

Γίνομαι «φίλος» με τα συναισθήματά μου

Κανένας δεν έχει μόνο θετικά συναισθήματα και είναι όλα αποδεκτά

-Τα αναγνωρίζω

-Αναζητώ τι τα προκάλεσε

-Εκφράζω το συναίσθημά μου

O τρόπος με τον οποίο μαθαίνω να διαχειρίζομαι κάτι που με αναστατώνει μπορεί να είναι διαφορετικός για τον καθένα από εμάς. Όταν αποφεύγουμε να αντιμετωπίσουμε κάτι, το ξεχνάμε για λίγο, αλλά μετά αυτό επανέρχεται. Όταν συμβαίνει κάτι δυσάρεστο, τα συναισθήματα που νιώθουμε δεν μπορούν να σταματήσουν, υπάρχουν όμως κάποια πράγματα που μπορούμε να κάνουμε για να τα διαχειριστούμε.

Μερικές ιδέες που προτείνει η Πότερ είναι:

-Μιλάω για αυτό που νιώθω

-Αναζητώ μια αγκαλιά για να κλάψω

-Αναζητώ το «καλό» που μπορεί να κρύβεται πίσω από τη δυσκολία

-Πάω μια βόλτα να ηρεμήσω

-Σκέφτομαι με ηρεμία αν αυτό θα μου είναι τόσο δυσάρεστο και στο μέλλον

-Σκέφτομαι όσα με κάνουν να νιώθω χαρά

-Σκέφτομαι αν έμαθα κάτι από αυτό που συνέβη

-Παίρνω βαθιές αναπνοές

Το βιβλίο «Οι ανησυχίες δεν είναι για πάντα», από τις εκδόσεις Μεταίχμιο, εξηγεί στα παιδιά ότι οι ανησυχίες είναι σκέψεις τις οποίες μπορούν να διαχειριστούν. Πιο συγκεκριμένα, η Ελίζαμπεθ Βέρντικ μάς προτείνει τρόπους με τους οποίους μπορεί να το παιδί να νιώσει καλύτερα όταν το προβληματίζει έντονα κάτι.

Όταν ανησυχώ πολύ για κάτι και δυσκολεύομαι να διώξω τις ανησυχίες μου μπορώ να:

-Απασχολήσω τα χέρια μου με κάτι

-Τρέξω

-Μιλήσω σε κάποιον μεγάλο

-Να αγκαλιάσω κάτι μαλακό

-Να κάνω θετικές σκέψεις

Λέω από μέσα μου φράσεις που με κάνουν να νιώθω καλύτερα όπως:

Είμαι καλά

Είμαι ήρεμος

Είμαι ασφαλής

ή να επαναλάβω τη φράση: «Oι ανησυχίες δεν είναι για πάντα»

-Να κάνω διαλογισμό

Πάρε βαθιές ανάσες και φαντάσου ένα μέρος που σε κάνει να αισθάνεσαι απόλυτη ηρεμία. Είσπνευσε αργά από τη μύτη σαν να μυρίζεις μπισκότα… έκπνευσε αργά από το στόμα σαν να φυσάς για να κάνεις σαπουνόφουσκες.

Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε και εμείς αλλά και τα παιδιά μας πως όταν κάτι μας απασχολεί, κάνουμε κάτι για να βοηθήσουμε τον εαυτό μας, όπως το να χρησιμοποιήσουμε τις ιδέες που μας δίνουν τα δύο αυτά μοναδικά βιβλία, τα οποία διευκολύνουν, από τη μία, τους γονείς να αναγνωρίσουν αλλά και να διαχειριστούν το παιδί τους όταν δυσκολεύεται συναισθηματικά και, από την άλλη, το ίδιο το παιδί με πρακτικούς τρόπους να νιώσει καλύτερα.

 

 

 

 

 

 

 

 

Καταχώρησε Σχόλιο