Πώς μοιάζει στην πραγματικότητα η χρήση της υγιούς τεχνολογίας;
Ποια είναι η θετική πλευρά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που συχνά παραβλέπουμε
Επειδή, κακά τα ψέματα, όλους μας προβληματίζει -λίγο πολύ- η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, μοιραζόμαστε μαζί σας ένα ενδιαφέρον άρθρο που διαβάσαμε στο Psychology Today, γραμμένο από την ψυχολόγο Sophie H. Janicke-Bowles, η οποία λέει τα εξής:
Ναι, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θέτουν πολλές προκλήσεις. Έχουν σχεδιαστεί για να μας κρατούν γαντζωμένους και να απελευθερώνουν τον νευροδιαβιβαστή ντοπαμίνη που μας κάνει να αφιερώνουμε πολύ περισσότερο χρόνο σε αυτό από ό,τι σκοπεύαμε. Και ναι, ειδικά για τις νεαρές έφηβες, οι πλατφόρμες που βασίζονται σε εικόνες μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά την εικόνα του σώματος και την αυτοεκτίμηση. Όμως, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορούν επίσης να οδηγήσουν σε ψηφιακή άνθηση, έμπνευση, συναισθήματα αγάπης και κοινωνικής υποστήριξης.
Αυτά τα θετικά αποτελέσματα αντισταθμίζουν όλα τα αρνητικά; Πιθανώς όχι. Όμως, η σκέψη για τα προβλήματα από ένα θετικό πλαίσιο προσανατολισμένο στη λύση μπορεί να διευρύνει τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να σκεφτούμε την επίλυση τέτοιων ζητημάτων. Δηλαδή, εκτός από την πιέσεις για σχολεία και κανόνες χωρίς τηλέφωνα για την άνοδο του ορίου ηλικίας για χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στα 16 χρόνια, όπως προτείνεται στο νέο βιβλίο του Jonathan Haidt, The Anxious Generation, μπορούμε να σκεφτούμε πώς φαίνεται η υγιεινή και θρεπτική τεχνολογία: ενισχύει την ευημερία, την ανθεκτικότητα και τις δυνάμεις του χαρακτήρα σε νεαρούς ενήλικες. Πρέπει να γνωρίζουμε πώς φαίνεται στην πραγματικότητα η «υγιεινή» χρήση της τεχνολογίας για να την προωθήσουμε.
Η έρευνά μου βασίζεται στο πλαίσιο της θετικής ψυχολογίας, η οποία διερευνά τρόπους με τους οποίους μπορούμε να ζήσουμε την καλύτερη ζωή μας, αντί να ζούμε χωρίς ασθένειες. Τα τελευταία 10 χρόνια, έχω εξερευνήσει τρόπους με τους οποίους τα μέσα ενημέρωσης γενικά, καθώς και τα νέα μέσα, όπως τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και η επικοινωνία μέσω υπολογιστή, μπορούν να οδηγήσουν σε ευτυχία και πληρότητα για τον εαυτό μας, καθώς και ευνοϊκότητα και μεγαλύτερη σύνδεση με τους άλλους.
Ακολουθούν τρεις βασικές γνώσεις από τη θετική ψυχολογία των μέσων:
1. Οι νέοι Αμερικανοί ανθίζουν ψηφιακά.
Με ένα δείγμα αντιπροσωπευτικό του αμερικανικού πληθυσμού, η πρόσφατη έρευνά μου αποκάλυψε ότι τα νεότερα άτομα (18-34) αντιλαμβάνονται τους εαυτούς τους ότι ανθίζουν ψηφιακά περισσότερο από τα μεγαλύτερα άτομα, ακόμη και όταν ελέγχουν τον χρόνο που αφιερώνεται στην επικοινωνία στο διαδίκτυο γενικά. Οι νέοι ενήλικες έδειξαν συγκεκριμένα ότι αισθάνονται πιο συνδεδεμένοι όταν επικοινωνούν ψηφιακά και εμπλέκονται σε θετική κοινωνική σύγκριση περισσότερο από τους μεγαλύτερους ενήλικες. Το τελευταίο εύρημα μιλάει συγκεκριμένα ενάντια σε πολλές προηγούμενες έρευνες, και δελτία τύπου για αυτό το θέμα, που δείχνουν τις βλάβες της διαδικτυακής κοινωνικής σύγκρισης για την ευημερία. Αλλά, αν κοιτάξουμε προσεκτικά, συσσωρεύονται πιο πρόσφατα στοιχεία που υποδεικνύουν θετικές επιπτώσεις στην ευημερία από τις διαδικασίες κοινωνικής σύγκρισης στο διαδίκτυο.
2. Η κοινωνική σύγκριση στο διαδίκτυο μπορεί να οδηγήσει σε έμπνευση και θετικά αποτελέσματα ευημερίας.
Μια πρόσφατη ανασκόπηση σχετικά με τον ρόλο της σύγκρισης κοινωνικής δικτύωσης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από έναν από τους συναδέλφους μου από το Πανεπιστήμιο της Νυρεμβέργης δείχνει ότι η κοινωνική σύγκριση μπορεί να οδηγήσει σε ευημερία για συγκεκριμένα άτομα υπό συγκεκριμένες συνθήκες. Για παράδειγμα, μια από τις δικές μου μελέτες έδειξε ότι όταν οι φοιτητές μοιράζονται εμπνευσμένο περιεχόμενο στο Facebook με άλλους, με την πάροδο του χρόνου, νιώθουν περισσότερη αγάπη και συμπόνια για τους άλλους. Σε μια άλλη μελέτη, διαπιστώσαμε ότι η έμπνευση χρήσης μέσων κοινωνικής δικτύωσης και διαδικτυακών βίντεο, αλλά όχι ο συνολικός χρόνος που αφιερώθηκε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, συσχετίστηκε θετικά με καθημερινές εμπειρίες ευγνωμοσύνης, δέους, ζωτικότητας και κοινωνικών κινήτρων και συμπεριφορών. Ομοίως, έρευνα από το Ινστιτούτο Σέφιλντ στο Ηνωμένο Βασίλειο δείχνει περαιτέρω ότι η κοινωνική σύγκριση στο Instagram είναι πιο πιθανό να οδηγήσει σε έμπνευση όταν οι έφηβοι συγκρίνονται με παρόμοιους άλλους αντί για ανέφικτους παράγοντες επιρροής. Έτσι, μία από τις προϋποθέσεις για το εάν η κοινωνική σύγκριση μπορεί να οδηγήσει σε θετικά ή αρνητικά αποτελέσματα πηγάζει επίσης από το περιεχόμενο που καταναλώνουμε και τα άτομα που ακολουθούμε. Λοιπόν, ας έχουμε κατά νου: η κοινωνική σύγκριση δεν είναι πάντα κακή και οι νεαροί ενήλικες βιώνουν έμπνευση στο διαδίκτυο που συχνά παραβλέπεται.
3. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενισχύουν περισσότερο τις φιλίες των εφήβων παρά τις βλάπτουν.
Ζούμε σε έναν ψηφιοποιημένο κόσμο. Και ενώ εμείς οι παλιοί millennials παίρναμε το τηλέφωνο του σπιτιού για να μιλάμε με τους φίλους μας για ώρες στο δωμάτιό μας, σήμερα οι έφηβοι το κάνουν αυτό στην κινητή συσκευή τους. Σε μια μελέτη της Pew Research από το 2022, η οποία συμμετείχε σε Αμερικανούς εφήβους ηλικίας 13-17 ετών, το 80% των εφήβων λέει ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τους κάνουν πιο συνδεδεμένους με ό,τι συμβαίνει στη ζωή του φίλου τους, το 71% λέει ότι έχει ένα μέρος όπου μπορούν να δείξουν τη δημιουργική τους πλευρά και το 67% λέει ότι τους αρέσει που έχουν ανθρώπους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που μπορούν να τους υποστηρίξουν σε δύσκολες στιγμές. Επιπλέον, η νοοτροπία ενός εφήβου έχει σημασία. Η μελέτη Pew αποκάλυψε επίσης ότι όσοι πιστεύουν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γενική θετική επίδραση στους συνομηλίκους τους βιώνουν επίσης πιο θετικές προσωπικές εμπειρίες από εκείνους που πιστεύουν ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν γενικά αρνητική επίδραση στους συνομηλίκους τους. Μια τέτοια θετική προοπτική για την τεχνολογία μπορεί να επηρεαστεί από πολλούς παράγοντες, αλλά ειδικά για τους νεαρούς εφήβους, οι γονείς διαδραματίζουν ενεργό ρόλο στην ψηφιακή ζωή των παιδιών τους.
Στην πραγματικότητα, η συμμετοχή των γονέων μπορεί να είναι ο αποφασιστικός παράγοντας εάν ένας έφηβος ανθίζει ψηφιακά ή όχι. Σε μια μελέτη που συνέταξα και δημοσιεύτηκε μόλις τον περασμένο μήνα, τον Απρίλιο του 2024, στο Journal of Child Development, παρακολουθήσαμε την ψηφιακή άνθηση των εφήβων (11-21 ετών, μέση ηλικία 15 ετών) για ένα χρόνο και διαπιστώσαμε ότι για το ήμισυ του δείγματος η βαθμολογία της ψηφιακής τους άνθησης ήταν στην αρχή υψηλή και παρέμεινε ως επί το πλείστον σταθερή με την πάροδο του χρόνου (με ελαφρές αυξήσεις στη θετική κοινωνική σύγκριση). Για το άλλο μισό του δείγματος, η ψηφιακή άνθηση ήταν χαμηλότερη στην αρχή και συγκεκριμένα ο αυτοέλεγχος μειώθηκε με την πάροδο του χρόνου. Αυτό που διαφοροποίησε τις δύο ομάδες ήταν ότι η πρώτη, ιδιαίτερα ακμάζουσα ομάδα, είχε γονείς με υψηλές ψηφιακές δεξιότητες και μια έντονη επένδυση στην τεχνολογία των εφήβων τους.
Μην με παρεξηγείτε. Δεν αρνούμαι τα προβλήματα που φέρνουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τάσσομαι υπέρ των νέων κανονισμών COPPA2.0 και άλλων πρωτοβουλιών που προτείνονται από αξιοθαύμαστα ιδρύματα όπως το The Center for Humane Technology και το Digital Wellness Institute. Αλλά όταν προσεγγίζουμε αυτά τα προβλήματα από μια θετική ψυχολογία, μπορεί να ανακαλύψουμε πόρους και δύναμη στις ίδιες τις πλατφόρμες καταναλωτών και τεχνολογίας που μπορούμε να αξιοποιήσουμε για να αποφύγουμε ή να μειώσουμε τη ζημιά και να προωθήσουμε την ευημερία.
Η Sophie H. Janicke-Bowles, Ph.D., είναι θετική ψυχολόγος μέσων που εργάζεται ως Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Chapman στην Καλιφόρνια.