Ναι στο πρόγραμμα, όχι στη ρουτίνα – για οργανωμένα και ήρεμα παιδιά
Πώς να φτιάξετε μια ευέλικτη καθημερινότητα συμβατή με το σχολείο
Έχοντας φτάσει στα μισά του Σεπτεμβρίου και διανύοντας τις πρώτες μέρες της σχολικής χρονιάς είναι η κατάλληλη στιγμή για να καθιερώσουμε μια νέα καθημερινότητα που να ταιριάζει με τις ανάγκες του νέου προγράμματος. Άλλωστε, το σχολείο μεταξύ άλλων βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν και να «συμφιλιωθούν» με την έννοια του προγράμματος. Μαθαίνουν να ξυπνάνε συγκεκριμένη ώρα, να τρώνε το πρωινό τους και να έχουν ετοιμαστεί μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο. Ενώ ύστερα στο σχολείο, ξέρουν τι μάθημα θα έχουν την πρώτη ώρα, τι δραστηριότητα μετά, πότε θα έχουν διάλειμμα και λοιπά.
Είναι λοιπόν μια καλή ευκαιρία και αφορμή να αποκτήσουν και στο σπίτι μια δομημένη καθημερινότητα. Δομή ωστόσο δεν σημαίνει απαραίτητα κάτι αυστηρό, ούτε κάτι που δεν επιτρέπει ευελιξία ή ελευθερία. Φτιάξτε μια ευχάριστη καθημερινότητα, οι ρυθμοί της οποίας δεν θα επιβαρύνουν ούτε εσάς ως γονείς ούτε θα βαραίνουν αφόρητα στους ώμους των παιδιών.
Τι έρχεται πρώτο
Συνήθως η πλειοψηφία των παιδιών όταν γυρίσουν στο σπίτι το πρώτο τους μέλημα είναι να φάνε το κυρίως φαγητό της μέρας. Αυτό τους δίνει χρόνο να αποσυμπιεστούν και να βγουν από τη διάθεση σχολείου. Μπορείτε να ζητήσετε τη γνώμη τους στη δημιουργία του εβδομαδιαίου μενού ή να έχετε φροντίσει να υπάρχει κάθε μέρα μια μικρή έκπληξη που θα εμφανίζεται στο τέλος του φαγητού. Η ώρα του φαγητού μπορεί να αξιοποιηθεί και στο να συζητήσετε μαζί τους και να μάθετε πώς ήταν η μέρα τους στο σχολείο. Η συζήτηση αυτή βάζει αφενός σωστές βάσεις στην επικοινωνία σας με το παιδί και αφετέρου δημιουργεί στο παιδί τη συνήθεια να τρώει δημιουργικά απασχολημένο χωρίς να χρειάζεται οθόνες…
Οι υποχρεώσεις μπορεί να είναι και «καλές»
Δεν χρειάζεται να τους δώσουμε αυτό το όνομα, ούτε καν να τα βαφτίσουμε καθήκοντα – αλλά μπορούμε να τις πούμε «μικρές πράξεις συνεργασίας μεγάλης σημασίας». Τα παιδιά έχουν ανεπτυγμένο το αίσθημα του φιλότιμου – και κυρίως θέλουν και να νιώθουν χρήσιμα αλλά και ότι υπολογίζονται μέσα στην οικογένεια τους και ότι οι πράξεις τους χαίρουν της εκτίμησης των άλλων μελών. Έτσι μπορείτε να βάλετε σε έναν πίνακα ανακοινώσεων ένα πρόγραμμα όπου κάθε μέρα κάθε μέλος θα ξέρει ότι είναι υπεύθυνο και για κάτι. Για παράδειγμα: το πότισμα των φυτών, τη βόλτα ή το τάισμα του κατοικίδιου σας, το συμμάζεμα των ρούχων, την τακτοποίηση του δωματίου.
Μαζί ναι, αλλά και κάποια μόνο σου
Όσο μεγαλώνει το παιδί μεγαλώνει και η αυτενέργεια και η ανεξαρτησία του. Αλλά θέλει τρόπο, συνεργασία και ενθάρρυνση όλο αυτό. Δεν γίνεται με μαγικό τρόπο. Πρέπει να ξέρει ότι είστε δίπλα του, αλλά κι ότι πλέον κάποια πράγματα πρέπει να τα κάνει μόνο του. Όπως το να μελετά, να φτιάχνει την τσάντα του, να είναι υπεύθυνο για τα πράγματά του.
Ελεύθερη ώρα
Όπως και στο σχολείο υπάρχουν διαλείμματα έτσι πρέπει να υπάρχουν και στο πρόγραμμά του στο σπίτι. Και ως διάλειμμα δεν εννοούμε τον χρόνο μετακίνησης που μεσολαβεί από μια δραστηριότητα σε μια άλλη. Αλλά να υπάρχει αρκετός χρόνος μέσα στη μέρα του για χαλάρωση, ξεκούραση, παιχνίδι.
Κίνηση, δημιουργία, εκτόνωση
Ένα παιδί πρέπει, πέρα από το σχολείο και τα μαθήματα, να έχει ευκαιρίες, δυνατότητα και αφορμές να εκτονώνεται κινητικά (δηλαδή να απασχολεί το σώμα του: τρέχοντας, χορεύοντας, χοροπηδώντας κλπ.) αλλά και να απασχολεί και το μυαλό ή τα χέρια του (με ζωγραφική, παζλ). Ο χρόνος αυτός μπορεί να γίνεται από κοινού – είναι ωραίο να αθλείστε ή να παίζετε μαζί, και τα οφέλη αφορούν τη σωματική και την ψυχική υγεία και ταυτόχρονα δημιουργούν έναν πιο στενό δεσμό μεταξύ σας.
Επιλογές
Η μικρή αυτή λέξη είναι που κάνει τη διαφορά. Ακόμα και αν ένα παιδί δεν είναι σε θέση –για πολλούς λόγους– να παίρνει μόνο του αποφάσεις, το να έχει τη δυνατότητα να κάνει επιλογές θα το βοηθήσει να αναπτύξει την κριτική σκέψη του αλλά και θα τονώσει το αίσθημα της αυτοεικόνας και την αυτοεκτίμησή του.