TOP

Με δύναμη από τη Νυρεμβέργη: Η Ελένη Γερουλάνου στο πρότζεκτ «Θέλω να σε μάθω»

Που υλοποιείται με την ευθύνη της εκπαιδευτικού-ποιήτριας Αναστασίας Γκίτση στο Ελληνικό Γυμνάσιο Νυρεμβέργης

Η Αναστασία Γκίτση είναι καθηγήτρια θεολογίας στο Ελληνικό Γυμνάσιο Νυρεμβέργης. Με τους μαθητές της έχει υλοποιήσει πολλά projects, ένα εκ των οποίων είναι το «θέλω να (σε) μάθω

Αναστασία ΓκίτσηΜέσα στο πλαίσιο των μαθημάτων Θρησκευτικών, Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής και Αρχαίας Ιστορίας με κυριότερο στόχο την επαφή των μαθητών όχι μόνο με εξωσχολικά βιβλία αλλά και με τους δημιουργούς τους σχεδιάσαμε και υλοποιήσαμε το εξής project«θέλω να (σε) μάθω!», όπου τα παιδιά ρωτούν συγγραφείς ποιητικών, λογοτεχνικών και παιδικών βιβλίων, καταγράφουν τις ερωτήσεις τους και οι συγγραφείς απαντούν

Η πρώτη συγγραφέας ήταν η Αγγελική Λάλου, με αφορμή το τελευταίο της παιδικό παραμύθι «Παντού και Πάντα», σε εικονογράφηση της Λίας Φωτιάδου από τις εκδόσεις ΤζιαμπίρηςΠυραμίδα, ενώ οι τάξεις που τις υπέβαλαν ερωτήσεις ήταν η 7a και η 7m (η αντίστοιχη αγυμνασίου). https://www.bavariagr.de/elliniko-gimnasio-niremvergis-thelo-na-se-matho0307/

Η φετινή συγγραφέας παιδικών βιβλίων είναι η κυρία Ελένη Γερουλάνου, με αφορμή το βιβλίο της, «Ο Νικηφόρος ανακαλύπτει τα συναισθήματα. Με οδηγό τα κυκλαδικά ειδώλια» σε εικονογράφηση του Φίλιππου Φωτιάδη από τις εκδόσεις Πατάκη. Η τάξη που υπέβαλε τις ερωτήσεις ήταν η 7m (η αντίστοιχη αγυμνασίου). Το βιβλίο διδάχτηκε παράλληλα με την θεματική ενότητα «Κυκλαδικός Πολιτισμός» μέσα στα πλαίσια του μαθήματος της Αρχαίας Ιστορίας. Η συνάντηση της συγγραφέως με τους μαθητές της 7m και την υπεύθυνη καθηγήτρια με σκοπό την καλλιέργεια φιλαγνωσίας και την προσωπική επαφή των νέων με την συγγραφέα πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά μέσω της πλατφόρμας Webex. Η συνέντευξη μεταφράστηκε από μαθήτριες, με την βοήθεια της καθηγήτριας Γερμανικών κας Κατερίνας Τσιμπλοστεφανάκη στα γερμανικά και δημοσιεύτηκε σε αντίστοιχη ελληνογερμανική διαδικτυακή πλατφόρμα.

Πώς αποφασίσατε να γίνετε συγγραφέας ;

Ελένη Γερουλάνου: Χμ, συγγραφέας. Θα έλεγα πως αυτό που με χαρακτηρίζει νομίζω είναι η λέξη εκπαιδευτικός. Αυτό ήθελα να κάνω από τα 14. Η αγάπη μου για τα παιδιά και την τέχνη με έκανε να σκεφτώ να γράψω βιβλία. Η αγάπη αυτή με κάνει να είμαι κοντά στα παιδιά, με όλες μου τις αισθήσεις και το μυαλό μου, με ευθύνη και σεβασμό προς αυτά.

Υπήρχε κάποιος συγκεκριμένος λόγος, που αποφασίσατε να συγγράψετε ένα βιβλίο για τα κυκλαδικά ειδώλια;

Ελένη ΓερουλάνουΌλα τα βιβλία που έχω γράψει μέχρι σήμερα έχουν στόχο να προσεγγίσουν τα εκθέματα των μουσείων με ένα διαφορετικό και ελκυστικό τρόπο. Λόγω των σπουδών μου, κατάφερα να συνδυάσω την παιδαγωγική με τη μουσειακή εκπαίδευση. Η τέχνη ανοίγει το μυαλό, γιατί από μόνη της διαθέτει μια ιδιαίτερη δύναμη. Οι σύγχρονες παιδαγωγικές θεωρίες υποστηρίζουν πως η οικοδόμηση της σχολικής γνώσης πρέπει να στηρίζεται σε αντικείμενα. Τα μουσεία περιέχουν θησαυρούς γνώσεων, μέσα από τους οποίους ζωντανεύει η μαθησιακή διαδικασία και γι’ αυτό τον λόγο Μουσείο και Σχολείο πρέπει να έχουν πόρτες αντικριστές. Πιστεύω πολύ την άποψη των παιδαγωγών που υπηρετούν τη μουσειακή εκπαίδευση ότι το μουσείο μπορεί να είναι το σχολείο του μέλλοντος, όπως υποστηρίζει η φίλη και μουσειοπαιδαγωγός, Ζαμπέλ Μουρατιάν, Πρόεδρος του Ελληνικού Παιδικού Μουσείου. Με πυξίδα τα εκθέματα που παρουσιάζονται στις σελίδες ενός βιβλίου, τα παιδιά προσεγγίζουν τις συλλογές ενός μουσείου με ενδιαφέρον. Το βιβλίο γίνεται κίνητρο για να επισκεφθεί το μουσείο ένα παιδί, μια οικογένεια, μια σχολική τάξη. Εσείς τα παιδιά δέχεστε με μεγάλη ευκολία ό,τι σας κεντρίζει το ενδιαφέρον και ένα ωραίο βιβλίο για ένα μουσείο έχει τη δύναμη να σας οδηγήσει στο ίδιο το μουσείο.

Είναι το πρώτο σας βιβλίο;

Ελένη ΓερουλάνουΕίναι το τρίτο μου βιβλίο. Το πρώτο βιβλίο που έγραψα ήταν «Το αλφαβητάρι του Μουσείου Μπενάκη», βασισμένο στα εκθέματα του Μουσείου Μπενάκη. Μετά έγραψα τους «Αριθμούς της Εθνικής Πινακοθήκης», με έργα της Εθνικής Πινακοθήκης, και στη συνέχεια εμπνεύστηκα από τα αγαπημένα μου ειδώλια, που βρίσκονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Πόσο χρόνο σας πήρε να γράψετε αυτό το βιβλίο;

Ελένη ΓερουλάνουΤο βιβλίο αυτό το έγραψα μέσα σε ένα χρόνο. Δεν ήταν ένα μοναχικό ταξίδι. Από την πρώτη στιγμή ένιωσα την αγάπη των φίλων μου, όταν μοιράστηκα μαζί τους την ιδέα μου. Το μεγάλο στοίχημα ενός βιβλίου είναι να μιλάει ο συγγραφέας με τον εικονογράφο την ίδια γλώσσα, έτσι ώστε το κείμενο να δένει αρμονικά μαζί με την εικόνα. Ο Φίλιππος Φωτιάδης έδωσε ζωή στην ιδέα αυτή με τον καλύτερο τρόπο και η Έλενα Πατάκη πίστεψε στη δύναμη αυτού του βιβλίου.

Ποιος είναι ο δικός σας ή η δική σας αγαπημένη συγγραφέας;

Ελένη ΓερουλάνουΑγαπώ πολύ τον Eric Carle και τη δουλειά του. Οι ιστορίες του, καθώς και η εικαστική του άποψη, αποτελούν αρχή για πολλές δραστηριότητες που στοχεύουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών.

Σε ποιο μάθημα ήσασταν ιδιαίτερα καλή στο σχολείο σαν μαθήτρια στο γυμνάσιο;

Ελένη ΓερουλάνουΣτο Γυμνάσιο ήμουν καλή στα Μαθηματικά, παρόλο που δεν τα ακολούθησα στη συνέχεια και προτίμησα τα Παιδαγωγικά.

Εάν κάποιος ή κάποια θέλει να γίνει συγγραφέας παιδικών βιβλίων τί πρέπει να σπουδάσει;

Ελένη ΓερουλάνουΔύσκολη ερώτηση. Δεν ξέρω εάν, το να γίνεις συγγραφέας, σπουδάζεται. Αυτό που πρέπει να έχει στο μυαλό του αυτός που γράφει βιβλία για παιδιά είναι η ιστορία του να έχει ως στόχο της την απόλαυση της ανάγνωσης. Το βιβλίο πρέπει να σέβεται τον αναγνώστη του, να οδηγεί το παιδί σε πρωτότυπα μονοπάτια, να του εξάπτει τη φαντασία, να έχει ανατροπές, χιούμορ, καλόγουστη εικονογράφηση και κείμενο που δεν βασίζεται σε στερεότυπα.

Πώς νιώθετε όταν τα βιβλία σας δημοσιεύονται:

Ελένη ΓερουλάνουΗ χαρά και ο ενθουσιασμός μου κάθε φορά δεν κρύβεται.

Έχετε δεχτεί κάποια κακή κριτική για κάποιο από τα βιβλία σας; Κι αν ναι, πώς νιώσατε;

Ελένη ΓερουλάνουΗ αλήθεια είναι πως δεν έχω δεχτεί κακή κριτική για τα βιβλία μου.

Έχετε σκεφτεί ήδη το θέμα και τον κεντρικό ήρωα του επόμενου βιβλίου σου;

Ελένη ΓερουλάνουΓια την ώρα όχι. Σκέφτομαι κάτι, αλλά θα τα αφήσω λίγο ακόμα μέσα στο μυαλό μου να ωριμάσει. Όταν δεν θα μπορώ να κοιμηθώ και να δουλέψω, γιατί θα μπαίνει μπροστά μου, τότε θα είναι η ώρα να το μοιραστώ με όλους σας.

Λίγα λόγια για τη συγγραφέα μας:

Η Ελένη ΓερουλάνουΦράγκου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1964. Αποφοίτησε από τη Σχολή Νηπιαγωγών Αθηνών και συνέχισε τις σπουδές της στο Wheelock College της Βοστόνης, όπου ειδικεύτηκε σε προγράμματα μουσείων για παιδιά προσχολικής ηλικίας. Το 1986 προσελήφθη στη Σχολή Μωραΐτη ως υπεύθυνη του προγράμματος Μουσειακής αγωγής των παιδιών του Νηπιαγωγείου. Το 2000 ανέλαβε τη διεύθυνση του Νηπιαγωγείου της Σχολής Μωραΐτη. Έχει γράψει τρία βιβλία: “Το αλφαβητάρι του Μουσείου Μπενάκη“, “Με οδηγό τη μύτη ενός μολυβιού“, ‘Όταν οι αριθμοί συνάντησαν τη μύτη του μολυβιού“, το παραμύθιΗ περιπέτεια της Κατόνης“, που έγραψε για το πρόγραμμαΑσφαλώς Κυκλοφορώ” που ετοίμασε η Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών με στόχο την πρόληψη των παιδικών τροχαίων ατυχημάτων, το βιβλίοΟι αριθμοί της Εθνικής Πινακοθήκηςκαι τέλος το βιβλίοΟ Νικηφόρος ανακαλύπτει τα συναισθήματα“. Είναι παντρεμένη και έχει τρία παιδιά.

 

Καταχώρησε Σχόλιο