Πώς να παίξω θεατρικό παιχνίδι με το παιδί μου στο σπίτι
H περίοδος των Αποκριών είναι μια καλή ευκαιρία να βγείτε μαζί με το παιδάκι σας και να εφοδιαστείτε με όσα…
H περίοδος των Αποκριών είναι μια καλή ευκαιρία να βγείτε μαζί με το παιδάκι σας και να εφοδιαστείτε με όσα χρειάζεστε για τη δημιουργία μιας γωνιάς δραματοποίησης!
Η αφθονία και η μεγάλη ποικιλία που θα συναντήσετε θα σας γεμίσει έμπνευση!
Στη φύση του παιδιού είναι η κίνηση ( χορός) ο λόγος, η μίμηση, το συμβολικό παιχνίδι ( θέατρο), φωνητικές και ηχητικές εξερευνήσεις ( μουσική).
Μέσα από την τέχνη το παιδί αξιοποιεί όλη του την έμφυτη περιέργεια και το δυναμικό του και οδηγείται στον κόσμο της πνευματικής ελευθερίας και δημιουργίας¹
Στο θεατρικό παιχνίδι με τα παιδιά, δεν υπάρχει ρόλος σκηνοθέτη αλλά εμψυχωτή. Δεν υπάρχει απαραίτητα σενάριο ή κανόνες. Αυτοσχεδιάζουμε και αφήνουμε το παιδί να εκφραστεί ελεύθερα. Φυσικά μπορεί να αποτελέσει μια ωραία αφορμή και ένα αγαπημένο παραμύθι του παιδιού που μετά την ανάγνωσή του, θα γίνουμε εμείς οι ήρωες και θα το παίξουμε!
Είμαστε δίπλα στο παιδί με αποδοχή, καλή διάθεση και χιούμορ.
Για το παιδί το χιούμορ ειναι ένδειξη φιλίας και στοργής εκ μέρους του μεγάλου. Όπως πολύ εύστοχα λέει ο Α.Νηλ » οι καλύτεροι δάσκαλοι είναι εκείνοι που γελούν μαζί με τους μαθητές τους. οι χειρότεροι είναι εκείνοι που γελούν εις βάρος τους»
Ας δούμε έναν απλό οδηγό :
Ποια είναι η δομή των ψυχοκινητικών δραστηριοτητων;
«Κάθε ψυχοκινητική δραστηριότητα αποτελείται απο τρία μέρη :
-Προθέρμανση
-Κύρια φάση
-Χαλάρωση
Η προθέρμανση είναι ένα σύντομο ζέσταμα των νηπίων που επιτυγχάνεται μέσα από γρήγορες κινήσεις. Σε αυτή τη φάση προσπαθούμε να προετοιμάσουμε ψυχολογικά τα νήπια, ώστε να συμμετέχουν με χαρά και ενθουσιασμό στη συνέχεια της δραστηριοτητας.
Η κύρια φάση ειναι το δεύτερο στάδιο όπου δίνοντας τις κατάλληλες δραστηριότητες προσπαθούμε να επιτύχουμε τους στόχους μας. Καλό είναι να αποφεύγουμε τα παραγγέλματα και τις εντολές και να παρουσιάζουμε τη δραστηριότητα ντυμένη με μια ιστοριουλα.
Ακολουθεί η χαλάρωση όπου τα παιδιά ησυχάζουν, ηρεμούν και βγαίνουν από το ρόλο που είχαν υποδυθεί.
Εάν π.χ, κατά τη διάρκεια των ψυχοκινητικων δραστηριοτητων παρίσταναν ένα λιοντάρι και δεν υπάρξει χαλάρωση θα συνεχίσουν να συμπεριφερονται βίαια.
Στην ώρα της χαλάρωσης εξηγούμε στα παιδιά τι πρέπει να κάνουν, π.χ » Ξαπλώνουμε τώρα και βλέπουμε ένα ωραίο όνειρο…μετά θα πούμε τι ονειρευτηκαμε…. Αργότερα κάνουμε πιο υπερρεαλιστικες προτάσεις όπως «Ξαπλώνουμε στη μοκετα και πιανομαστε από τα χέρια. Κάνουμε ησυχία γιατί ένα μυστικό κάνει βόλτα από χέρι σε χέρι″
Πώς θα διαμορφωθεί χώρος μας;
-Φροντίζουμε ώστε ο χώρος να είναι άνετος, ζεστός, φιλικός. Ούτε αχανής, ούτε ασφυκτικά μικρός και φυσικά να αεριζεται επαρκώς».²
Ποια υλικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν:
- Μαντίλια
- Χρωματιστά πανιά
- Παλαιότερες αποκριάτικες στολές
- Είδη μακιγιάζ προσώπου ( αφεθείτε να σας βάψει και θα δείτε οτι είναι πολύ διασκεδαστικό!)
- Αξεσουάρ : Τσάντες, καπέλα, φτερά με λάστιχο (π.χ πεταλούδας), περούκες, αστεία γυαλιά, μύτες, αφτιά
- Ρούχα της μαμάς και του μπαμπά
- Μουσικά όργανα ( κρουστά, μαράκες κουδουνάκια)
- Μάσκες από διάφορα ζώα ( καλαίσθητες και οπωσδήποτε μή τρομακτικές)
- Στεφάνια (γίνονται «σπίτια-φωλιές», και χρησιμεύουν στην εμπέδωση χωροταξικών εννοιών «μέσα- έξω»)
- Οποιαδήποτε χρηστικά αντικείμενα από το χώρο του σπιτιού που εμπνέουν το παιδί για το συμβολικό παιχνίδι.
Φυσικά δεν είναι απαραίτητο να αγοράσετε πολλά πράγματα.
Τα σπουδαιότερα υλικά είναι πάντα η φαντασία και ο ενθουσιασμός σας.
Ακόμα και μερικά χρωματιστά πανιά (τύπου γάζα) αρκούν για να μεταμορφωθούν στα πιο ευφάνταστα κοστούμια θεάτρου!
Πηγές :
1)Το σχολείο – εργαστήρι τέχνης και δημιουργίας, Καλλιτεχνική ομάδα Ελάτε να παίξουμε, εκδόσεις Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ιδρυμα Μανολη Τριανταφυλλίδη), Θεσσαλονίκη 1998
2)Ψυχοκινητικές δραστηριότητες για νήπια και προνήπια, Κούγιαλη Γιώτα,
εκδόσεις Καστανιώτη