Πόσο απαραίτητο είναι για τα μωρά να παίζουν με άλλα μωρά;
Το παράλληλο παιχνίδι έχει αρκετά οφέλη ωστόσο δεν είναι κάτι που επείγει
Σε ποια ηλικία είναι καλό να βρίσκονται κοντά σε άλλα μωρά της ίδιας περίπου ηλικίας και να αλληλοεπιδρούν μαζί τους; Πόσο σημαντική για την ανάπτυξή τους είναι αυτή η διάδραση ή α απλή συνύπαρξη. Είναι όλα κομμάτι της μάθησης ως προς την κοινωνικοποίηση.
Παράλληλο παιχνίδι
Τα μωρά θα παίζουν με παιχνίδια παρουσία άλλων μωρών, αλλά δεν μπορούν να συντονίσουν τη συμπεριφορά τους με άλλα μωρά, υποστηρίζουν ειδικοί ψυχολόγοι επί της νηπιακής και γνωστικής ανάπτυξης. Αυτό το στάδιο ονομάζεται παράλληλο παιχνίδι – επειδή τα παιδιά παίζουν δίπλα-δίπλα αντί για μαζί – και είναι ένας κατάλληλος για την ηλικία πρόδρομος για πιο διαδραστικό παιχνίδι, το οποίο ξεκινά συνήθως γύρω στην ηλικία των δύο.
Τι βλέπουν τα μωρά
Πριν φτάσουν σε αυτό το ορόσημο κοινωνικοποίησης, τα παιδιά δεν καταλαβαίνουν την έννοια της εναλλαγής, η οποία είναι το κλειδί για το συνεργατικό παιχνίδι. Μπορούν να καταλάβουν ότι παίζουν με ένα παιχνίδι και ότι κι άλλο ένα μωρό παίζει και με ένα παιχνίδι. Αλλά αυτό που δεν μπορούν να συλλάβουν είναι η ιδέα της διαδοχής – το «κάνω κάτι με τη σειρά μου». Γι’ αυτό τα μωρά αλληλοεπιδρούν καλύτερα με τους γονείς τους από τους συνομηλίκους τους. Χρησιμοποιώντας επαφή με τα μάτια, τόνο φωνής, χειρονομίες και άλλα στοιχεία, οι ενήλικες μπορούν να βοηθήσουν τα μωρά να γνωρίζουν πότε είναι η σειρά τους να ανταποκριθούν.
Ακολούθα τον αρχηγό
Ακριβώς επειδή τα μωρά μπορεί να φαίνονται να αγνοούν το ένα το άλλο, δεν σημαίνει ότι δεν ελέγχουν το ένα το άλλο. Παρακολουθήστε προσεκτικά και μπορεί να παρατηρήσετε όταν ο ένα αρχίζει να στοιβάζει κυβάκια, για παράδειγμα, ο άλλος θα προσπαθήσει να το ακολουθήσει. Ενώ το παράλληλο και το μιμητικό παιχνίδι μπορούν να θέσουν τα θεμέλια για το συνεργατικό παιχνίδι ενός παιδιού αργότερα, δεν είναι κάτι για το οποίο οι γονείς πρέπει να ανησυχούν. Σίγουρα τα μωρά θα φτάσουν σε αυτό το σημείο και μόνα τους. Το να είσαι παρουσία ενός άλλου παιδιού είναι καλή πρακτική για συντονισμένο παιχνίδι. Τα μωρά μπορεί να μην είναι ακόμα καλά, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μαθαίνουν.
Μόνο στην ηλικία των 2 ετών οι γονείς πρέπει να καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε το παιδί τους να παίζει με τους συνομηλίκους του. Μεταξύ των ηλικιών 2-3 ετών, τα μωρά συμμετέχουν σε παράλληλο παιχνίδι, όπου συχνά κάθονται δίπλα σε έναν φίλο και παίζουν δίπλα-δίπλα. Μετά την ηλικία των 3 ετών, τα παιδιά αρχίζουν να παίζουν μαζί. Σε αυτό το σημείο, μαθαίνουν να διαπραγματεύονται την ανταλλαγή, τη διαδοχή και τη σειρά – καθώς επίσης και έννοιες όπως υπομονή, αναμονή στην ουρά και πώς να ακολουθούν άλλες οδηγίες.
Δεδομένων και των περίεργων συνθηκών της πανδημίας, αν δεν βιάζεστε να κανονίσετε συναντήσεις παιχνιδιού για το μωρό σας, μπορείτε εύκολα να ενθαρρύνετε την ανάπτυξη του στο σπίτι. Στην πραγματικότητα, μάλλον το κάνετε ήδη. Οι γονείς μπορούν να βελτιστοποιήσουν την ανάπτυξη των παιδιών τους, αφιερώνοντας αδιάσπαστο χρόνο παίζοντας και αλληλοεπιδρώντας μαζί τους. Συνεπώς, συνεχίστε να αγαπάτε το μωρό και να ασχολείστε μαζί του χωρίς προς το παρόν να αγχώνεστε για την κοινωνικοποίησή του.