Μαθαίνοντας πώς να αδειάζουμε το εφηβικό μυαλό
Πώς να ξεκουράζουμε τον νου από τον καταιγισμό πληροφοριών και γνώσεων
Σε μια πρόσφατη δημοσκόπηση, της Common Sense Media διαπίστωσε ότι το 50% των εφήβων αισθάνονται εθισμένοι στις ηλεκτρονικές συσκευές τους. Το 27% των γονιών αισθάνονται το ίδιο. Ακόμη και για όσους δεν μπορούν να ταυτιστούν με την αίσθηση της εξάρτησης που δημιουργεί ο συγκεκριμένος εθισμός, όπου ο μέσος Αμερικανός ξοδεύει 10 συν ώρες την ημέρα με οθόνες, αυτού του είδους η εξάρτηση με την συνεχώς διευρυνόμενη πρόσβαση σε δεδομένα, ιδέες και εμπειρίες σε απευθείας σύνδεση είναι αναπόφευκτο να δημιουργήσει νοητική ακαταστασία – ένα μεγάλο μέρος των πληροφοριών είναι περιττό και, μερικές από αυτές, εντελώς επιβλαβείς.
Προκειμένου να είμαστε υγιείς, χρειαζόμαστε την ικανότητα να είμαστε ταυτόχρονα διεγερμένοι και χαλαρωμένοι. Πρέπει να είμαστε σε θέση να είμαστε παραγωγικοί και, στη συνέχεια, να αφήσουμε την ανάπαυση να μας επαναφέρει. Πρέπει να είμαστε σε θέση να κάνουμε ταυτόχρονα και είμαστε.
Συχνά παραβλέπουμε τη σημασία αυτών των καταπραϋντικών, χαλαρωτικών διεργασιών που επιφέρουν την εξισορρόπηση που χρειάζεται το μυαλό μας για να ευημερεί. Ήρθε η ώρα να αμφισβητήσουμε τη θεωρία ότι ένα υπερ-ενεργό/υπερδραστήριο, μυαλό είναι το καλύτερο και ότι πάντα όσο πιο απασχολημένο είναι το μυαλό τόσο πιο ανεπτυγμένο τρόπο διαθέτει για να εκτιμήσει τον κόσμο – αλλά και ο κόσμος να τον εκτιμήσει. Είναι καιρός να μάθουμε να βγούμε από τις συσκευές, τουλάχιστον μερικές φορές, προκειμένου να βελτιωθεί η ανοχή μας στην πλήξη, η οποία σχετίζεται με υψηλότερα επίπεδα δημιουργικότητας.
Επικεντρωθείτε σε ένα πράγμα κάθε φορά, το οποίο βελτιώνει το βάθος της απόδοσης. Αφεθείτε στο να βιώσετε την ικανότητα καθυστέρησης της ικανοποίησης, η οποία απλώς μας κάνει πιο ικανοποιημένους ανθρώπους. Ήρθε η ώρα να λάβουμε σοβαρά υπόψη τον αντίκτυπο της ψυχικής και συναισθηματικής ακαταστασίας και να σχεδιάσουμε σχέδια για εκκαθάρισης του περιττού φορτίου που έχει συσσωρευτεί στο μυαλό μας.
5 εύκολα βήματα για την εκκαθάριση του μυαλού
- Προσδιορίστε ένα χρονικό διάστημα 10 λεπτών που μπορείτε να δεσμεύσετε καθημερινά για να αφιερώνετε σε αυτή τη διαδικασία. Ορίστε μια υπενθύμιση στο τηλέφωνό σας για να σας ειδοποιεί.
- Μόλις ακούσετε την υπενθύμιση, χρησιμοποιήστε τον ελάχιστο χρόνο που χρειάζεται για να σταματήσετε αυτό που κάνετε. Φανταστείτε ότι κλείνετε ένα βιβλίο. Βάλτε ένα σελιδοδείκτη όπου σταματάτε, κλείστε το βιβλίο και στρέψτε την προσοχή σας προς σε εσάς – απλώς στο ότι υπάρχετε.
- Βρείτε ένα εστιακό σημείο. Αυτό δεν χρειάζεται να είναι κάτι οπτικό. Μπορεί να είναι ένας ήχος, μια μυρωδιά, μια φυσική αίσθηση, μια γεύση ή μια εικόνα. Ό,τι κι αν είναι, προσπαθήστε να είναι κάτι ουδέτερο. Τα σύννεφα, ένα ζεστό μείγμα αιθέριου ελαίου, μια ζεστή κούπα στη χούφτα σας, η γεύση και η θερμοκρασία του νερού ή το συναίσθημα και ο ήχος ενός τραγουδιού θα έχουν πετυχημένο αποτέλεσμα. Όπου κι αν εστιάσετε, στρέψτε την προσοχή σας σε αυτό με τέτοιο τρόπο ώστε να εξουδετερώνει άλλα ερεθίσματα (μέσα ή έξω) από το πλαίσιο της συνειδητότητάς σας.
- Αφού τακτοποιηθείτε, απολαύστε όσο το δυνατόν περισσότερο την εστίαση. Όταν προκύπτουν ανταγωνιστικά ερεθίσματα, παρατηρήστε τα, στη συνέχεια, φανταστείτε ότι τα αγγίζετε και ότι τα τοποθετείτε στο βιβλίο μαζί με το σελιδοδείκτη σας. Θα επιστρέψετε σε αυτά όταν τελειώσετε. Το συντομότερο δυνατόν, επιστρέψτε την προσοχή σας στο εστιακό σας σημείο.
- Επαναλάβετε.
Την άσκηση αυτή φροντίστε να καθιερώσετε να την κάνετε τακτικά μαζί με τους εφήβους του σπιτιού, σαν μια δική σας μυστική ιεροτελεστία, σαν κάτι που απολαμβάνετε μαζί να κάνετε κι όχι σαν μια τιμωρία που τους επιβάλλετε. Μόλις τη συνηθίσετε μπορείτε και μπορούν να την επαναλαμβάνουν κατά μόνας – όποτε νιώσουν ή νιώσετε ότι έχετε ανάγκη να εκκαθαρίσετε το μυαλό σας από τα περιττά για να το ξεκουράσετε.