Τι στο καλό πάλι είναι το FAFO στυλ ανατροφής - Childit
Now Reading
Τι στο καλό πάλι είναι το FAFO στυλ ανατροφής

Τι στο καλό πάλι είναι το FAFO στυλ ανατροφής

Τι στο καλό πάλι είναι το FAFO στυλ ανατροφής

FAFO: Αφήνοντας τα παιδιά να μάθουν με τον δύσκολο τρόπο

Αν περνάτε χρόνο στο TikTok ή το Reddit, πιθανότατα έχετε δει ανθρώπους να μιλάνε για «γονεϊκότητα FAFO». Το ακρωνύμιο σημαίνει «F**k Around and Find Out». Στη γονεϊκότητα FAFO, οι γονείς επιτρέπουν στα παιδιά τους να βιώσουν τις φυσικές συνέπειες των επιλογών τους αντί να παρεμβαίνουν συνεχώς με ατελείωτη συλλογιστική ή επίλυση/τακτοποίηση. Η γονεϊκότητα FAFO, όπως διαβάζουμε σε άρθρο του Psychology Today από την καθηγήτρια ψυχολογίας Pamela Rutledge, λέει ότι οι γονείς πρέπει να κάνουν ένα βήμα πίσω και να αφήσουν την εμπειρία να τα διδάξει. Το πιο συχνό παράδειγμα που κυκλοφορεί στα μέσα ενημέρωσης είναι ένα παιδί που αρνείται να φορέσει παλτό. Αντί να επιβάλει το ζήτημα, ένας γονέας FAFO θα έλεγε: «Εντάξει, μπορείς να ζήσεις χωρίς αυτό, αλλά μπορεί να κρυώσεις» και στη συνέχεια θα άφηνε το παιδί να βγει έξω και να νιώσει το κρύο. Το παιδί στη συνέχεια μαθαίνει από αυτήν την εμπειρία και επιλέγει να φορέσει το παλτό την επόμενη φορά. Το μάθημα ισχύει επειδή είναι βιωματικό.

Οι άνθρωποι τοποθετούν το FAFO ως αντίδραση στην «ήπια γονεϊκότητα», η οποία συχνά ερμηνευόταν ως υπερβολικά επιτρεπτική ή συναισθηματικά εξαντλητική. Το FAFO παρουσιάζεται ως το αντίδοτο στη μέθοδο «διαφωνώ και κάνω διάλεξη» που μετατρέπει κάθε διαφωνία σε συζήτηση. Η ωμή, φιλική προς τα μιμίδια γλώσσα του όρου έχει αυξήσει την απήχηση και την απήχησή του στο διαδίκτυο και στους κύκλους των γονέων. Αντικατοπτρίζει επίσης τον τρόπο με τον οποίο οι γονείς παλεύουν με την εξελισσόμενη άποψη για την κουλτούρα της γονικής μέριμνας και τους κοινωνικούς κανόνες σχετικά με τους σχετικούς ρόλους και τις ευθύνες των γονέων και των παιδιών στην οικογένεια, τι συνιστά «καλή γονική μέριμνα» και πώς μαθαίνουν τα παιδιά.

Δεκαετίες έρευνας επιβεβαιώνουν ότι τα παιδιά ευδοκιμούν όταν οι γονείς εξισορροπούν την ενσυναίσθηση και τις προσδοκίες που χαρακτηρίζουν την αυθεντική γονική μέριμνα. Ωστόσο, η σύνδεση των εμπειριών της παιδικής ηλικίας με τα δια βίου αποτελέσματα ασκεί πίεση στους γονείς, η οποία έχει ενταθεί με την άνοδο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Το TikTok και το Instagram έχουν κάνει την γονική μέριμνα δημόσια πράξη, ενισχύοντας κάθε επιλογή και συναίσθημα και ανοίγοντας τους γονείς στην κρίση των άλλων.

Τι στο καλό πάλι είναι το FAFO στυλ ανατροφής

Γονική μέριμνα σε δημόσιους χώρους

Τάσεις γονικής μέριμνας όπως η «ήπια γονική μέριμνα» ή η «γονική μέριμνα FAFO» είναι σύγχρονες παραλλαγές που στρέφονται σε διαφορετικές πλευρές της εξίσωσης ζεστασιάς-ελέγχου. Αυτή η απλοποίηση τα καθιστά ιδανικά για memes, hashtags και έναν αλγοριθμικά καθοδηγούμενο κόσμο, αλλά λιγότερο αποτελεσματικά στην πραγματική ζωή.

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι γεμάτα με συμβουλές γονικής μέριμνας και τα στυλ γονικής μέριμνας έχουν γίνει δείκτες ταυτότητας, σηματοδοτώντας αξίες και ηθική όσο και τεχνική. Η υιοθέτηση της φιλοσοφίας ενός Momfluencer μπορεί να απλοποιήσει τη λήψη αποφάσεων και να αποκαταστήσει την αίσθηση ελέγχου. Ωστόσο, οι συμβουλές για την ανατροφή των παιδιών, που έχουν «συμπιεστεί» σε ένα βίντεο στο TikTok, έχουν λίγο χώρο για λεπτομέρειες. Η αποδοχή πεποιθήσεων από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να προσφέρει μια αίσθηση επιβεβαίωσης και αίσθησης του ανήκειν. Ωστόσο, οι influencers μπορεί να είναι επικίνδυνοι όταν η συναισθηματική αυθεντικότητα γίνεται υποκατάστατο της εκπαίδευσης και της εξειδίκευσης ή όταν οι επιμελημένες, φιλτραρισμένες εικόνες ήρεμης, κομψής και υπομονετικής ανατροφής των παιδιών προκαλούν αρνητική κοινωνική σύγκριση και αυτοαμφισβήτηση.

Γιατί το FAFO είναι αναζωογονητικό

Η ανατροφή των παιδιών είναι δύσκολη. Μετά από χρόνια που ακούμε ότι υποτίθεται ότι πρέπει να είναι ενσυναισθητικοί, παρόντες και ανταποκρινόμενοι, να μαγειρεύουν υγιεινά φαγητά, να περιορίζουν τον χρόνο μπροστά σε οθόνες, να κανονίζουν παιχνίδια και να σχεδιάζουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες (κατά προτίμηση σε εξωτερικούς χώρους), ενώ παράλληλα να πηγαίνουν στην εργασία τους στην ώρα τους, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι πολλοί γονείς αισθάνονται εξαντλημένοι. Το FAFO ως ανατροφή των παιδιών είναι δημοφιλές επειδή δίνει στους γονείς την άδεια να κάνουν ένα βήμα πίσω. Το να αφήνουν τα παιδιά ελεύθερα να μάθουν μέσα από διαχειρίσιμες συνέπειες προσφέρει σαφήνεια και λιγότερη συναισθηματική εργασία.

Εάν ένα παιδί ξεχάσει την εργασία για το σπίτι, αντιμετωπίζει τον δάσκαλο. Εάν δεν πάει για ύπνο, η κόπωση διδάσκει το μάθημα. Οι υποστηρικτές υποστηρίζουν ότι αυτό προωθεί την υπευθυνότητα και την ανθεκτικότητα επιτρέποντας στην αιτία και το αποτέλεσμα να κάνουν τη διδασκαλία.

Ωστόσο, το FAFO είναι ημιτελές καβέλι. Παραβλέπει 1) τις αναπτυξιακές και ατομικές διαφορές, 2) τη σημασία της ενσυναίσθησης και της συναισθηματικής υποστήριξης και 3) τον αντίκτυπο της ατομικής συμπεριφοράς σε ένα οικογενειακό σύστημα. Τα παιδιά όχι μόνο πρέπει να είναι αναπτυξιακά έτοιμα να συνδέσουν επιλογές και αποτελέσματα, και οι συνέπειες να είναι ασφαλείς και αναλογικές, αλλά οι επιπτώσεις μπορούν επίσης να επηρεάσουν αρνητικά ένα ολόκληρο οικογενειακό σύστημα.

Τι στο καλό πάλι είναι το FAFO στυλ ανατροφής

Είναι η γονική μέριμνα FAFO κατάλληλη για το παιδί σας;

Σκεφτείτε την γονική μέριμνα FAFO ως ένα εργαλείο σε μια εργαλειοθήκη, όχι ολόκληρο το σετ. Πειραματιστείτε με πράγματα που εμπίπτουν στην κατηγορία «ασφαλές να αποτύχει», όπως το να ξεχνάει τις εργασίες για το σπίτι, όπου ο στόχος σας είναι να αυξήσετε το αίσθημα ευθύνης του παιδιού. Η γονική μέριμνα FAFO δεν λειτουργεί για όλα. Προφανώς, η ασφάλεια έχει σημασία. Τα παιδιά, ειδικά τα μικρότερα, δυσκολεύονται να συνδέσουν τη συμπεριφορά και το αποτέλεσμα με την πάροδο του χρόνου. Εάν οι συνέπειες πρέπει να επιβληθούν από τον γονέα, δεν είναι σαφές ότι η γονική μέριμνα FAFO σας προσέφερε κάτι. Υπάρχουν επίσης φορές που οι συνέπειες μιας συμπεριφοράς είναι χειρότερες για τον γονέα (ή την υπόλοιπη οικογένεια) παρά για το παιδί.

Λάβετε υπόψη αυτά τα 6 πράγματα.

Ετοιμότητα ανάπτυξης: Τα μικρά παιδιά συχνά δεν μπορούν να κατανοήσουν την αιτία και το αποτέλεσμα. Οι φυσικές συνέπειες λειτουργούν καλύτερα όταν το μάθημα είναι άμεσο και κατανοητό.

Ιδιοσυγκρασία: Τα ανθεκτικά, περίεργα παιδιά μπορεί να μαθαίνουν εύκολα από την εμπειρία, ενώ τα αγχώδη ή ευαίσθητα μπορούν να ερμηνεύσουν αυτήν την προσέγγιση ως απόρριψη ή απόσταση.

Κατάσταση και διακυβεύματα: Οι καλύτερες στιγμές FAFO είναι καταστάσεις «ασφαλούς αποτυχίας» όπου το μάθημα δεν θα προκαλέσει βλάβη ή ταπείνωση.

Δείτε Επίσης
Παγκόσμια Ημέρα Αποταμίευσης και μαθαίνουμε στα παιδιά την αξία του «κουμπαρά»

Γονικό κίνητρο: Ο στόχος πρέπει να είναι η μάθηση, όχι η εκδίκηση. Η δράση από απογοήτευση μετατρέπει το FAFO σε τιμωρία.

Προετοιμασία παιδιού: Η παροχή μεταβατικής υποστήριξης και εξηγήσεων είναι απαραίτητη εάν αλλάζετε τον τρόπο ανατροφής των παιδιών σας.

Σύνδεση και αναστοχασμός: Το να αφήνετε τις συνέπειες να εκτυλιχθούν λειτουργεί μόνο όταν ακολουθείται από ενσυναίσθηση και συζήτηση. Ο δεσμός γονέα-παιδιού μετατρέπει την εμπειρία σε ανάπτυξη.

Γονική μέριμνα στην εποχή των αλγορίθμων

Η τάση γονικής μέριμνας FAFO αντικατοπτρίζει τη συνεχή ένταση των γονέων μεταξύ ελέγχου και παράδοσης καθώς οι κοινωνικοί κανόνες αλλάζουν. Με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι γονείς αντιμετωπίζουν συνεχή ορατότητα, αλγοριθμική ανατροφοδότηση και ηθικό έλεγχο. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ανταμείβουν τις ακραίες καταστάσεις και απλοποιούν τις λεπτές αποχρώσεις, κάνοντας κάθε προσέγγιση να μοιάζει με ασημένια σφαίρα.

Η αποτελεσματική γονική μέριμνα βασίζεται στο ίδιο θεμέλιο που προσδιορίστηκε από δεκαετίες αναπτυξιακής έρευνας: ζεστασιά, δομή και σύνδεση. Οι φυσικές συνέπειες μπορεί να είναι ισχυρές, αλλά λειτουργούν καλύτερα όταν συνδυάζονται με ενσυναίσθηση και καθοδήγηση. Το FAFO μπορεί να αποτελέσει σπουδαία μιμίδια, αλλά η πραγματική ανάπτυξη, όπως και η πραγματική γονική μέριμνα, συμβαίνει στο διάστημα μεταξύ της ανακάλυψης και της κατανόησης.

Η Pamela Rutledge, Ph.D., M.B.A., είναι Διευθύντρια του Κέντρου Έρευνας Ψυχολογίας των Μέσων και καθηγήτρια ψυχολογίας των μέσων ενημέρωσης στο Πανεπιστήμιο Fielding Graduate.

Scroll To Top