Τρεις βασικές δεξιότητες που θα βοηθήσουν τα παιδιά σας να διαπρέψουν στο σχολείο (και όχι μόνο)

Το να αισθάνονται καλά είναι συνδεδεμένο με την καλή απόδοση.
Τα παιδιά σε όλη τη χώρα ετοιμάζονται να γυρίσουν στο σχολείο. Μετά τις ξέγνοιαστες μέρες του καλοκαιριού, μπορεί να αισθάνονται κουρασμένα και λίγο πιεσμένα από την προσαρμογή στο νέο τους πρόγραμμα.
Ίσως αγχώνονται για το πώς θα εξισορροπήσουν το βαρύ φόρτο της τάξης με όλες τις εξωσχολικές τους δραστηριότητες και θα τα καταφέρουν όλα. Η εσωτερική τους ένταση μπορεί να επιδεινώνεται από την γονική πίεση να τα πάνε καλά και να πάρουν όλα άριστα.
Είναι φυσικό να θέλουμε τα παιδιά μας να διαπρέψουν στο σχολείο. Ωστόσο, είναι σημαντικό να μην παραβλέπουμε τη συναισθηματική και ψυχική ευεξία στην επιδίωξη της σχολικής επίδοσης.
Είναι ζωτικής σημασίας να θυμόμαστε ότι το να αισθάνονται καλά σχετίζεται με την καλή απόδοση.
Στην πραγματικότητα, η έρευνα υποστηρίζει ότι η ευημερία των μαθητών συνδέεται με την ακαδημαϊκή τους επίδοση. Σε μια μελέτη 3.400 μαθητών λυκείου, όσοι είχαν μεγαλύτερη ευεξία ήταν πιο πιθανό να έχουν υψηλότερες ακαδημαϊκές βαθμολογίες 7-8 μήνες αργότερα. Επιπλέον, η διδασκαλία της ευημερίας στα σχολεία έχει αποδειχθεί ότι έχει μια σημαντική αύξηση στην εκαπιδευτική επίδοση.
Σε ένα μεγάλης κλίμακας ερευνητικό πρόγραμμα που περιελάμβανε περισσότερους από 750.000 μαθητές από 782 σχολεία σε όλο το Μπουτάν, το Μεξικό και το Περού, όσοι διδάχθηκαν δέκα μη ακαδημαϊκές δεξιότητες ευημερίας βίωσαν σημαντικά μεγαλύτερη ευημερία και είχαν σημαντικά καλύτερες επιδόσεις στις τυποποιημένες εθνικές εξετάσεις, από εκείνους που είχαν ανατεθεί σε μια ομάδα ελέγχου.

Η ευημερία των νέων έχει μειωθεί παγκοσμίως. Πολλά παιδιά αισθάνονται μοναξιά και παλεύουν με την κατάθλιψη. Και δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι μελέτες έχουν διαπιστώσει ότι η κατάθλιψη συνδέεται με χαμηλότερες ακαδημαϊκές επιδόσεις. Το αρνητικό συναίσθημα και η καταθλιπτική διάθεση φαίνεται να συνδέονται με μειωμένο κίνητρο, χαμηλότερη ικανότητα μνήμης εργασίας και αυξημένη διάσπαση της προσοχής.
Ενώ δεν υπάρχει απλή λύση για να διορθωθεί αυτή η πανδημία δυστυχίας, καθώς πολύπλοκα ζητήματα που κυμαίνονται από τις κοινωνικές αλλαγές μέχρι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φαίνεται να παίζουν ρόλο, υπάρχουν ορισμένες υγιείς συνήθειες που μπορούμε να βοηθήσουμε να ενσταλάξουμε στα παιδιά μας για να ενισχύσουμε την ευημερία τους και να τα προετοιμάσουμε για ακαδημαϊκή επιτυχία.
Τρεις συγκεκριμένες δεξιότητες για να προετοιμάσετε τα παιδιά για την επιτυχία
Βοηθήστε τα να συνδεθούν αντί να ανταγωνίζονται τους άλλους. Ένας τρόπος για να το κάνετε αυτό είναι βοηθώντας τα να επικεντρωθούν στα εγγενή τους δυνατά σημεία. Εν ολίγοις, οι ερευνητές θετικής ψυχολογίας έχουν εντοπίσει 24 δυνατά σημεία του χαρακτήρα που έχουν εκτιμηθεί σε βάθος χρόνου και σε διαφορετικούς πολιτισμούς. Αυτές είναι εγγενείς ιδιότητες όπως η ηγεσία, η αγάπη για τη μάθηση, η δημιουργικότητα και η καλοσύνη. Όλοι έχουμε δυνατά σημεία και τα έχουμε σε μοναδικές διαμορφώσεις. Τα δυνατά μας σημεία, μαζί με την προσωπικότητά μας, είναι αυτά που μας κάνουν εμείς. Η καθημερινή χρήση των δυνατών μας σημείων συνδέεται με την ενίσχυση της ευημερίας. Ένας λόγος είναι επειδή μας επιτρέπει να φέρνουμε τον αυθεντικό μας εαυτό σε κάθε κατάσταση αντί να δημιουργούμε μια πρόσοψη και να προσπαθούμε να μιμηθούμε τους άλλους. Παραμένοντας πιστοί στον εαυτό μας και κατανοώντας και σεβόμενοι τα μοναδικά μας χαρακτηριστικά, θα νιώσουμε φυσικά καλύτερα, κάτι που συνδέεται με την καλύτερη απόδοση.

Καλλιεργήστε μια ευέλικτη νοοτροπία αντί για μια σταθερή. Η Carol Dweck, πρωτοπόρος ερευνήτρια νοοτροπίας στο Στάνφορντ, διαπίστωσε ότι όσοι βλέπουν τα χαρακτηριστικά τους ως «ευέλικτα» και όχι «σταθερά» τα πάνε καλύτερα στη ζωή. Για παράδειγμα, αντί να λέτε «Δεν είμαι καλή στα μαθηματικά» ή «Δεν μπορώ να κατακτήσω τον Λογισμό», μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να προσθέσει την απλή λέξη «ακόμα» στην πρόταση για να δείξει ότι η προσπάθεια είναι μια διαδικασία και ότι με τον καιρό μπορεί να βελτιωθεί και να πλησιάσει περισσότερο στην επίτευξη των στόχων του.
Βάλτε το σε προοπτική. Όταν συμβαίνει η αποτυχία, συχνά νιώθουμε άγχος και φόβο. Το ανθρώπινο μυαλό πηγαίνει αυτόματα στη χειρότερη δυνατή περίπτωση. Ενώ η καταστροφολογία είναι ένα εξελικτικό προσαρμοστικό νοοτροπικό πλαίσιο, συνήθως είναι λάθος, λέει ο Δρ. Martin Seligman του Πανεπιστημίου της Πενσυλβάνια, ιδρυτής της θετικής ψυχολογίας. Ενώ είναι αδύνατο να προστατεύσουμε τα παιδιά μας από την αποτυχία, μπορούμε να τα βοηθήσουμε να τη διαχειριστούν επαναπροσδιορίζοντας το μυαλό τους. Ο Seligman προτείνει μια απλή άσκηση που ονομάζεται «βάλτε το σε προοπτική». Περιλαμβάνει τρία βήματα.
Πρώτον, ζητήστε τους να σκεφτούν το χειρότερο σενάριο, αφού εκεί πηγαίνει φυσικά το μυαλό μας. Βοηθήστε τα να φανταστούν κάτι απίστευτα αλλόκοτο. Στη συνέχεια, ζητήστε τους να σκεφτούν το καλύτερο σενάριο. Τέλος, ζητήστε τους να σκεφτούν το πιο πιθανό πράγμα που θα συμβεί. Αυτή η άσκηση θα τα βοηθήσει να ανακατευθύνουν τις σκέψεις τους από παράλογες σε λογικές και θα μειώσουν την τάση τους για καταστροφολογία. Θα συνειδητοποιήσουν ότι οι χειρότεροι φόβοι τους σχεδόν ποτέ δεν πραγματοποιούνται. Και ότι τα πράγματα συνήθως δεν είναι τόσο άσχημα όσο φαίνονται εκείνη τη στιγμή. Συνοψίζοντας, κατά τη διάρκεια αυτής της πολυάσχολης περιόδου επιστροφής στο σχολείο, θυμηθείτε να δώσετε προτεραιότητα στην ευημερία έναντι των βαθμών και των ακαδημαϊκών επιτευγμάτων. Βοηθήστε το παιδί σας να συνδεθεί καλύτερα με τον εαυτό του και αυξήστε την ευελιξία και την ανθεκτικότητά του. Με τη σειρά του, είναι πιο πιθανό να γίνει πιο αφοσιωμένο στο σχολείο και τελικά να διαπρέψει σε όλα τα επίπεδα – συναισθηματικά, κοινωνικά και ακαδημαϊκά.
Διαβάστε ακόμα:
Τι να πείτε και πώς να ενδυναμώσετε ένα παιδί που έχει πέσει θύμα εκφοβισμού – καθώς ξεκινά η νέα σχολική χρονιά