Τι είναι αυτό που μένει; Σκέψεις για το τέλος άλλης μίας σχολικής χρονιάς…
Κάποια από τα πιο σημαντικά μαθήματα είναι εκτός διδακτέας ύλης
Κάθε τάξη και κάθε σχολική χρονιά έχει τις ιδιαιτερότητές της, όπως και κάθε μαθητής είναι ξεχωριστός και κάθε εκπαιδευτικός ένα εντελώς διαφορετικό άτομο. Φτάνοντας στο τέλος μιας σχολικής χρονιάς η ανασκόπηση και η αξιολόγηση που πρέπει να κάνετε ως γονείς δεν πρέπει ούτε να αρχίζει ούτε να σταματά στους βαθμούς, στους ελέγχους ή στα αποτελέσματα των εξετάσεων. Αλλά πρέπει να είναι μια συνολική εκτίμηση και να λάβετε υπόψη μερικά στοιχεία που δεν θα αναγραφούν στον σχολικό έλεγχο ή στο απολυτήριο τάξης.
Για να έχετε μια αντικειμενική εικόνα για το πόσο επιτυχημένη ήταν αυτή η σχολική χρονιά αναρωτηθείτε τα εξής ή προσπαθήστε να δώσετε μια απάντηση:
- Πήγαινε χαρούμενο στο σχολείο και –εξίσου σημαντικό– γύριζε χαρούμενο από το σχολείο στο σπίτι;
Το συναισθηματικό φορτίο που δημιουργεί το σχολείο σε ένα παιδί μπορεί μερικές φορές να είναι ασήκωτο. Καλό είναι να ξέρουμε αν το παιδί αντιμετωπίζει συναισθηματικές δυσκολίες, αν υπάρχει κάποια μορφή πίεσης ή άγχους. Η έκφραση επιθυμίας να μην πάει στο σχολείο δεν πρέπει να συνδέεται απλώς και μόνο με προσπάθεια αποφυγής λόγω ανίας. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πώς νιώθει το παιδί για την καθημερινότητα που βιώνει στο σχολείο.
- Πώς ήταν οι σχέσεις του με τους άλλους;
Η κοινωνική συμπεριφορά και συναναστροφή με τους άλλους είναι πολύ σημαντική κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Πώς τα πήγε με τους δασκάλους του; Είχε καλές σχέσεις με τους συμμαθητές του; Δημιουργούσε προβλήματα; Του δημιουργούσαν προβλήματα; Έκανε νέους φίλους; Διατήρησε τους παλιούς του; Ο τρόπος που συμπεριφέρεται ένα παιδί στο σχολείο επηρεάζει και συμβολίζει σε μεγάλο βαθμό τις κοινωνικές δεξιότητες που έχει ήδη αναπτύξει το παιδί ή θα επιδείξει στο μέλλον.
- Ακονίστηκε η φιλομάθεια και η περιέργειά του;
Σχολείο δεν σημαίνει μόνο μαθαίνω, αλλά η δημιουργία όρεξης ή επιθυμίας να μάθω και άλλα. Γύριζε σπίτι με περιέργεια να μάθει επιπλέον στοιχεία για αυτά που άκουσε στο σχολείο; Είχε την επιθυμία να τα συζητήσει μαζί του; Του δημιουργούνταν απορίες κι ερωτήματα που ήθελε να του απαντήσετε εσείς;
- Πώς ήταν η συνολική του εικόνα ως μαθητής/τρια;
Είχε καθαρή την τσάντα του; Ξεχνούσε πράγματα στο σχολείο ή έχανε; Τα βιβλία και τα τετράδιά του έφτασαν ως το τέλος σε καλή κατάσταση; Υπάρχουν πολλές μουτζούρες ή σκισμένες ή τσαλακωμένες σελίδες;
- Υπήρξε ενδιαφέρον για άλλα βιβλία πέρα από τα σχολικά;
Επισκέφθηκε το σχολείο του κάποιος συγγραφέας, έγινε κάποια παρουσίαση βιβλίου; Υπάρχει δανειστική βιβλιοθήκη στο σχολείο του; Γίνονται συζητήσεις μέσα στην τάξη για λογοτεχνικά βιβλία; Του αρέσει να διαβάζει εξωσχολικά βιβλία; Σας ζήτησε κάποιο βιβλίο το οποίο να αναφέρθηκε κατά τη διάρκεια της διδακτικής ώρας;
- Τι άλλα ενδιαφέροντα ή ταλέντα αξιοποιούνται στο σχολείο;
Κάνει κάποιο άθλημα ή η ώρα της γυμναστικής το ώθησε να θελήσει να ασχοληθεί επιπλέον με τον αθλητισμό; Πώς είναι η επαφή του με τα καλλιτεχνικά, τη μουσική ή τις ξένες γλώσσες; Υπήρξαν δυνατά ή αδύνατα σημεία στα οποία οι εκπαιδευτικοί να σας επέστησαν την προσοχή;
- Η δική σας σχέση με το σχολείο του παιδιού ποια ήταν;
Πηγαίνατε τακτικά να συζητήσετε με τους δασκάλους του; Παρακολουθούσατε τις σχολικές γιορτές ή άλλες δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχε; Έχετε επαφή με γονείς συμμαθητών του παιδιού σας; Ενθαρρύνετε την επαφή με συμμαθητές του κι εκτός σχολείου;
Το παιδί περνάει πολλά χρόνια και αρκετό χρόνο από την παιδική του ηλικία στο σχολείο. Είναι χρόνια σημαντικά όχι μόνο από πλευράς μάθησης και γνωστικών δεξιοτήτων αλλά και για την καλλιέργεια φιλομάθειας, φιλαναγνωσίας, κοινωνικών τρόπων. Παράλληλα με τις γνώσεις πρέπει να καλλιεργείται συνολικά η προσωπικότητά του, να δίνεται έμφαση στην ευγένεια, στην υπομονή, την επιμονή και στην προσπάθεια. Ως γονείς είναι καλό να παρακολουθείται όλη αυτή τη διαδρομή από κοντά, με προσοχή, σεβασμό, κατανόηση και αποδοχή.