Πώς να βοηθήσουμε τα παιδιά να αντεπεξέλθουν στις νέες συνθήκες e-μάθησης
Και ειδικά στην «υπερφόρτωση» και στην κούραση της τηλεκπαίδευσης
Μέχρι τώρα συνηθίζαμε να ανησυχούμε για το αν τα παιδιά ξόδευαν πολύ από τον ελεύθερο χρόνο τους στην οθόνη, αλλά αυτές τις μέρες οι γονείς δεν ανησυχούν τόσο πολύ όταν τα παιδιά ζητούν να παρακολουθήσουν το Netflix ή να μπουν στο youtube, αλλά ανησυχούν όταν δεν θέλουν να συνδεθούν στο Zoom.
Ο εκπαιδευτικός χρόνος που πλέον δαπανούν τα παιδιά μέσω της τηλεκπαίδευσης αλλά και η ώρα που περνάνε για να δουν μέσω εφαρμογών φίλους και να παίξουν μαζί τους μέσω των υπολογιστών, των τάμπλετ ή των κινητών έχουν αρχίσει να δημιουργούν στα παιδιά μια νέα μορφή υπερκόπωσης – οπότε αν πρέπει να απενεργοποιήσετε τον υπολογιστή και να αφήσετε τα παιδιά σας να αποσυνδεθούν σήμερα, μην αισθάνεστε άσχημα.
Το φαινόμενο είναι πλέον παγκόσμιο κι έχει αρχίσει να κάνει έντονα την εμφάνισή του στα παιδιά που έμειναν σπίτι για αρκετό διάστημα λόγω του κορωνοϊού σε συνθήκες καραντίνας και κοινωνικής αποστασιοποίησης.
Οι ειδικοί λένε ότι είναι κατανοητό ότι τα παιδιά έχουν πάθει “over Zoom” («υπερzoomίαση») όπως το λένε χαριτολογώντας και ακριβολογώντας επιστήμονες σε όλο τον κόσμο που το παρακολουθούν. Ακριβώς όπως οι ενήλικες, τα παιδιά αισθάνονται αυτό που οι ειδικοί αποκαλούν ζουμ κόπωση.
Οι ψυχολόγοι εξηγούν ότι η βιντεοκλήση μας υπενθυμίζει τους ανθρώπους που έχουμε χάσει προσωρινά. Θεωρούν ότι είμαστε όλοι εξαντλημένοι. Δεν έχει σημασία αν κάποιος είναι εσωστρεφής ή εξωστρεφής. Βιώνουμε την ίδια διαταραχή του οικείου περιβάλλοντος κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Είτε είστε ενήλικας που συνδέεται με συναδέλφους ουσιαστικά ή ένα παιδί που βλέπει συμμαθητές και φίλους μέσω μικρών τετραγώνων σε μια οθόνη, είστε επιρρεπείς σε ζουμ.
Δώστε στα παιδιά χώρο να είναι λυπημένα και να βιώσουν όλα τα συναισθήματα
Εάν το παιδί σας δεν μπορεί και δεν θέλει να κάνει ζουμ σήμερα, αυτό είναι κατανοητό και έχει να κάνει με τη θλίψη που νιώθουν. Τα παιδιά είναι πιθανό να έχουν αισθήματα απόγνωσης, φόβου και αδυναμίας αυτή τη στιγμή, και οι γονείς πρέπει να βρουν τρόπο να τα βοηθήσουν να διαχειριστούν αυτή την τρικυμία συναισθημάτων.
Ωστόσο είναι σημαντικό οι γονείς πρέπει να αντισταθούν στην παρόρμηση να σώσουν τα παιδιά από αυτά τα συναισθήματα. Μερικές φορές ως γονείς προσπαθούμε πάρα πολύ να κάνουμε τα πράγματα καλύτερα για τα παιδιά μας. Πολλή έρευνα δείχνει, ωστόσο, ότι αυτό που πραγματικά έχει αποτέλεσμα είναι να βοηθήσουμε τα παιδιά να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους.
Η σημασία του διαλείμματος
Το να δώσετε στο παιδί σας το χώρο για να αισθανθούν και να κατανοήσουν τα συναισθήματά τους μπορεί να σημαίνει να αφαιρέσετε μια μέρα από τις συζητήσεις Zoom και να τους αφήσετε να εκφραστούν με άλλο τρόπο. Οι ειδικοί προτείνουν συχνά συχνές διακοπές Zoom για ενήλικες, και εάν οι ενήλικες χρειάζονται διάλειμμα, το ίδιο ισχύει και για τα παιδιά. Αυτός ο ψηφιακός κόσμος είναι εξαντλητικός.
Οι επιστήμονες λένε ότι ο εγκέφαλός μας μπορεί να κάνει τόσα πολλά πράγματα συνειδητά ταυτόχρονα, επειδή έχουμε περιορισμένη μνήμη. Αντίθετα, μπορούμε να επεξεργαστούμε πολύ περισσότερες πληροφορίες ασυνείδητα, όπως κάνουμε με τη γλώσσα του σώματος. Η συνάντηση στο διαδίκτυο αυξάνει το γνωστικό μας φορτίο, επειδή πολλά από τα χαρακτηριστικά του απαιτούν πολλή συνειδητή ικανότητα.
Ισορροπία πάνω απ’ όλα
Τα παιδιά για όσο θα συνεχίζουν να κάνουν μαθήματα από το σπίτι και μέσω βιντεοκλήσεων πρέπει να κινούνται αρκετά στα διαλείμματα όπως θα συνέβαινε αν ήταν στο σχολείο. Να μεσολαβεί αρκετός χρόνος ξεκούρασης μετά το τέλος της «σχολικής μέρας» πριν από τη μελέτη, κι όσο είναι εφικτό η μελέτη και οι εργασίες να μη γίνονται σε ψηφιακό μέσο.
Τώρα που η καραντίνα τελείωσε κι ο καιρός ευνοεί φροντίστε να έχουν αρκετό χρόνο για επαφή με τη φύση και για βόλτες έξω, ακόμα και αν δεν είναι ακόμα εφικτό το κοινό παιχνίδι ή η διάδραση με τα άλλα παιδιά.