TOP

Παρόλο που στα περισσότερα κράτη, η γραφή και η ανάγνωση ξεκινάνε σιγά σιγά ήδη από το νηπιαγωγείο –ενίοτε και το προνήπιο– κι ενώ πολλά παιδιά σήμερα βιάζονται και αρχίζουν και από μόνα τους να μαθαίνουν να διαβάζουν και να γράφουν, υπάρχουν χώρες –όπως η Φινλανδία– που καθυστερούν τη διδασκαλία της γραφής-ανάγνωσης μέχρι το παιδί να γίνει εφτά χρόνων.

Προτού τα παιδιά είναι έτοιμα να περάσουν στην εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης είναι σημαντικό να έχουν καλλιεργήσει κάποιες δεξιότητες και να έχουν αναπτύξει συγκεκριμένους μηχανισμούς που θα τους βοηθήσουν να έχουν μακροπρόθεσμα καλύτερα αποτελέσματα τόσο ως προς τη γραφή όσο και ως προς την ανάγνωση. Κι όσο κι αν σας ακούγεται οξύμωρο το παιχνίδι είναι ο τρόπος που θα ωφελήσει τα παιδιά ώστε να αναπτύξουν αυτές τις χρήσιμες ικανότητες – και μάλιστα το παιχνίδι έξω από το σπίτι και ειδικά η επαφή τους με τη φύση.

Η σωστή στάση που χρειάζεται να έχουν τα παιδιά όταν κάθονται στο γραφείο τους (ή θρανίο) απαιτεί ισορροπία κι έλεγχο του κορμού. Τα περισσότερα παιδιά μοιάζει να χύνονται στην καρέκλα τους και να μην μπορούν να διατηρήσουν για όση ώρα χρειάζεται ίσιο τον κορμό τους. Η ικανότητα να καθόμαστε με τρόπο που να μην επιβαρύνουμε το σώμα μας στην πραγματικότητα αρχίζει με την κίνηση. Τα παιδιά που ασκούν το σώμα τους σε ποικίλες και σύνθετες κινήσεις αναπτύσσουν αυτό που απαιτείται για την καθιστική χρήση γραφείου.

Επιπλέον, οι νέοι συγγραφείς χρειάζονται δύναμη στο χέρι και στους ώμους για να κρατήσουν το χέρι τους στη σωστή θέση. Τα παιδιά που τρέχουν έξω, που χοροπηδάνε, που σκαρφαλώνουν στα δέντρα, ή στις παιδικές χαρές κάνοντας αναρρίχηση στις ειδικές κατασκευές, ενισχύουν τους μυς που τελικά θα χρειαστούν για γραφή. Φροντίστε τα παιδιά να παίζουν χαλαρά και με διαφορετικές φυσικές υφές, όπως άμμος ή λάσπη, συντελεί στο να ρυθμίζουν τους μικρότερους μυς στα χέρια και στα δάχτυλα. Ο χρόνος με κατάλληλα παιχνίδια στη φύση θα βοηθήσει τα παιδιά να διευκολύνουν τις δεξιότητες που απαιτούνται στο γράψιμο.

Οι αναγνώστες, από την άλλη, χρειάζονται ισχυρούς οφθαλμούς-μυς για την παρακολούθηση και την ανάγνωση και ο χρόνος στη φύση βοηθά αυτό να συμβεί. Σε ανώμαλο έδαφος, τα παιδιά προσαρμόζουν συνεχώς το βλέμμα τους. Αυτό αρχίζει ήδη από την παιδική ηλικία για τα μωρά που κρατιούνται σε πεζοπορίες. Με κάθε βήμα η ελαφριά κίνηση προς τα επάνω και προς τα κάτω αναγκάζει τα μάτια να συνεργαστούν, ενισχύοντας την ικανότητά τους να παρακολουθούν.

Η φύση δίνει στα μάτια ανεξάντλητα οπτικά ερεθίσματα, με λεπτομέρειες που εξασκούν την προσοχή και τη συγκέντρωση στα μικρά και κοντινά αλλά και στα μεγάλα και πιο μακρινά, βελτιώνοντας και την περιμετρική όραση. Τα χρώματα, οι εναλλαγές εικόνων, οι διαβαθμίσεις του φωτός γυμνάζουν τα μάτια και δημιουργούν καλά αντανακλαστικά. Η αύξηση του εξωτερικού χρόνου κατά τη διάρκεια της πρώιμης παιδικής ηλικίας έχει αποδειχθεί ότι μειώνει σημαντικά τις πιθανότητες ανάπτυξης μυωπίας.

Παράλληλα, η φύση είναι ο καταλληλότερος χώρος για να εξασκήσουν τα παιδιά τόσο τη συγκέντρωση όσο και την προσοχή τους. Είναι εύκολο να διασπαστεί η προσοχή κάποιου όταν είναι εκτεθειμένος σε πολλά ερεθίσματα – η φύση δίνει την ευκαιρία να μάθουμε τα παιδιά  να εστιάζουν την προσοχή τους εκεί που θέλουν, παράδειγμα στο κελάηδισμα των πουλιών (όσον αφορά τους ήχους) ή στις αποχρώσεις των φύλλων (όσων αφορά την εστίαση σε οπτικά ερεθίσματα).

Αν θέλετε λοιπόν τα παιδιά να γίνουν καλοί αναγνώστες αλλά και να γράφουν καλά, φροντίστε να παίζουν στο ύπαιθρο αρκετά και να έρχονται τακτικά σε επαφή με τη φύση.

Καταχώρησε Σχόλιο