Μεγαλώνοντας δίγλωσσα παιδιά.
Με τον όρο Διγλωσσία εννοούμε την παράλληλη κατάκτηση δύο γλωσσών στα πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού,…
Με τον όρο Διγλωσσία εννοούμε την παράλληλη κατάκτηση δύο γλωσσών στα πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού, μεταξύ 0 και 5 ετών. Αυτό που πρέπει να ξέρουν οι γονείς των δίγλωσσων παιδιών είναι ότι η διγλωσσία δεν προκαλεί σύγχυση στο παιδί. Έρευνες που συνέκριναν μονόγλωσσα και δίγλωσσα παιδιά σε διάφορες ηλικίες, επιβεβαίωσαν ότι τα δίγλωσσα παιδιά δεν υστερούν σε τίποτε από αυτά που έχουν εκτεθεί σε μία μόνο γλώσσα. Τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά ο λόγος και στις δύο κατηγορίες παιδιών εξελίσσεται με παρόμοιο ρυθμό. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι η ανάπτυξη των δύο γλωσσών δεν είναι συνήθως ταυτόχρονη και είναι σπάνιο να έχουμε το ίδιο ακριβώς επίπεδο ικανότητας και στις δύο γλώσσες. Εξάλλου, αν ένα παιδί μεγαλώνει στην Ελλάδα με πατέρα Έλληνα και μητέρα Γαλίδα και πηγαίνει σε ελληνικό σχολείο, είναι φυσικό να μιλάει καλύτερα την ελληνική γλώσσα.
Στην περίπτωση βέβαια που και οι δυο γονείς είναι ξένοι, για παράδειγμα Έλληνες που ζουν στην Αγγλία, είναι φυσικό να μιλάνε με το παιδί στη μητρική τους γλώσσα, τα ελληνικά. Ταυτόχρονα όμως είναι σημαντικό το παιδί να έχει από νωρίς επαφή και με την δεύτερη γλώσσα, τα αγγλικά, αφού ζει στην συγκεκριμένη χώρα. Έτσι λοιπόν μπορείτε να το στείλετε από μικρή ηλικία στον Παιδικό Σταθμό ή να φροντίσετε να ακούει την δεύτερη γλώσσα και στο σπίτι, για να αποκτήσει νωρίς την επαφή και με τις δύο γλώσσες
Αρκετά συχνά οι γονείς πιστεύουν ότι η έκθεση των παιδιών σε ένα δίγλωσσο περιβάλλον μπορεί να προκαλέσει στο παιδί προβλήματα λόγου και ομιλίας. Αυτό όμως δεν είναι αλήθεια, γιατί διαταραχές λόγου εμφανίζονται στα παιδιά ανεξάρτητα από το αν αυτά μεγαλώνουν ως μονόγλωσσα ή δίγλωσσα άτομα. Ωστόσο, στην περίπτωση που διαπιστώνεται στο παιδί μια διαταραχή λόγου ή μια γλωσσική ανωριμότητα, η διγλωσσία θα πρέπει να αποθαρρύνεται.
Στην περίπτωση αυτή, στόχος θα πρέπει να είναι η επαρκής κατάκτηση της μίας γλώσσας αρχικά και στη συνέχεια η έκθεσή του και στη δεύτερη γλώσσα.
Αυτό που είναι ίσως πιο σημαντικό να γνωρίζουν οι γονείς που μεγαλώνουν ένα δίγλωσσο παιδί είναι ότι ο κάθε γονέας θα πρέπει να μιλά στο παιδί στην μητρική του γλώσσα, την οποία κατέχει και χειρίζεται πολύ καλά. Οι δε γονείς θα πρέπει να επιλέξουν να επικοινωνούν μεταξύ τους σε όποια γλώσσα επιθυμούν, αλλά να είναι πάντα η ίδια.
Συχνά οι γονείς μπορεί να ανησυχήσουν γιατί το παιδί μπορεί να μπερδεύει τις δύο γλώσσες πχ. «Μαμά where is το παντελόνι μου;». Το φαινόμενο αυτό όμως είναι κάτι που παρατηρείται στα περισσότερα παιδιά που μεγαλώνουν με δύο ή περισσότερες γλώσσες και ειδικά στα πρώτα χρόνια της εκμάθησης. Καθώς μεγαλώνουν τα παιδιά είναι εντυπωσιακό να παρατηρήσει κανείς την ευκολία με την οποία προσαρμόζονται στην κάθε γλώσσα και απευθύνονται έτσι στον κάθε γονέα χρησιμοποιόντας την αντίστοιχη γλώσσα.
Τέλος αυτό που θα πρέπει να έχετε στο νου σας είναι ότι η εκμάθηση μιας ή περισσότερων γλωσσών δεν πρέπει να γίνεται υπό τη μορφή μαθήματος. Πείτε στο παιδί σας τραγουδάκια, διαβάστε παραμύθια, πάιξτε παιχνίδια πχ. “Simon Says”. Το παιδί μαθαίνει γρήγορα μέσω της καθημερινής ρουτίνας μέσα από μια φυσική διαδικασία. Δείξτε υπομονή και επιμονή και κυρίως χαρείτε τον ρόλο σας, αυτό του μπαμπά και της μαμάς. Να είστε αυθόρμητοι και δημιουργικοί !
Λία Παλαιολόγου
Λογοπεδικός BSc