Γιατί το χαρισματικό παιδί σας φαίνεται να βαριέται και να μην έχει κίνητρα
Η ψυχολόγος και συγγραφέας Ellen Braaten σε συνέντευξή της στο fatherly δίνει συμβουλές για το πώς να το μεγαλώσετε ώστε να έχει περισσότερη ώθηση.
Αν και ένα ταλαντούχο παιδί μπορεί να είναι σε θέση να κάνει μια εργασία στο μισό χρόνο που θα χρειαζόταν για τους συνομηλίκους του, το να το κάνεις να ολοκληρώσει ή ακόμα και να ξεκινήσει την εργασία μπορεί μερικές φορές να είναι δύσκολο. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε «ταμπέλες» που δεν ταιριάζουν με τις ικανότητες του παιδιού σας, αφήνοντάς σας να αναρωτιέστε αν το παιδί σας είναι απλά τεμπελιάζει και ποια κουμπιά θα μπορούσατε να πατήσετε για να ενδιαφερθεί περισσότερο για το σχολείο.
Όσο απογοητευτικό κι αν είναι αυτό, οι ειδικοί συνιστούν να χρησιμοποιείτε την ενσυναίσθηση καθώς αναζητάτε απαντήσεις. Η ψυχολόγος Ellen Braaten, Ph.D., εκτελεστική διευθύντρια του Προγράμματος Εκμάθησης και Συναισθηματικής Αξιολόγησης και πρόεδρος της παιδιατρικής νευροψυχολογικής αξιολόγησης στο Γενικό Νοσοκομείο της Μασαχουσέτης, προτείνει στους γονείς να αναζητήσουν μοτίβα για το πού ακριβώς δυσκολεύονται τα παιδιά τους στη διαδικασία ολοκλήρωσης της εργασίας.
«Είναι σημαντικό να εντοπίσουμε το συγκεκριμένο οδόφραγμα που τα απενεργοποιεί», λέει η Braaten, συγγραφέας του βιβλίου Bright Kids Who Couldn’t Care Less: How to Rekindle Your Child’s Motivation, το οποίο έχει σχεδιαστεί για να βοηθά τους γονείς χαρισματικών παιδιών πώς να κατανοούν και να παρακινούν το παιδί τους. Μερικές φορές, το κίνητρο που λείπει μπορεί να είναι ότι είναι ανήσυχοι για το έργο ή ότι δυσκολεύονται με την εκτελεστική λειτουργία. Άλλες φορές, μπορεί απλώς να μην ξέρουν πού βρίσκονται στη διαδικασία και να αισθάνονται συγκλονισμένοι. Οι γονείς μπορούν να καθοδηγήσουν τα παιδιά τους μέσα από αυτά τα εμπόδια μόλις καταλάβουν το συγκεκριμένο εμπόδιο.
Στο Fatherly εντοπίσαμε μια συνέντευξη με την Braaten και τη μοιραζόμαστε μαζί σας:
Έχετε ξοδέψει πολύ χρόνο μελετώντας τα κίνητρα των παιδιών. Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα χαρισματικά παιδιά που δυσκολεύονται να ξεκινήσουν διάφορες εργασίες;
Υπάρχουν διάφοροι λόγοι για τους οποίους τα παιδιά μπορεί να δυσκολεύονται να ξεκινήσουν εργασίες και οι γονείς πρέπει να ψάξουν για το πού καταρρέει η διαδικασία. Μερικές φορές, τα παιδιά δυσκολεύονται να προσδιορίσουν την εργασία. Τα έργα ανοιχτού τύπου μπορεί να είναι ιδιαίτερα προκλητικά επειδή τα παιδιά μπορεί απλώς να μην ξέρουν από πού να ξεκινήσουν.
Αλλά το παιδί σας πιθανότατα δεν θα είναι σε θέση να διατυπώσει τι το εμποδίζει να ξεκινήσει μια εργασία, αν κάνετε αυτήν την ερώτηση με ανοιχτό τρόπο. Πρέπει λοιπόν να κάνετε ερωτήσεις όπως, Έχεις όλα όσα χρειάζεσαι; Ξέρεις τι κάνεις; Μπορείς να μου περιγράψεις το έργο ή να μου πεις ποιες ερωτήσεις πρέπει να απαντήσεις σε αυτό το φύλλο εργασίας;
Μόλις χαρτογραφηθούν αυτά τα εμπόδια, πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν την ικανότητα να τηρούν τις εργασίες τους;
Η επιμονή δεν είναι μόνο να συνεχίζεις όταν τα πράγματα δυσκολεύουν, αλλά περιλαμβάνει επίσης την ικανότητα να μετράς πού βρίσκεσαι στη διαδικασία. Πολλά παιδιά θα απογοητευτούν επειδή νιώθουν ότι εργάζονται για πάντα και δεν μπορούν να υπολογίσουν πόσο κοντά είναι στο να τελειώσουν. Ως γονέας, μπορείτε να υποστηρίξετε το παιδί σας βοηθώντας το να καταλάβει πού βρίσκεται στη διαδικασία και τι χρειάζεται ακόμα να ολοκληρώσει.
Τα χαρισματικά παιδιά θα συγκλονιστούν και θα αισθάνονται ότι δεν έχουν τις ικανότητες να ολοκληρώσουν μια εργασία επειδή έκαναν πολλά λάθη στην πορεία, έπεσαν σε εμπόδιο επειδή έκαναν απρόσεκτα λάθη ή ακολούθησαν έναν δρόμο που δεν έπρεπε. Το να τα βοηθάτε να έχουν επιμονή σημαίνει ότι τα βοηθάτε να καταλάβουν πού βρίσκονται στην ίδια τη διαδικασία.
Ο τρίτος αγώνας που εντοπίζετε στο να παρακινήσετε τα χαρισματικά παιδιά είναι η έλλειψη πάθους ή έντασης. Πώς μπορούν οι γονείς να επιτύχουν την ισορροπία του να παρακινήσουν τα παιδιά χωρίς να τα γκρινιάζουν ή να ενορχηστρώνουν υπερβολικά τις δραστηριότητές τους;
Υπάρχουν μερικά πράγματα που μπαίνουν στο παιχνίδι με τα χαρισματικά παιδιά που οι γονείς παραβλέπουν, και το ένα είναι ότι συχνά δεν έχουν αυτή την επιμονή για την οποία μιλάμε επειδή δεν χρειάστηκε να χτίσουν αυτόν τον μυ. Εάν ένα παιδί είναι προικισμένο και πολλά πράγματα του έρχονται εύκολα και ξαφνικά πρέπει να κάνει κάτι που είναι δύσκολο, θα απογοητευτεί πολύ εύκολα. Εδώ είναι που τα χαρισματικά παιδιά θα πουν απλώς, «Λοιπόν, αυτό είναι ηλίθιο» ή «Δεν μπορώ να το κάνω».
Για τους περισσότερους ανθρώπους που δεν είναι προικισμένοι, όλα είναι ένας αγώνας. Όλα όσα έπρεπε να μάθουν ήταν σκληρά. Αλλά αν τα μαθηματικά σας ήρθαν εύκολα και η ανάγνωση σας ήρθε εύκολα, και ξαφνικά πρέπει να κάνετε έργα σε κάτι που μπορεί να μην είναι τόσο εύκολο ή πρέπει να καταλάβετε κάτι έξω από το σύνολο των δεξιοτήτων σας, μπορεί να μοιάζει υπερβολικό.
Νιώθετε ότι πολλοί γονείς χαρισματικών ή εξαιρετικών παιδιών εμπλέκονται υπερβολικά ή είναι επιρρεπείς σε μικροδιαχείριση. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Η τάση συχνά προέρχεται από το δικό τους άγχος και ανησυχία για το τι πρόκειται να γίνει με το παιδί τους. Θέλουν το παιδί τους να αξιοποιήσει επαρκώς τις δυνατότητές του, κάτι που είναι τρομερή πίεση που μπορεί να ασκηθεί σε ένα παιδί. Και τα παιδιά που υφίστανται υπερβολική πίεση θα αρχίσουν να αρνούνται να κάνουν πράγματα.
Ως γονιός, πρέπει να προσδιορίσετε εάν η απώθηση που λαμβάνετε από το παιδί σας είναι μια αντίδραση σε εσάς ή αν σας λένε ότι δεν έχουν την ικανότητα αυτή τη στιγμή επειδή έχουν βιώσει αρκετά από αυτά τα είδη απογοητευτικών εμπειριών μάθησης για να ολοκληρώσουν τη δουλειά.
Τι πρέπει να προσέξουν οι γονείς όσον αφορά την εκτελεστική λειτουργία;
Από τη στιγμή που οι γονείς έχουν εξετάσει τις ικανότητες διαχείρισης εργασιών του παιδιού τους και την ικανότητά του να παρακολουθεί μόνο του τη συμπεριφορά του, η μνήμη εργασίας είναι το άλλο σημαντικό γνωστικό συστατικό της εκτελεστικής λειτουργίας.
Αλλά υπάρχουν και οι πιο συναισθηματικές πτυχές, όπως το πρόβλημα να αναστέλλουν τη συμπεριφορά τους ή το πρόβλημα με τον έλεγχο των συναισθημάτων τους, που γίνονται μεγάλα ζητήματα για ορισμένα παιδιά που εκδηλώνουν ανθυγιεινές συμπεριφορές εν μέσω απογοήτευσης.
Συχνά τα παιδιά νιώθουν ότι δεν τα κατανοούν οι άλλοι;
Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που βρίσκω ότι κάνουν οι γονείς χαρισματικών παιδιών είναι ότι ενθαρρύνουν τη χαρισματικότητα να γίνει ένα μεγάλο μέρος της ταυτότητας του παιδιού. Αυτό τους δημιουργεί κοινωνικά προβλήματα επειδή δεν κατανοούν ότι ο καθένας μαθαίνει διαφορετικά και ότι ο τρόπος μάθησής τους είναι εξίσου έγκυρος με κάποιον άλλο.
Τα χαρισματικά παιδιά θα έρθουν σε πολλές καταστάσεις νομίζοντας ότι ξέρουν την απάντηση – και συχνά, τη γνωρίζουν. Χρειάζονται βοήθεια με την απογοήτευσή τους σχετικά με το πώς είναι να είσαι χαρισματικό παιδί όταν ξέρεις την απάντηση και όλοι οι άλλοι στην τάξη χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να την καταλάβουν.
Ισχύει ότι αγωνίζονται με την ενσυναίσθηση;
Ναι. Κοινωνικά, είναι σημαντικό να αναπτυχθούν σε αυτό που ονομάζουμε θεωρία του νου, που σημαίνει ότι οι άλλοι άνθρωποι έχουν συναισθήματα και κίνητρα που είναι διαφορετικά από τα δικά σας.
Οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν κάνοντας ερωτήσεις στα χαρισματικά παιδιά που τα βοηθούν να χτίσουν ενσυναίσθηση για τα άλλα παιδιά, όπως αυτό που πιστεύουν ότι νιώθουν τα άλλα παιδιά σε δύσκολες καταστάσεις. Δεν χρειάζεται καν να είναι στις δικές τους κοινωνικές σχέσεις. Καθώς μιλάτε για βιβλία που διαβάζουν ή ταινίες που βλέπουν, ρωτήστε: Τι πιστεύετε ότι αισθάνεται ο κύριος χαρακτήρας;
Καθώς τα χαρισματικά παιδιά μεγαλώνουν, πώς πρέπει οι γονείς να προσαρμόσουν την προσέγγισή τους στα κίνητρα;
Όσο μεγαλύτερα είναι τα παιδιά, τόσο περισσότερο χρειάζεται να ακούτε και τόσο λιγότερο πρέπει να δίνετε συμβουλές. Τα μεγαλύτερα παιδιά τείνουν να είναι αναπτυξιακά έτοιμα να καταλάβουν πώς να λύσουν τα προβλήματα μόνα τους και να μάθουν από προηγούμενες εμπειρίες. Είναι προετοιμασμένα για μια προσέγγιση δοκιμής και λάθους στη μάθηση, και επίσης ενστικτωδώς θέλουν να διαφέρουν από τη μαμά και τον μπαμπά και τους υπόλοιπους ενήλικες στη ζωή τους.
Δεδομένου ότι είναι λιγότερο πιθανό να δέχονται συμβουλές, είναι καλύτερα ως γονιός να τους μιλάτε για το πώς λειτουργούν τα πράγματα αντί να τους λέτε πώς πιστεύετε ότι πρέπει να το κάνουν.
Τι πρέπει να σκεφτούν οι γονείς σχετικά με το πώς οι προσδοκίες τους για τα χαρισματικά παιδιά τους επηρεάζουν τα κίνητρά τους;
Οι προσδοκίες των γονέων για τα χαρισματικά παιδιά τείνουν να είναι πολύ υψηλές και νομίζω ότι τείνουν να αφορούν και λάθος πράγματα. Οι γονείς μπορούν να εμπλακούν στο να θέλουν το παιδί τους να είναι το καλύτερο στα μαθηματικά και στην ανάγνωση και να διαπρέψει στη μουσική, και νομίζω ότι αυτό είναι απλώς μεγάλη πίεση για οποιονδήποτε. Και μερικές φορές αυτό με το οποίο είναι προικισμένο ένα παιδί δεν είναι απαραίτητα ένα θέμα για το οποίο είναι παθιασμένα. Βεβαιωθείτε ότι ευθυγραμμίζετε τις ικανότητες του παιδιού σας και τι του δίνει νόημα και χαρά.