Πηγαίνετε τα παιδιά σας σε μουσεία τέχνης για να ενισχύσετε τη μνήμη και τη λογική συλλογιστική
Η επαφή με την τέχνη προσφέρει στα παιδιά πολλά οφέλη, υποστηρίζουν οι ειδικοί παιδικής ανάπτυξης
Στο βιβλίο τους που κυκλοφόρησε πρόσφατα «Your Brain on Art: How the Arts Transform Us», η Susan Magsaman και ο Ivy Ross, υποστηρίζουν ότι μόλις 20 λεπτά την ημέρα ενασχόλησης με την τέχνη μπορούν να σε κάνουν ένα παιδί καλύτερο στην επίλυση προβλημάτων και στη μάθηση, όπως διαβάζουμε σε άρθρο που δημοσιεύτηκε στο cnbc.com.
Η Magsaman είναι ιδρύτρια του International Arts + Mind Lab, Center for Applied Neuroaesthetics στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Johns Hopkins και ο Ross είναι ο αντιπρόεδρος σχεδιασμού υλικού στη Google.
Οι επιπτώσεις της έκθεσης στην τέχνη είναι ακόμη πιο σημαντικές στα παιδιά. Η ακρόαση μουσικής ή η παρακολούθηση ενός παιχνιδιού μπορεί να βοηθήσει στην οικοδόμηση ισχυρότερων δεξιοτήτων του προμετωπιαίου φλοιού, όπως η μνήμη.
Αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να βγείτε έξω και να αγοράσετε στο παιδί σας ένα πιάνο ή να πληρώσετε για μαθήματα ζωγραφικής. Μπορείτε απλά να πάτε σε ένα μουσείο.
Και αν δεν ζεις σε μια πόλη με θεσμούς παγκόσμιας εμβέλειας; Δεν πειράζει, λέει ο Ross.
«Δεν έχει να κάνει με το αν η τέχνη είναι διάσημη ή εμβληματική, είναι η πράξη της ενασχόλησης με την τέχνη είτε είναι η δημιουργία είτε η θέαση» που βελτιώνει τη γνώση, εξηγεί ο Ross.
Οι τέχνες μας κάνουν «καλύτερους μαθητές»
Η ενασχόληση με την τέχνη μπορεί να αλλάξει «δομικά» τον εγκέφαλό μας, επισημαίνει η Magsaman.
Τα νευρωνικά μονοπάτια είναι οι συνδέσεις στον εγκέφαλό μας ή η «καλωδίωση» του εγκεφάλου μας. Αυτή η καλωδίωση μπορεί να αλλάξει ανάλογα με τις πληροφορίες και τις δραστηριότητες στις οποίες έχουμε πρόσβαση.
«Οι μορφές τέχνης βρίσκονται παντού γύρω μας και μπορούν να μας κάνουν καλύτερους μαθητές και πιο δυνατούς νευροβιολογικά και μπορούν επίσης να βοηθήσουν σε δεξιότητες όπως η ενασχόληση με τα μαθηματικά», υποστηρίζει η Magsaman.
Όταν μαθαίνεις ένα νέο γεγονός ή βιώνεις μια νέα αίσθηση, χτίζεις ένα νέο νευρικό μονοπάτι.
«Η ικανότητα να χτίζουμε ισχυρά νευρικά μονοπάτια είναι πολύ σημαντική καθώς μεγαλώνουμε γιατί μας παρέχει περισσότερες γνωστικές δεξιότητες και αν δεν έχετε τέτοιου είδους εμπειρίες, ο εγκέφαλος “κλαδεύει” κάποια ήδη υπάρχοντα», εξηγεί η Magsaman.
«Η ιδέα είτε το χρησιμοποιείς είτε εξασθενεί είναι επίσης πολύ εύστοχη όταν μιλάς για νευροπλαστικότητα».
Οι μαθητές που εκτίθενται στις τέχνες «έχουν υψηλότερες φιλοδοξίες πανεπιστημιακής εκπαίδευσης»
Οι εκπαιδευτικοί προβάλλουν επίσης τα οφέλη του προγραμματισμού τεχνών, ειδικά για τα μικρά παιδιά.
Ο Brian Kisida είναι επίκουρος καθηγητής στο Truman School of Public Affairs στο Πανεπιστήμιο του Μιζούρι και συνδιευθυντής του Εργαστηρίου Τεχνών, Ανθρωπιστικών Επιστημών και Πολιτικής Δέσμευσης. Ερευνά πώς οι μαθητές σε σχολεία που δεν διαθέτουν πόρους επηρεάζονται από την έκθεση στην τέχνη.
«Οι μαθητές [που εκτίθενται στις τέχνες] έχουν λιγότερα πειθαρχικά παραπτώματα και βελτιωμένη δέσμευση», επισημαίνει. «Τείνουν να έχουν υψηλότερες φιλοδοξίες για πανεπιστημιακή εκπαίδευση και υψηλότερα επιτεύγματα σε τυποποιημένες βαθμολογίες γραπτών εξετάσεων. Οι μαθητές μαθαίνουν να εκφράζονται καλύτερα και να έχουν τη δική τους άποψη».
Τα πιο σημαντικά αποτελέσματα παρατηρήθηκαν σε παιδιά δημοτικού, ισχυρίζεται.
Η έκθεση των παιδιών στην τέχνη σε νεαρή ηλικία μπορεί να βοηθήσει στη διαμόρφωση του εγκεφάλου τους προς το καλύτερο.