Μελέτη δείχνει ότι οι γονείς που χρησιμοποιούν πολύ τα τηλέφωνά τους έχουν παιδιά με χαμηλότερη γλωσσική ικανότητα
«Είναι γεγονός ότι όταν χρησιμοποιούνται οθόνες –είτε από έναν γονέα είτε από ένα παιδί– υπάρχει λιγότερη συζήτηση, διδασκαλία και ανάγνωση».
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλοι ξοδεύουμε πολύ χρόνο κοιτάζοντας οθόνες το έτος 2024 – ειδικά οι γονείς που χρησιμοποιούν συσκευές. Και αυτό είναι εντάξει. Ωστόσο, οι γονείς που αφιερώνουν υπερβολικά πολύ χρόνο στην οθόνη μπορεί να θέλουν να ελέγξουν αυτή τη νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε αυτή την εβδομάδα στο ακαδημαϊκό περιοδικό Frontiers in Developmental Psychology. Οι ερευνητές που συμμετείχαν στη μελέτη διαπίστωσαν ότι οι γονείς που τείνουν να περνούν περισσότερο χρόνο κοιτάζοντας τις οθόνες αντί να αλληλοεπιδρούν με τα παιδιά τους, δεν διαμορφώνουν απλώς μια κακή συνήθεια – θα μπορούσαν στην πραγματικότητα να εμποδίζουν τις γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών τους.
Η μελέτη βρήκε μια συσχέτιση μεταξύ των γονέων που χρησιμοποιούν οθόνες πιο συχνά και των παιδιών που χρησιμοποιούν οθόνες πιο συχνά. Αλλά περισσότερο από αυτό, τα παιδιά των γονέων που χρησιμοποιούσαν οθόνες πιο συχνά είχαν χαμηλότερη ικανότητα στη γραμματική και το λεξιλόγιο.
Ερευνητές που εργάστηκαν στη μελέτη ερεύνησαν γονείς 421 παιδιών από την Εσθονία μεταξύ 2 και 4 ετών. Παρατήρησαν ότι τα ευρήματα είναι αναμενόμενα, επειδή οι λεκτικές αλληλοεπιδράσεις με τους γονείς είναι ένας κρίσιμος τρόπος για να μαθαίνουν τα παιδιά γλωσσικές δεξιότητες σε αυτήν την ηλικία.
«Γνωρίζουμε ότι όταν χρησιμοποιούνται οθόνες –είτε από έναν γονέα είτε από ένα παιδί– υπάρχει λιγότερη ομιλία, διδασκαλία και ανάγνωση στα νοικοκυριά – και αυτό μπορεί να είναι ένας λόγος για τις χαμηλότερες γραμματικές δεξιότητες και λεξιλόγιο», είπε η Δρ Jenny Radesky, συνδιεθύντρια του Κέντρου Αριστείας της Αμερικανικής Ακαδημίας Παιδιατρικής στα Social Media και την Ψυχική Υγεία των Νέων.
Ένα από τα πιο συγκλονιστικά ευρήματα στη μελέτη, ωστόσο, ήταν ότι όταν τα παιδιά παρακολουθούσαν οθόνες με τους γονείς τους, δεν βοηθούσε στη βελτίωση των γλωσσικών τους δεξιοτήτων. Αυτό βοηθά στην υποστήριξη προηγούμενης έρευνας που δείχνει ότι τα παιδιά δεν μαθαίνουν τόσο καλά από τις οθόνες όσο από τις προσωπικές αλληλοεπιδράσεις με άλλα άτομα.
«Η μελέτη μας μετατοπίζει (την) εστίαση από τον χρόνο μόνο στην οθόνη των παιδιών στον ρόλο των συνηθειών της οικογενειακής οθόνης, δείχνοντας ότι η χρήση της οθόνης των μητέρων και των πατέρων επηρεάζει τις γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών», δήλωσε η Δρ. Tiia Tulviste, καθηγήτρια αναπτυξιακής ψυχολογίας στην Εσθονία, στο Πανεπιστήμιο του Tartu και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης. «Υπογραμμίζει την ανάγκη για οικογενειακές προσεγγίσεις κατά τη διαχείριση του χρόνου οθόνης».
Η μελέτη της Δρ. Tulviste διεξήχθη το 2019, πριν από την πανδημία COVID-19, η οποία έκανε πολλούς ανθρώπους σε όλο τον κόσμο, ειδικά παιδιά, να περνούν πολύ περισσότερο χρόνο στις οθόνες, ειδικά για την εκπαίδευση. Η Δρ Tulviste σχεδιάζει μια περαιτέρω μελέτη για να ερευνήσει τις επιπτώσεις της χρήσης της οθόνης κατά τη διάρκεια της πανδημίας και πώς αυτό μπορεί να έχει επηρεάσει τις γλωσσικές δεξιότητες των παιδιών.