«Boys will be boys…»: Γιατί είναι σημαντικό να μην αγνοούν οι γονείς τις αρνητικές συμπεριφορές των αγοριών
Οι γονείς πρέπει να κάνουν το αντίθετο όταν ακούν: «Μην ανησυχείς, θα είναι οκ», συμβουλεύει η σχολική ψυχολόγος Lisa Liggins-Chambers
Ακολουθούν μερικές φράσεις που η σχολική ψυχολόγος Lisa Liggins-Chambers έχει ακούσει από γονείς και επαγγελματίες για να δικαιολογήσουν τις άτυπες συμπεριφορές των αγοριών, όπως τις διαβάζουμε σε άρθρο της στο psychology today:
«Τα αγόρια θα είναι αγόρια».
«Δώστε του περισσότερο χρόνο».
«Όλα τα αγόρια το κάνουν αυτό».
«Τα αγόρια υποτίθεται ότι είναι έτσι».
«Είναι πολύ νέος ακόμα».
«Έτσι κάνουν τα αγόρια»
«Όχι, δεν ισχύει κάτι τέτοιο», αυτή είναι η απάντησή της όταν συζητά τις αποκλίνουσες συμπεριφορές που παρατηρούνται στα αγόρια. Ενώ οι συμπεριφορές στα αγόρια ποικίλλουν ανάλογα με το παιδί, ορισμένα άτυπα πρότυπα συμπεριφοράς επηρεάζουν αρνητικά την κοινωνικο-συναισθηματική, γλωσσική και επικοινωνιακή, γνωστική και κινητική και σωματική τους ανάπτυξη.
Όταν αυτές οι συμπεριφορές δεν αντιμετωπίζονται, τα αγόρια μπορεί να ενθαρρυνθούν περισσότερο ή να συνεχίσουν με ενέργειες που διαταράσσουν τις σχέσεις ή το περιβάλλον τους. Αυτό δυνητικά επιτρέπει την αρνητική συμπεριφορά τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα και μπορεί να προκαλέσει πολλές συνέπειες, όπως η διαιώνιση επιβλαβών στερεοτύπων για το φύλο, η αποθάρρυνση της λογοδοσίας και η παρεμπόδιση της προσωπικής ανάπτυξης.
Όταν οι δυσπροσαρμοστικές συμπεριφορές ενός αγοριού απλώς δικαιολογούνται, μπορεί να μην μάθουν τις συνέπειες των πράξεών τους. Αυτή η έλλειψη συνεπειών μπορεί να εμποδίσει την ικανότητά τους να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τις επιλογές τους καθώς μεγαλώνουν.
Οι γονείς συχνά μοιράζονται μαζί της ότι όταν ανέφεραν τις ανησυχίες τους για τις αποκλίνουσες συμπεριφορές των αγοριών τους, τους απέρριψαν οι επαγγελματίες και τους είπαν: «Έτσι είναι τα αγόρια». Οι γονείς αισθάνονται αβοήθητοι όταν συμβαίνει αυτό, ωστόσο αρχίζουν επίσης να αποδέχονται ότι οι συμπεριφορές που πίστευαν ότι ήταν περίεργες θεωρούνται φυσιολογικές.
Έτσι, περιμένουν να δουν αν θα βελτιωθούν μόνα τους. Αυτό προκαλεί καθυστερήσεις στις κατάλληλες παρεμβάσεις, όπως ψυχολογικά ή εκπαιδευτικά τεστ, παρεμβάσεις πρώιμης παιδικής ηλικίας και θεραπεία.
Η Lisa Liggins-Chambers διαγιγνώσκει πολλά μεγαλύτερα παιδιά με διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΑ) επειδή τα ελλείμματά τους στην κοινωνική επικοινωνία, την κοινωνική αλληλεπίδραση και τις περιορισμένες και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές απορρίφθηκαν από άλλους επαγγελματίες. Αυτοί οι γονείς ανέφεραν για πρώτη φορά συμπτώματα όταν τα αγόρια τους ήταν νήπια.
Αγνοώντας τις συμπεριφορές του αγοριού
Από την άλλη πλευρά, ορισμένοι γονείς δικαιολογούν τις άτυπες συμπεριφορές στα αγόρια τους, αναφερόμενοι συχνά σε αυτές τις συμπεριφορές ως «τα αγόρια θα είναι αγόρια» για διάφορες δικαιολογίες. Αυτό που θεωρείται «φυσιολογική» συμπεριφορά για αγόρια από γονείς ποικίλλει ανάλογα με τις ατομικές προσωπικότητες, τις πολιτιστικές και κοινωνικές προσδοκίες, τις προσωπικές πεποιθήσεις και τους ιστορικούς παράγοντες.
Ωστόσο, εδώ είναι οι πιο συνηθισμένοι λόγοι που η Lisa Liggins-Chambers έχει βρει σχετικά με το γιατί οι γονείς εξισώνουν τη «συμπεριφορά του αγοριού» ως «φυσιολογική» με βάση τις εμπειρίες της:
Φόβος διάγνωσης: Μερικοί γονείς μπορεί να ανησυχούν ότι μια διάγνωση ψυχικής υγείας θα επισημάνει το παιδί τους ή θα επηρεάσει αρνητικά το μέλλον του.
Παρεξήγηση: Οι γονείς μπορεί να αποδίδουν τα συμπτώματα ψυχικής υγείας του παιδιού τους σε φάσεις της εφηβείας, κυκλοθυμία ή τυπική εφηβική συμπεριφορά.
Στίγμα: Υπάρχει ακόμη ένα σημαντικό στίγμα γύρω από θέματα ψυχικής υγείας σε πολλές κοινωνίες.
Κοινωνικοποίηση: Από μικρή ηλικία, τα παιδιά κοινωνικοποιούνται για να συμμορφώνονται με τους κοινωνικούς κανόνες.
Στερεότυπα για το φύλο: Η κοινωνία συχνά έχει άκαμπτα στερεότυπα φύλου που περιμένουν τα αγόρια να είναι σκληρά, ανεξάρτητα και χωρίς συναισθηματισμό.
Λανθασμένες αντιλήψεις για την αρρενωπότητα: Μερικοί άνθρωποι συνδέουν λανθασμένα τον παραδοσιακό ανδρισμό με την καταστολή ορισμένων συναισθημάτων ή συμπεριφορών, οδηγώντας στην απόρριψη των πράξεων των αγοριών που δεν ταιριάζουν με αυτόν τον στενό ορισμό του τι σημαίνει να είσαι «πραγματικός άντρας».
Και τα αγόρια χρειάζονται βοήθεια
Τα αγόρια χρειάζονται βοήθεια και υποστήριξη, όπως και τα άτομα κάθε φύλου. Είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι τα αγόρια μπορούν να αντιμετωπίσουν διάφορες προκλήσεις και δυσκολίες στη διάρκεια της ζωής τους, συμπεριλαμβανομένων ζητημάτων που σχετίζονται με την ψυχική υγεία, την εκπαίδευση, τις σχέσεις και την προσωπική ανάπτυξη.
Η προώθηση της ευαισθητοποίησης, της κατανόησης και της υποστήριξης για τα αγόρια είναι σημαντικό μέρος της δημιουργίας μιας πιο δίκαιης και συμπονετικής κοινωνίας.
Η Lisa Liggins-Chambers στέλνει ένα ηχηρό μήνυμα στους συναδέλφους της ή όσους εμπλέκονται με την εκπαίδευση κι ανατροφή των αγοριών: Όταν οι γονείς εκφράζουν τις ανησυχίες τους για ασυνήθιστες συμπεριφορές στα αγόρια τους, πάρτε τους στα σοβαρά. Είναι εξίσου σημαντικό να σταματήσουμε την «προκατάληψη του φύλου» και τα «στερεότυπα φύλου» που χρησιμοποιούνται συχνά για να δικαιολογήσουν τις αρνητικές συμπεριφορές των αγοριών.
Η αγνόηση των αρνητικών συμπεριφορών στα αγόρια προκαλεί πολλά προβλήματα: Οι συμπεριφορές κλιμακώνονται, επηρεάζουν αρνητικά τις κοινωνικές τους σχέσεις και μπορεί να προκαλέσουν ακαδημαϊκά προβλήματα.
Αντί να παραβλέπετε μια συμπεριφορά στα αγόρια, κάντε το εξής:
Εντοπίστε και αντιμετωπίστε την προβληματική συμπεριφορά έγκαιρα και εποικοδομητικά.
Να είστε ειλικρινείς σχετικά με τις συμπεριφορές του παιδιού σας.
Δημιουργήστε σαφείς προσδοκίες και όρια και χρησιμοποιήστε θετικές στρατηγικές πειθαρχίας.
Μειώστε το στίγμα γύρω από την αναζήτηση βοήθειας.
Δημιουργήστε ένα περιβάλλον που να τα ενθαρρύνει να επικοινωνούν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους.
Παρατηρήστε συμπεριφορές και σημειώστε πότε και πού εμφανίζονται. Συλλέξτε πληροφορίες για να σας βοηθήσουν να κατανοήσετε καλύτερα το πλαίσιο και τα εναύσματα.
Επιπλέον, για να σταματήσετε να πιστεύετε ότι τα αγόρια δεν χρειάζονται βοήθεια, κάντε πολλά βήματα για να αμφισβητήσετε και να αλλάξετε την προοπτική σας:
Προκαλέστε τις πεποιθήσεις σας: Σκεφτείτε τις προκαταλήψεις σας σχετικά με το φύλο και τη συμπεριφορά αναζήτησης βοήθειας. Να είστε ανοιχτοί στην αλλαγή της προοπτικής σας καθώς μαθαίνετε περισσότερα.
Εκπαιδεύστε τον εαυτό σας: Ξεκινήστε μαθαίνοντας για τις προκλήσεις και τα ζητήματα που μπορεί να αντιμετωπίσουν αγόρια και άνδρες σε διάφορες πτυχές της ζωής, συμπεριλαμβανομένης της ψυχικής υγείας, της εκπαίδευσης, των σχέσεων και των κοινωνικών προσδοκιών.
Προώθηση της ισότητας των φύλων: Υποστήριξη και υπεράσπιση της ισότητας των φύλων και των ίσων ευκαιριών για όλα τα άτομα, ανεξαρτήτως φύλου.
Συνήγορος για την ευαισθητοποίηση για την ψυχική υγεία: Προωθήστε την ευαισθητοποίηση για την ψυχική υγεία και μειώστε το στίγμα.
Ακούστε και μάθετε: Συμμετάσχετε σε συζητήσεις με αγόρια και άντρες στη ζωή σας. Ακούστε τις εμπειρίες, τα συναισθήματα και τις ανησυχίες τους.
Να θυμάστε ότι η αναγνώριση και η αντιμετώπιση των αναγκών των αγοριών διασφαλίζει ότι λαμβάνουν την υποστήριξη και τους πόρους που χρειάζονται για να ευδοκιμήσουν και να ζήσουν υγιείς, ικανοποιητικές ζωές. Η ενθάρρυνση του ανοιχτού διαλόγου, η παροχή πρόσβασης σε υπηρεσίες ψυχικής υγείας και η αμφισβήτηση των παραδοσιακών στερεοτύπων φύλου μπορούν να συμβάλουν σημαντικά στη διασφάλιση της έγκαιρης αντιμετώπισης της άτυπης συμπεριφοράς, ώστε να μπορούν να ευδοκιμήσουν και να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους.
Η Lisa Liggins-Chambers, PhD., είναι σχολική ψυχολόγος με 25ετή εμπειρία σε πανεπιστήμια, σχολικές περιφέρειες, κοινοτικά κέντρα ψυχικής υγείας και νοσοκομεία.