Screen time: «Πώς να μειώσετε τα ξεσπάσματα» – 4 απλές συμβουλές από μια ψυχολόγο για να διαχειριστείτε τον χρόνο οθόνης του παιδιού σας
Η διαχείριση του χρόνου οθόνης του παιδιού σας μπορεί να είναι μια από τις πιο απαιτητικές πτυχές της σύγχρονης γονικής μέριμνας.
Πάνω από τα δύο τρίτα των γονέων αναφέρουν την «υπερχρήση συσκευών [και] χρόνου οθόνης» ως την κύρια ανησυχία τους για τα παιδιά τους, σύμφωνα με το 2023 C.S. Εθνική Δημοσκόπηση του Νοσοκομείου Παίδων Mott για την υγεία των παιδιών.
Ένας τρόπος για να μειώσουν αυτό το βάρος είναι δίνοντας στα παιδιά τους επιπλέον χρόνο στην οθόνη, ειδικά αν αυτό σημαίνει ότι οι γονείς έχουν περισσότερο χρόνο για να ολοκληρώσουν κάποιες δουλειές ή δουλειές του σπιτιού, λέει η ψυχολόγος Claire Christensen.
Η Christensen, ερευνητής παιδικών μέσων ενημέρωσης στο SRI International, λέει ότι είναι σημαντικό οι γονείς να θυμούνται ότι δεν είναι όλος ο χρόνος στην οθόνη κακός. Η παρακολούθηση εκπαιδευτικού περιεχομένου υψηλής ποιότητας μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά σας να μάθουν σημαντικές δεξιότητες και να αναπτύξουν συναισθηματική νοημοσύνη – κάτι που μπορεί να τα βοηθήσει να γίνουν επιτυχημένοι ενήλικες.
«Ενθαρρύνω τις οικογένειες, αντί να μειώνουν όλο τον χρόνο τους στην οθόνη, να καθίσουν και να σκεφτούν τι χρειάζεται να γίνει. Ας κρατήσουμε τον χρόνο οθόνης εκεί που τους βολεύει», εξηγεί η Christensen.
Η Christensen συνιστά στους γονείς να επιδιώκουν μια ισορροπία με την οποία αισθάνονται άνετα για τις οικογένειές τους. Αυτό σημαίνει ότι οι γονείς θα εξακολουθούν να αναζητούν καλύτερους τρόπους για να αποφύγουν μια συναισθηματική κατάρρευση από το παιδί τους όταν έρθει η ώρα να φύγουν από την οθόνη σε άλλες δραστηριότητες, όπως να καθίσουν για ένα οικογενειακό γεύμα ή να κοιμηθούν.
Ακολουθούν οι κορυφαίες συμβουλές της για να βοηθήσει τα μικρά παιδιά να απομακρυνθούν από τον χρόνο οθόνης χωρίς ξεσπάσματα.
Να έχετε κανόνες και να είστε συνεπείς
Αν και η απαγόρευση του χρόνου στην οθόνη είναι υπερβολική αντίδραση, η Christensen λέει ότι οι γονείς πρέπει να έχουν ακόμα κανόνες και να επιδιώκουν να τους τηρούν για να δημιουργήσουν μια ρουτίνα.
«Η έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά είναι λιγότερο πιθανό να έχουν προβληματικές σχέσεις με τη χρήση των μέσων ενημέρωσης, εάν οι γονείς τους έχουν κανόνες», λέει.
Η Christensen συνιστά τη δημιουργία μιας ρουτίνας παρακολούθησης πολυμέσων. Σχεδιάστε πότε τα παιδιά σας θα ασχολούνται με τον χρόνο οθόνης και για πόσο χρόνο. Αν το κάνετε αυτό, θα είστε πιο προληπτικοί για να κατευθύνετε τα παιδιά προς περιεχόμενο υψηλότερης ποιότητας.
Η καθιέρωση και η τήρηση μιας ρουτίνας διευκολύνει επίσης το παιδί σας να κλείνει την τηλεόραση ή να αφήνει κάτω ένα tablet χωρίς να εκνευρίζεται.
«Η ενσωμάτωση του χρόνου οθόνης στη ρουτίνα των παιδιών σας μπορεί να τα διευκολύνει να σταματήσουν», λέει ο Christensen. «Αν γνωρίζουν: «Κάθε μέρα, παρακολουθούμε την ώρα που ο μπαμπάς ετοιμάζει το δείπνο, και μετά όταν τελειώσει, σταματάμε», αυτό μπορεί να μειώσει κάποιες από αυτές τις εκρήξεις γύρω από τη χρήση των μέσων ενημέρωσης».
Κλίση προς μεγαλύτερο περιεχόμενο
Υπάρχει άφθονη έρευνα που δείχνει ότι τα βίντεο σύντομης μορφής, από ένα TikTok 60 δευτερολέπτων έως ένα βίντεο 10 λεπτών στο YouTube, επηρεάζουν αρνητικά το εύρος της προσοχής μας παρέχοντας άμεση ικανοποίηση και συσσωρεύοντας πολλά ερεθίσματα σε ένα μικρό παράθυρο.
Τα σύντομα βίντεο μπορούν ιδιαίτερα να «συσκευάσουν μια ισχυρή γροθιά για τα παιδιά», καθιστώντας πιο δύσκολο για αυτά να σταματήσουν να τα παρακολουθούν, λέει η Christensen. «Αυτό μπορεί να είναι υπερδιεγερτικό και μπορεί να δημιουργήσει κάποιες προβληματικές σχέσεις με τα μέσα ενημέρωσης, όπου περιμένουμε να συνεχίσουμε να λαμβάνουμε ανταμοιβή, ανταμοιβή, ανταμοιβή».
Έχοντας αυτό κατά νου, κατευθύνετε τα παιδιά σας σε μεγαλύτερο περιεχόμενο, όπως τηλεοπτικές εκπομπές που εκτείνουν μια αφήγηση σε επεισόδια διάρκειας 30 λεπτών. Αυτά τα προγράμματα μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά σας να «χτίσουν το εύρος της προσοχής [τους] λίγο περισσότερο», κάτι που θα καταστήσει λιγότερο πιθανό να επιμείνουν σε ζώνες για να παρακολουθήσουν μια ατελείωτη ροή σύντομων βίντεο.
Μη δίνετε προειδοποίηση δύο λεπτών
Εάν ακολουθείτε μια ρουτίνα, είναι λογικό να δίνετε προσοχή στο παιδί σας όταν ο προγραμματισμένος χρόνος οθόνης πλησιάζει στο τέλος του. Ωστόσο, η έκδοση μιας «προειδοποίησης δύο λεπτών» για να ενημερώσει το παιδί σας ότι είναι σχεδόν ώρα να κάνει κάτι άλλο, μπορεί να προκαλέσει ένα προληπτικό ξέσπασμα, σημειώνει η Christensen.
Είναι πιθανό να αποθηκεύσετε αυτήν την υπενθύμιση για τον εαυτό σας, ώστε να μπορείτε να χρησιμοποιήσετε αυτόν τον χρόνο για να ξεκινήσετε να σχεδιάζετε την επόμενη δραστηριότητα.
«Δώστε στον εαυτό σας δύο λεπτά για να σκεφτεί τι μπορείτε να προσκαλέσετε το παιδί σας να κάνει στη συνέχεια… κάτι συναρπαστικό που μπορώ να του προσφέρω αμέσως όταν τελειώσουν», λέει η Christensen.
Αυτή η ήπια αλλαγή θέματος μπορεί να βοηθήσει το παιδί σας να προχωρήσει από τον χρόνο οθόνης πιο απρόσκοπτα από μια σταθερή προειδοποίηση ώρας. Εάν μετακινείστε από την οθόνη απευθείας σε ένα γεύμα, συνιστά να προσφέρετε στο παιδί σας μια επιλογή ροφήματος, όπως «Γάλα ή χυμός;»
Η μετάβαση από τον χρόνο οθόνης στο παιχνίδι μπορεί επίσης να είναι χρήσιμη. «Φτιάξτε μερικά μισοφτιαγμένα κτίρια Lego ή Duplo και πείτε: «Μπορείς να έρθεις να με βοηθήσεις να το τελειώσω;» συνιστά η Christensen.
Κάντε την τεχνολογία να παίξει τον ρόλο του «κακού»
Το smartphone σας μπορεί να έχει ρυθμίσεις που σας επιτρέπουν να ορίσετε όρια χρόνου χρήσης για να διασφαλίσετε ότι τα παιδιά σας τηρούν τις προγραμματισμένες ρουτίνες χρόνου χρήσης. Υπάρχουν εφαρμογές για τη διαχείριση του χρόνου οθόνης και ορισμένες συγκεκριμένες πλατφόρμες και κανάλια, όπως το YouTube Kids, επιτρέπουν στους γονείς να θέτουν όρια στο πόσο περιεχόμενο μπορεί να προβληθεί κάθε φορά.
Αυτή η πρόταση είναι πολύ χρήσιμη για τα μικρότερα παιδιά, τα οποία είναι λιγότερο πιθανό να βρουν τρόπους να παρακάμψουν αυτά τα όρια χρόνου οθόνης. Όταν αυτές οι επιλογές είναι διαθέσιμες, μπορεί να κάνει τις δουλειές των γονέων λίγο πιο εύκολες.
«Μια μελέτη διαπίστωσε ότι τα παιδιά είναι λιγότερο πιθανό να έχουν δύσκολες αντιδράσεις στο τέλος του χρόνου οθόνης, αν πιστεύουν ότι το τάμπλετ “τελειώνει”», λέει.
Στην ίδια μελέτη του 2016, από ερευνητές στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον, ορισμένοι γονείς ανέφεραν ότι είχαν επιτυχία λέγοντας στα μικρά παιδιά τους ότι ο χρόνος οθόνης τελείωσε επειδή το WiFi έκλεισε ή ότι μια εκπομπή που παρακολουθούσαν στις διακοπές δεν ήταν διαθέσιμη στο σπίτι.