Η σημασία της οπτικής επαφής – μαθαίνοντας τα παιδιά να εστιάζουν
Για καλύτερη όραση, μεγαλύτερη συγκέντρωση και ισχυρότερες ανθρώπινες σχέσεις
Κείμενο: childit.gr
Με στοιχεία πρόσφατων στατιστικών, τα παιδιά ηλικίας μεταξύ 10 και 17 ετών θα γνωρίσουν κατά το ένα τρίτο σχεδόν λιγότερες προσωπικές αλληλεπιδράσεις με άλλους ανθρώπους καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής τους, ως αποτέλεσμα της όλο και πιο διαδεδομένης ηλεκτρονικής κουλτούρας, στο σπίτι και στο σχολείο.
Κάτι που γίνεται εύκολα κατανοητό όταν σκεφτούμε τον χρόνο που περνάνε τα σημερινά παιδιά σκυμμένα σε ένα έξυπνο κινητό, σε ένα τάμπλετ ή κοιτάζοντας την οθόνη μιας τηλεόρασης ή ενός υπολογιστή.
Η επαφή με τα μάτια και η αλληλεπίδραση πρόσωπο με πρόσωπο αποτελούν βασικό στοιχείο της δημιουργίας αλλά και της θεμελίωσης των ανθρωπίνων σχέσεων. Ένας ανθρώπινος βολβός είναι ένας μηχανισμός πολύ περισσότερο σύνθετος και περίπλοκος από οποιαδήποτε μηχανή έχει κατασκευάσει ο άνθρωπος.
Φέρνουμε ως απλό παράδειγμα, ότι το διαστημικό λεωφορείο Columbia κατασκευάστηκε από 5,2 εκατομμύρια μέρη, ενώ το ένα μάτι έχει συνολικά περισσότερα από ένα δισεκατομμύριο μέρη, συμπεριλαμβανομένων 137 εκατομμυρίων φωτοϋποδοχέων. Τα μάτια μας είναι το σημείο εισόδου για το 90% περίπου των πληροφοριών που μαθαίνουμε στη ζωή μας.
Σε μια συζήτηση, απαιτείται επαφή με τα μάτια για το 60 έως 70 τοις εκατό της συνομιλίας, προκειμένου να υπάρξει μια συναισθηματική σύνδεση. Χάρη στην κουλτούρα της οθόνης, ο μέσος ενήλικας κάνει τα μάτια να έρχονται σε επαφή μεταξύ μόνο 30 και 60 τοις εκατό του χρόνου.
Κάτι ξεχωριστό συμβαίνει ωστόσο όταν διατηρούμε την επαφή με το βλέμμα του άλλου. Οι ψυχίατροι προσπαθούν να το εξηγήσουν ως εξής: Όταν συναντάμε το βλέμμα του άλλου, δύο νευρικά συστήματα επιτυγχάνουν μια ορατή και οικεία αλληλεπίδραση.
Η ηλεκτρονική σύνδεση συχνά δίνει μόνο την ψευδαίσθηση της κοινωνικής σύνδεσης. Οι πραγματικοί άνθρωποι πρέπει να συνδεθούν με πραγματικούς τρόπους μέσω της επαφής πρόσωπο με πρόσωπο. Οι περιπέτειες με φίλους στη φύση βοηθούν τα παιδιά (και τους ενήλικες) να σχηματίζουν ουσιαστικούς δεσμούς.
Η επαναφορά της επαφής με τα μάτια και η δημιουργία σημαντικών προσωπικών δεσμών αρχίζει με την αντικατάσταση κάποιων εικονικών εμπειριών με πραγματικές εμπειρίες.
Επίσης, μια επιπλέον ανησυχία είναι ότι περισσότεροι οφθαλμίατροι που εξετάζουν σήμερα παιδιά, σημειώνουν αύξηση στα συμπτώματα σύνδρομου οθονών ηλεκτρονικού υπολογιστή (CVS) – μια κατάσταση που χαρακτηρίζεται από ένα συνδυασμό καταπόνησης των ματιών, πονοκεφάλων και κόπωσης που σχετίζονται με δυσφορία και προβλήματα εστίασης.
Το μπλε φως υψηλής ενέργειας που εκπέμπεται από τις οθόνες υπολογιστών και άλλων ψηφιακών συσκευών φαίνεται να συμβάλλει στη δημιουργία αυτών των συμπτωμάτων CVS. Επίσης, η έρευνα υποδηλώνει ότι το μπλε φως έχει τη δυνατότητα να προκαλέσει οξειδωτικό στρες στον αμφιβληστροειδή του οφθαλμού με την πάροδο του χρόνου.
Πώς να ενθαρρύνετε την οπτική επαφή στο παιδί σας:
- Τονίστε και εξηγήστε τη σημασία του να κοιτάζει κάποιον στα μάτια την ώρα που μιλάει
- Επιζητάτε τη μεταξύ σας οπτική επαφή όταν συζητάτε
- Ζητήστε του να σας κοιτάζει κάθε φορά που θέλει να σας απευθύνει το λόγο ή όποτε θέλει να σας ζητήσει κάτι
- Ενθαρρύνετέ το να κάνει το ίδιο όταν παρακολουθεί ένα μάθημα ή μια δραστηριότητα – να κοιτάζει στα μάτια ή να παρακολουθεί το βλέμμα εκείνου που μιλάει κάθε φορά
- Μάθετέ το να διαβάζει και να κατανοεί το βλέμμα του άλλου – αυτό σημαίνει και το δικό σας αλλά και δείξτε του πώς να χρησιμοποιεί το δικό του βλέμμα
Πώς να ξεκουράζει τα μάτια του
- Μειώστε το χρόνο επαφής με οθόνες – ή φροντίστε να έχει τακτικά συχνά διαλείμματα όταν χρησιμοποιεί αυτού του είδους τις συσκευές
- Ενθαρρύνετε το παιχνίδι εκτός σπιτιού
- Φροντίστε συχνή επαφή με τη φύση
- Καθιερώστε μέσα στη μέρα στιγμές όπου θα κοιτάζεται έναν ανοιχτό ορίζοντα για λίγα λεπτά – τη θάλασσα, ένα πάρκο ή ακόμα και τη θέα από την ταράτσα ή το μπαλκόνι σας
Πώς να ακονίσει την όρασή του
- Με παζλ
- Με δραστηριότητες του τύπου βρείτε τις διαφορές
- Με ομαδικά επιτραπέζια που εστιάζουν στην οπτική επαφή και αλληλεπίδραση
- Μικρά τρικ: βάλτε το να καθαρίσει φακές, να φτιάξει σε ζευγάρι τις κάλτσες, να βρει κάτι μικρό ανάμεσα σε ανόμοια πράγματα