6 τρόποι για να μεγαλώσετε αισιόδοξα παιδιά
Σε μια δύσκολη εποχή που η πραγματική μαγεία βρίσκεται στην ανθρωπιά
Η αισιοδοξία είναι μια κρίσιμη δεξιότητα για την ευτυχία, την υγεία και την επιτυχία, χαρακτηριστικά που οι περισσότεροι γονείς επιθυμούν για τα παιδιά τους. Όμως, ως γονείς, πώς θέτουμε τα θεμέλια για μια αισιόδοξη προοπτική στα παιδιά μας;
Ενώ ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι τα αισιόδοξα χαρακτηριστικά μεταδίδονται γενετικά, είναι γενικά αποδεκτό ότι το περιβάλλον μας παίζει μεγάλο ρόλο. Τα μωρά είναι από τη φύση τους αισιόδοξα κατά μία έννοια, επειδή έρχονται σε αυτόν τον κόσμο αμερόληπτα και ανέγγιχτα από τις κοινωνικές προσδοκίες και την επιρροή.
Η εμπειρία ζωής και η σύνδεση γονέα-παιδιού θέτει τις βάσεις για τη νοοτροπία ενός παιδιού. Με βάση αυτούς τους παράγοντες, τα παιδιά σχηματίζουν ένα εσωτερικευμένο μοντέλο συμπεριφοράς για το πώς αλληλοεπιδρούν με τον εαυτό τους, τους άλλους και τον κόσμο. Αρχίζουν να βλέπουν το φλιτζάνι μισογεμάτο ή μισοάδειο και η εσωτερική τους συζήτηση αντανακλά την αισιοδοξία ή την απαισιοδοξία τους.
Εμείς οι γονείς έχουμε έναν συναρπαστικό ρόλο σε όλο αυτό. Μπορούμε να βοηθήσουμε να καλλιεργήσουμε τη θετική προοπτική των παιδιών μας, ώστε να γίνουν ρεαλιστές αισιόδοξοι, κριτικοί στοχαστές και ανθεκτικοί άνθρωποι.
Τι σημαίνει να μεγαλώνεις αισιόδοξα παιδιά;
Πριν μιλήσουμε για εργαλεία, ας μιλήσουμε για το τι σημαίνει να είσαι αισιόδοξος. Μια αισιόδοξη στάση είναι όταν βλέπουμε τη θετική πλευρά των πραγμάτων και νιώθουμε ότι μια κατάσταση τελικά θα εξελιχθεί καλά. Όταν προκύπτουν προκλήσεις, οι αισιόδοξοι πιστεύουν ότι μπορούν (και θα) να τις ξεπεράσουν.
Ένας «ρεαλιστής αισιόδοξος» δεν αγνοεί τα προβλήματα ή δεν προσποιείται ότι η ζωή είναι τέλεια. Ούτε είναι κενοί από δυσάρεστα συναισθήματα. Οι προκλήσεις και τα δύσκολα συναισθήματα είναι μέρος της ανάπτυξης του παιδιού μας και μέρος της ανθρώπινης ύπαρξης. Το να έχουν αυτές τις εμπειρίες σίγουρα δεν τα κάνει απαισιόδοξους.
Με λίγα λόγια, μια απαισιόδοξη στάση είναι όταν περιμένουμε να συμβούν άσχημα πράγματα και μονίμως θεωρούμε ότι αναμένουμε δυσάρεστες εξελίξεις.
6 τρόποι για να μεγαλώσετε ένα αισιόδοξο παιδί
Διαχειριστείτε τις προσδοκίες
Λάβετε υπόψη ότι τα μικρότερα παιδιά μας, όπως τα παιδιά δύο έως επτά ετών, δυσκολεύονται να διαχειριστούν την απογοήτευση και την αποτυχία και δυσκολεύονται να διαχειριστούν τις παρορμήσεις τους, επομένως μπορεί να δείτε υπερβολικά συναισθήματα ακολουθούμενα από δραματικές συμπεριφορές στην αφορμή ενός λάθους ή όταν τα πράγματα δεν πάνε όπως πρέπει. Να είστε σίγουροι, αυτό δεν σημαίνει ότι μεγαλώνετε ένα απαισιόδοξο παιδί.
Παρατηρήστε τις τάσεις του παιδιού σας
Αυτό το βήμα απαιτεί απλώς την παρατήρησή σας, γιατί η παρατήρηση δεν είναι επικριτική. Όταν γινόμαστε περίεργοι για το πώς ανταποκρίνονται τα παιδιά μας στη ζωή, μπορούμε καλύτερα να τα συναντήσουμε εκεί που βρίσκονται, να δείξουμε ενδιαφέρον και να γίνουμε δημιουργικοί με τα γονεϊκά εργαλεία. Έτσι, για παράδειγμα, το παιδί σας χρωματίζει έξω από τις γραμμές και πετάει ολόκληρο το έργο τέχνης ή μετατρέπει αυτό το λάθος σε κάτι νέο; Κάνουν γενικευμένες δηλώσεις όπως «όλοι είναι κακοί» και «κανείς δεν με συμπαθεί» ή μπορούν να διαχωρίσουν την αξία τους από τις πράξεις των άλλων; Όταν κάνουν ένα λάθος, σκέφτονται πράγματα όπως, «Είμαι τόσο ανόητο» ή σκέφτονται, «Θα κάνω ερωτήσεις για να καταλάβω καλύτερα;»
Καλλιεργήστε μια νοοτροπία ανάπτυξης
Αν ακολουθήσετε το έργο της Carol Dweck, μπορεί να παρατηρήσετε ότι η απαισιοδοξία και η αισιοδοξία μοιάζουν πολύ με τους όρους σταθερή και αναπτυξιακή νοοτροπία. Περιγράφει ως σταθερή νοοτροπία όταν υπάρχει ένα χαρακτηριστικό που δεν μπορείς να αναπτύξεις με την πάροδο του χρόνου. Είτε είσαι καλός σε κάτι είτε δεν είσαι. Μια νοοτροπία ανάπτυξης από την άλλη υπογραμμίζει την ιδέα ότι ένα άτομο μπορεί να μάθει ή να βελτιώσει τις δεξιότητες και τα χαρακτηριστικά του με την πάροδο του χρόνου με προσπάθεια και εξάσκηση.
Ένας τρόπος για να υιοθετήσετε μια νοοτροπία ανάπτυξης για τα παιδιά είναι να επικεντρωθείτε και να επαινέσετε την προσπάθειά τους για ένα αποτέλεσμα. Σύμφωνα με την Dweck, όταν τα παιδιά ακούν απαντήσεις που επαινούν αυτό που έκαναν και όχι το πόσο σκληρά δούλεψαν, αντιλαμβάνονται μια αξιολόγηση και συχνά αισθάνονται πίεση να ανταποκριθούν σε αυτήν την επιτυχία κάθε φορά. Επαινώντας την προσπάθεια που κατέβαλε, το παιδί σας μπορεί να το κάνετε να αισθάνεται περήφανο και αισιόδοξο εκ των έσω. Εδώ είναι μερικοί τρόποι για να το κάνετε αυτό.
Σχολιάστε τι έκανε το παιδί σας που ήταν επιτυχημένο: «Συνέχισε να προσπαθείς μέχρι να το πετύχεις. Μου άρεσε το πώς συνέχιζες όταν τα πράγματα δυσκόλευαν!»
Δείξτε ενσυναίσθηση με τον ενθουσιασμό που νιώθει το παιδί σας για το επίτευγμά του: «Ουάου! Δούλεψες σκληρά για αυτό! Μου άρεσε να σε βλέπω να κάνεις αυτή τη δραστηριότητα».
Ενθαρρύνετε: «Αυτό είναι ένα δύσκολο κομμάτι παζλ και σε βλέπω να προσπαθείς κάθε φορά για να δεις πού ταιριάζει. Πιστεύω σε σένα!”
Ενδυναμώστε: «Έμοιαζε ότι ήταν τόσο εύκολο. Ας δοκιμάσουμε κάτι πιο προκλητικό για να βοηθήσουμε τον εγκέφαλό σας να αναπτυχθεί!».
Διδάξτε τη συναισθηματική νοημοσύνη
Το πώς ανταποκρινόμαστε στα παιδιά μας κατά τη διάρκεια των διαφορετικών σταδίων μιας κατάρρευσης δίνει την ευκαιρία στο παιδί να οικοδομήσει αισιοδοξία και ανθεκτικότητα. Φανταστείτε το παιδί σας στην πιο αναστατωμένη κατάσταση. Ακολουθούν μερικοί τρόποι για να βοηθήσετε τα παιδιά σας να αναπτύξουν συναισθηματική νοημοσύνη.
Όταν καθόμαστε με τα παιδιά μας προκειμένου να διαχειριστούμε συναισθήματα όπως τον θυμό, την απογοήτευση, τη δυσαρέσκεια ή τη λύπη τους, χωρίς να προσπαθούμε να τα βγάλουμε βιαστικά από το συναίσθημα για να τα οδηγήσουμε σε μια πιο ευχάριστη κατάσταση τα βοηθάμε να χτίσουν ανοχή στο στρες. Επικοινωνήστε τη σωματική και συναισθηματική ασφάλεια με τη γλώσσα και τον τόνο του σώματός σας, όπως αγκαλιάζοντάς τα ή γονατίζοντας κοντά τους και λέγοντας «Είσαι ασφαλής».
Όταν ενσυναισθανόμαστε και επικυρώνουμε με τα συναισθήματα του παιδιού μας, αναπτύσσουν δεξιότητες συναισθηματικής ρύθμισης και κατανοούν την παροδικότητα των συναισθημάτων και των εμπειριών. Μπορεί να ακούγεται κάπως έτσι: «Ξέρω ότι θα ήθελες να ήταν διαφορετικά. Σε πιστεύω. Αυτό είναι δύσκολο. Αυτό το συναίσθημα δεν θα κρατήσει όμως για πάντα, και εγώ είμαι εδώ».
Όταν τα παιδιά μας ηρεμούν και εργαζόμαστε στη δημιουργική επίλυση προβλημάτων, αυτό διδάσκει μια νοοτροπία ανάπτυξης. Τα παιδιά αποθηκεύουν αυτές τις συμπεριφορές αυτορρύθμισης και έχουν πρόσβαση σε αυτές καθ’ οδόν όταν αντιμετωπίζουν αντιξοότητες, προκλήσεις ή συντριβές.
Όταν τα παιδιά βλέπουν τα συναισθήματα ως προσωρινά, κατατοπιστικά και χρήσιμα και εσωτερικεύουν ότι μπορούν να αλλάξουν τα συναισθήματά τους με τις σκέψεις τους, ανοίγουν το δρόμο για αισιοδοξία.
Περιορίστε την αρνητική αυτοσυζήτηση
Όλοι έχουμε μια έμφυτη μεροληψία αρνητικότητας, την οποία χρησιμοποιούσαν οι πρόγονοί μας για να επιβιώσουν. Στον σημερινό κόσμο, δεν έχουμε τις ίδιες απειλές μιας τίγρης που κρύβεται, ωστόσο τα αρνητικά γεγονότα και τα συναισθήματα εξακολουθούν να έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στην ψυχολογική μας κατάσταση από ό,τι τα θετικά. Αυτό ξεκινά για τα μωρά καθώς βιώνουν μεγαλύτερες αποκρίσεις του εγκεφάλου σε αρνητικά ερεθίσματα. Αυτή η προκατάληψη επηρεάζει το πώς σκεφτόμαστε, ανταποκρινόμαστε και αισθανόμαστε.
Ένας τρόπος για να περιορίσετε την αρνητική αυτοσυζήτηση του παιδιού σας είναι να του κάνετε ερωτήσεις που τονίζουν τη θετική πλευρά, όπως…
«Ποιο είναι ένα πράγμα που έκανες καλά στο σχολείο σήμερα;» Αυτή η ερώτηση βοηθά τα παιδιά να ανακαλέσουν ένα αποδεικτικό στοιχείο που έρχεται σε αντίθεση με τις αρνητικές πεποιθήσεις που μπορεί να έχουν για τον εαυτό τους, κάτι που, με την πάροδο του χρόνου, ενισχύει την αισιοδοξία.
«Ποιο είναι ένα πράγμα που μπορείτε να κάνετε αυτή την εβδομάδα για να νιώσετε πιο έτοιμοι για το τεστ στα μαθηματικά την Παρασκευή;» Αυτή η ερώτηση βοηθά τα παιδιά να στραφούν από την εστίαση στο πρόβλημα (που συχνά μπορεί να οδηγήσει σε αισθήματα άγχους) στη δημιουργική επίλυση προβλημάτων. Αυτό χτίζει την αυτοπεποίθηση και τη νοοτροπία ανάπτυξης, αυξάνοντας τελικά την αισιοδοξία.
«Τι θα έλεγες στον καλύτερό σου φίλο που σου είπε ότι ένιωθε/σκέφτεται έτσι;» Μερικές φορές είναι πιο εύκολο για τα παιδιά να βρίσκουν συμπονετικές απαντήσεις όταν δεν τα αφορούν άμεσα. Το παιδί σας μπορεί να εξασκηθεί να συμπεριφέρεται στον εαυτό του με τον ίδιο τρόπο που θα έκανε ένας φίλος του, εστιάζοντας σε αυτά που κάνει καλά και σε αυτά που μπορεί να βελτιώσει με προσπάθεια.
Μοντελοποιήστε τα εργαλεία για τα παιδιά σας
Τα παιδιά μας κάνουν συνεχώς εκτιμήσεις για τον κόσμο, όχι μόνο από αυτά που λέμε αλλά και από αυτά που ασκούμε οι ίδιοι. Αφιερώστε λίγο χρόνο για να σκεφτείτε τα επίπεδα αισιοδοξίας σας. Τι κάνετε μπροστά στα δικά σας προκλητικά συναισθήματα; Πώς μιλάτε στον εαυτό σας; Είναι αποδεκτά τα λάθη στο σπίτι σας; Μερικές φορές είναι δύσκολο να διδάξουμε στα παιδιά μας αυτό που εξακολουθούμε να εξασκούμε. Άλλωστε, η πραγματική μαγεία δεν βρίσκεται στην τελειότητά μας, αλλά στην ανθρωπιά μας.