«Πώς ήταν η μέρα σου στο σχολείο;» – τρόποι να κάνετε το παιδί να σας μιλήσει για τη σχολική του καθημερινότητα
Συμβουλές για να έχετε ουσιαστικές και βοηθητικές συζητήσεις για όσα αφορούν κι απασχολούν το παιδί σε όλη τη σχολική χρονιά
Η νέα σχολική χρονιά άρχισε και μια από τις σημαντικότερες έγνοιες σας αφορά την επιθυμία σας να μάθετε πώς περνάει το παιδί σας στο σχολείο. Ανυπομονείτε να το ακούσετε να σας μιλάει για τους φίλους του, τις ανησυχίες του, τις χαρές του εκεί. Όμως κάποιες φορές δεν αρκεί η ερώτηση «Πώς ήταν σήμερα στο σχολείο;» για να το εμπνεύσετε να ανοιχτεί.
Όπως εξηγεί η κλινική ψυχολόγος dr Lori Baudino, στη διάρκεια των σχολικών ωρών το «παιδί βρίσκεται μακριά από τους γονείς του, υπό την εξουσία ενός άλλου ανθρώπου». Ένα καλό βήμα, για να γεφυρώσετε το χάσμα, είναι να το πάρετε μια σφιχτή αγκαλιά η οποία… ανανεώνει τους όρκους αφοσίωσης ανάμεσα σε παιδί και γονιό.
Επιπλέον, για να εκμαιεύσετε πληροφορίες από το παιδί σας μπορείτε να κάνετε κάποιες απλές παρατηρήσεις που ξεκινούν με τη λέξη «Βλέπω…» ή «Αναρωτιέμαι…». Αν, για παράδειγμα, τα χέρια του είναι μουντζουρωμένα με χρώματα και αναρωτιέστε γιατί, δοκιμάστε να του διατυπώσετε αυτή την απορία σας και ίσως έτσι αρχίζει να σας μιλάει για το μάθημα χειροτεχνίας.
Αποφύγετε, από την άλλη, να προσπαθήσετε να βγάλετε κάποια συμπεράσματα που θα φέρουν το παιδί σε θέση άμυνας ή θα το μπερδέψουν. «Κάποιες φορές, όταν ένας γονιός σχολιάζει “Φαίνεσαι κουρασμένο”, προβάλλει στο παιδί τις προσδοκίες του για το πώς μοιάζει κάποιος που είναι κουρασμένος χωρίς απαραίτητα να έχει δίκιο», εξηγεί η Baudino.
Ένας ακόμη τρόπος να εμπνεύσετε το παιδί σας να μιλήσει ανοιχτά για τη μέρα του στο σχολείο είναι να του αφηγηθείτε πρώτα εσείς πώς περάσατε τη δική σας μέρα, έστω και συνοπτικά, όπως συμβουλεύει η Baudino. Έτσι, επιπλέον, θα του δώσετε την ευκαιρία να σας γνωρίσει καλύτερα και να χτίσει μια πιο ουσιαστική σχέση μαζί σας.
Σε κάποια παιδιά, ωστόσο, δεν λειτουργούν οι παραπάνω τακτικές. Αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση όμως ότι πρέπει να αρχίσετε να τους κάνετε την ίδια ερώτηση ξανά και ξανά. Η πίεση φέρνει τα αντίθετα από τα επιθυμητά αποτελέσματα και μπορεί να απομακρύνει από εσάς ένα παιδί. Τότε, η Baudino συνιστά να χρησιμοποιήσετε κάποιες «δυνατές» λέξεις, που εκφράζουν συναισθήματα, όταν του ζητάτε να σας μιλήσει για την ημέρα του στο σχολείο. Όπως το «χαρούμενη»: «Θα ήμουν πολύ χαρούμενη αν μου έλεγες πώς πέρασες τη μέρα σου στο σχολείο».
Στη συνέχεια, «δώστε στο παιδί χρόνο να το επεξεργαστεί και να έρθει πιο κοντά σας, χωρίς να του επαναλαμβάνετε τα ίδια πράγματα ξανά και ξανά», προσθέτει. «Εντάσσοντας μια λέξη που εκφράζει συναίσθημα η συζήτηση παύει να είναι τυπική και αρχίζει να αφορά την ίδια τη σχέση σας με το παιδί».
Ενδεικτικές ερωτήσεις που μπορείτε να κάνετε:
1. Πες μου για το καλύτερο μέρος της ημέρας σου.
2. Ποιο ήταν το πιο δύσκολο πράγμα που έπρεπε να κάνεις σήμερα;
3. Έκανε κανείς από τους συμμαθητές σου κάτι αστείο;
4. Πες μου για όσα διαβάζετε στην τάξη.
5. Με ποιον έπαιξες σήμερα; Τι έπαιξες;
6. Πιστεύεις ότι τα μαθηματικά [ή οποιοδήποτε μάθημα] είναι πολύ εύκολα ή πολύ δύσκολα;
7. Ποια είναι η μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ φέτος και πέρυσι;
8. Ποιοι κανόνες είναι διαφορετικοί στο σχολείο από τους κανόνες μας στο σπίτι;
9. Με ποιον κάθισες στο διάλειμμα;
10. Μπορείς να μου δείξεις κάτι που έμαθες σήμερα;