TOP

Μεγαλώνοντας από μωρά σε νήπια, κάθε παιδί έρχεται αντιμέτωπο με προσωπικές δυσκολίες που σίγουρα σχετίζονται με το αναπτυξιακό στάδιο στο οποίο βρίσκεται. Κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό και δεν είναι απαραίτητο ότι θα δυσκολευτεί την ίδια στιγμή με τα υπόλοιπα παιδιά της ηλικίας του. Είναι σημαντικό όμως ως γονείς να παρατηρήσουμε τις δυσκολίες αυτές, να τις σεβαστούμε και στη συνέχεια να προσπαθήσουμε να το βοηθήσουμε δίνοντας τον απαραίτητο χώρο και χρόνο στη μοναδικότητα του παιδιού μας.

1. “Δικό μου”

Πόσες φορές δεν σας έχει τύχει να έχετε καλέσει ένα παιδάκι σπίτι για παιχνίδι και μετά από λίγο η συνάντηση αυτή να καταλήξει σε φωνές και κλάματα γιατί κάποιος δεν θέλησε να μοιραστεί το παιχνίδι του…

Τα πολύ μικρά παιδιά αρχικά παίζουν χωρίς να έχουν διάδραση μεταξύ τους και μεγαλώνοντας αρχίζουν σιγά σιγά να συμμετέχουν σε κοινές δραστηριότητες με άλλα παιδιά και να ανταλλάσσουν παιχνίδια. Φυσικά, το κάθε παιδί θέλει τον χρόνο του μέχρι να κατανοήσει πως όταν ένα άλλο παιδί έχει το παιχνίδι του, δεν σημαίνει πως θα το χάσει για πάντα. Είναι σημαντικό ως γονείς να σεβαστούμε αυτό το ιδιαίτερο στάδιο εξέλιξης του παιδιού. Η κτητικότητα και ο εγωκεντρισμός της ηλικίας είναι απολύτως φυσιολογικές συμπεριφορές και είναι στο χέρι μας να ενθαρρύνουμε την ικανότητά τους να «μοιράζονται».

Με αυτόν τον τρόπο το παιδί καταφέρνει να χτίσει την εμπιστοσύνη του προς τους άλλους και να λειτουργεί ομαδικά χωρίς να αισθάνεται ότι χάνει τον έλεγχο μέσα από τα χέρια του.

2. Οι κανόνες στο παιχνίδι

Η οριοθέτηση της συμπεριφοράς βοηθάει τα παιδιά να κατανοήσουν τους κανόνες του σπιτιού και της οικογένειάς τους. Τα όρια ξεκαθαρίζουν σε ένα παιδί τι είναι αποδεκτό και τι όχι, τι μας αρέσει και τι μας απωθεί σε άλλες συμπεριφορές. Τα όρια και οι κανόνες μέσα σε μια οικογένεια παρέχουν ασφάλεια στο παιδί και το βοηθούν να ζει σε ένα σταθερό περιβάλλον όπου όλα είναι ξεκάθαρα. Το αντίθετο προκαλεί σύγχυση σε ένα παιδί, που βιώνει τον κόσμο χαοτικό και συνεπώς χάνει την εμπιστοσύνη του προς τους γονείς του.

Παίζοντας με το παιδί μας επιτραπέζια παιχνίδια μπορούμε να το βοηθήσουμε να κατανοήσει τη σημασία των κανόνων. Σε κανέναν δεν αρέσει όταν ο άλλος σε ένα παιχνίδι “κλέβει” και δεν τηρεί τους κανόνες γιατί αισθάνεται αδικία και θυμό. Εξηγούμε λοιπόν στα παιδιά πως όλη αυτή η αναστάτωση που μπορεί να ένιωσαν όταν ο άλλος δεν έπαιζε σωστά δεν αρέσει σε κανέναν, και συνεπώς οι κανόνες μάς βοηθούν να υπάρχει τάξη και να περνάμε όλοι καλά. Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνουν να κοιτούν το γενικό καλό της παρέας και όχι μόνο την προσωπική τους ευχαρίστηση.

3. “Δεν το έκανα εγώ”

Κατά την προσχολική περίοδο, τα παιδιά λένε ψέματα γιατί δυσκολεύονται να παραδεχτούν τα λάθη τους και να αναλάβουν την ευθύνη κάποιου «παραπτώματός» τους. Χαρακτηριστική είναι η φράση τους: «Δεν το έκανα εγώ. Δεν έσπασα εγώ το πιάτο. Το σκυλάκι το έκανε».

Είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψη και την ηλικία του παιδιού σε όλο αυτό και να αναγνωρίζουμε πότε πραγματικά ένα παιδί μπορεί να ξεχωρίσει την πραγματικότητα από τη φαντασία. Τα μικρά παιδιά δυσκολεύονται αρκετά να τα ξεχωρίσουν και δεν διαστρεβλώνουν την αλήθεια σκόπιμα.

Όταν ένα παιδί αρχίζει να λέει ψέματα σκόπιμα, είναι σημαντικό οι γονείς να μπορέσουν να συζητήσουν μαζί του, χωρίς να το επικρίνουν ή να το ειρωνευτούν και σίγουρα χωρίς να χρησιμοποιήσουν προσβλητικές ταμπέλες. Η σχέση και η επικοινωνία μεταξύ γονέα-παιδιού αποτελεί από τα πιο σημαντικά θεμέλια για να χτιστεί ειλικρίνεια και εμπιστοσύνη. Ο χρόνος που θα αφιερώσετε στο παιδί σας για να χτίσετε τη σχέση αυτή είναι καθοριστικός και αποτρεπτικός για οποιοδήποτε ψέμα.

Βρείτε τον τρόπο να διδάξετε στα παιδιά σας πόσο πιο εύκολο είναι να λένε την αλήθεια από το να σκαρφίζονται κάθε φορά και ένα νέο ψέμα. Προσπαθήστε τα λόγια σας να είναι συνεπή και ακριβή, μια και το παιδί μαθαίνει μέσω της μίμησης. Τηρήστε τον λόγο σας και δείξτε με πράξεις την αξία της αλήθειας.

Μια σειρά βιβλίων που μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά αλλά και τους γονείς να διαχειριστούν τις δυσκολίες αυτές είναι Τα συναισθήματα και η συμπεριφορά μας των εκδόσεων Μεταίχμιο.

Τα βιβλία αυτά μαθαίνουν στα παιδιά να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους αλλά και να βελτιώνουν τη συμπεριφορά τους. Έτσι, τα παιδιά κατανοούν τη σημασία της τήρησης των κανόνων, μαθαίνουν να παίζουν με τη σειρά και να μοιράζονται, να αναλαμβάνουν την ευθύνη των πράξεών τους.

Στο τέλος κάθε βιβλίου υπάρχουν εικόνες χωρίς κείμενο που παρουσιάζουν μια συναφή με το θέμα του βιβλίου ιστορία για να τη διηγηθούν μόνα τους τα παιδιά, καθώς και συμβουλές προς τους ενήλικες για το πώς να χρησιμοποιήσουν το βιβλίο πριν και μετά την ανάγνωση, και ιδέες για συζήτηση με το παιδί.Ταυτόχρονα, κάθε ιστορία, μέσα από τις εικόνες και τις επαναλαμβανόμενες λέξεις και φράσεις που χρησιμοποιούνται, βοηθάει τα παιδιά που μαθαίνουν να διαβάζουν μόνα τους να αποκτήσουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση.

Πιο συγκεκριμένα:

Mα γιατί όχι;

Ένα βιβλίο που βοηθάει τα παιδιά να καταλάβουν τη σημασία της ύπαρξης κανόνων στη ζωή μας.

Ο Τζορτζ πιστεύει ότι οι κανόνες είναι χαζοί. Όταν έρχεται η Τζένι η µπέιµπι σίτερ να κρατήσει αυτόν και την αδερφή του, ο Τζορτζ αρνείται να τηρήσει τους κανόνες. Αυτό όµως κάνει τα παιχνίδια τους επικίνδυνα και καθόλου διασκεδαστικά! Θα µπορέσει ο Τζορτζ να καταλάβει γιατί είναι σηµαντικό να υπάρχουν κανόνες;

Δεν το δίνω!

Ένα βιβλίο που βοηθάει τα παιδιά να μάθουν να μοιράζονται.

Η κυρία Κλόβερ έχει φτιάξει έναν διαστηµικό σταθµό. Η Ρόζι, ο Μπεν και ο Άλφι πρέπει να τον µοιραστούν και να παίξουν µε τη σειρά. Η Ρόζι όµως τον θέλει όλο δικό της και οι υπόλοιποι θυµώνουν µαζί της! Θα µπορέσουν τα παιδιά να µάθουν να µοιράζονται, ώστε να διασκεδάσουν όλοι;

Δεν φταίω εγώ!

Ένα βιβλίο που βοηθάει τα παιδιά να καταλάβουν τη σημασία της ειλικρίνειας και της ανάληψης ευθυνών.

Η Πένι δεν λέει πάντα την αλήθεια όταν κάνει µια ζηµιά στο σπίτι. Ούτε και στο σχολείο. Και όχι µόνο αυτό, αλλά φορτώνει κιόλας στα άλλα παιδιά τα δικά της λάθη. Θα µπορέσει να καταλάβει ότι είναι προτιµότερο να αναλαµβάνει την ευθύνη των πράξεών της παρά να λέει ψέµατα;

Στην ίδια σειρά κυκλοφορούν και τα:

Με νευριάζουν όλα!

Ο Σαμ περνάει μία δύσκολη μέρα. Όλα του πάνε στραβά. Ο μπαμπάς του δεν έχει χρόνο να παίξει μαζί του, το φαγητό δεν του αρέσει και δε διασκεδάζει καθόλου στο πάρτι του φίλου του. Θα μπορέσει η θεία Τζεν να τον βοηθήσει να πάψει να αισθάνεται τόσο θυμωμένος;

Το βιβλίο αυτό βοηθάει τα παιδιά να εξοιξειωθούν με την έννοια του θυμού και να μάθουν να τον διαχειρίζονται.

 

Δε θέλω να παίξω όμορφα

Ο Φιν μερικές φορές φέρεται πολύ εγωιστικά και γίνεται απότομος. Σύντομα όμως, όταν τα άλλα παιδιά τον αφήνουν έξω από τα παιχνίδια τους, αισθάνεται μοναξιά. Θα μπορέσει να μάθει να φέρεται στους γύρω του με καλοσύνη και να παίζει όμορφα με τα άλλα παιδιά;

Το βιβλίο αυτό εισάγει τα παιδιά στις έννοιες της ευγένειας και της αρμονικής συνύπαρξης.

 

Θέλω να κερδίζω!

Η Μπέλα θυμώνει όταν δεν κερδίζει σε όλα. Όποτε βλέπει ότι δεν τα καταφέρνει, προτιμάει να τα παρατήσει παρά να συνεχίσει την προσπάθειά της. Θα μπορέσει να μάθει να βάζει τα δυνατά της, αλλά και να είναι σωστή αντίπαλος;

Το βιβλίο αυτό εισάγει τα παιδιά στις έννοιες της επιμονής και της ευγενούς άμιλλας.

 

 

Όλα τα βιβλία της σειράς μπορείτε να τα δείτε εδώ.

Καταχώρησε Σχόλιο