Νέα μελέτη δείχνει πώς η ΔΕΠΥ μπορεί να ενισχύσει τη δημιουργικότητα των παιδιών
Η τάση να περιπλανιέται το μυαλό του νευροδιαφορετικού παιδιού σας μπορεί να του κάνει καλό.
Μπορεί να έχετε ακούσει τη διάσημη φράση του ο J.R.R. Tolkien, «δεν είναι όλοι όσοι περιπλανιούνται χαμένοι». Λοιπόν, μια νέα μελέτη υποδηλώνει ότι δεν είναι χαμένα όλα τα μυαλά που περιπλανιούνται, ειδικά εκείνα που έχουν διαγνωστεί με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής/υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), όπως διαβάζουμε σε ένα ενδιαφέρον άρθρο του Parents.com.
Σύμφωνα με τους επιστήμονες πίσω από τη νέα έρευνα που παρουσιάστηκε πρόσφατα στο συνέδριο του Ευρωπαϊκού Κολλεγίου Νευροψυχοφαρμακολογίας, τα άτομα με ΔΕΠΥ τείνουν να είναι πιο δημιουργικά και αυτό το πλεονέκτημα μπορεί να πηγάζει από μια μεγαλύτερη τάση του μυαλού τους να περιπλανιέται.
Ενώ η ΔΕΠΥ έχει συνδεθεί με αυξημένη δημιουργικότητα σε προηγούμενες έρευνες, αυτή η μελέτη είναι η πρώτη που συνδέει άμεσα τα χαρακτηριστικά της ΔΕΠΥ, τη δημιουργικότητα και τις στιγμές που η προσοχή απομακρύνεται από αυτό που κάνει ένα άτομο και στρέφεται σε μια διαφορετική ροή σκέψης.

Τι ανακάλυψε η μελέτη για τη σύνδεση μεταξύ ΔΕΠΥ και δημιουργικότητας
Οι ερευνητές ξεκίνησαν αξιολογώντας τους συμμετέχοντες στη μελέτη, οι οποίοι όλοι είχαν ΔΕΠΥ, με βάση τη σοβαρότητα των συμπτωμάτων τους. Στη συνέχεια, μέτρησαν τη δημιουργικότητα κάθε ατόμου ζητώντας του να ολοκληρώσει μια σειρά από εργασίες. Για παράδειγμα, τους ζητήθηκε να βρουν μια δημιουργική χρήση για ένα καθημερινό αντικείμενο και στη συνέχεια οι απαντήσεις τους αξιολογήθηκαν με βάση την εφευρετικότητα.
«Διαπιστώσαμε ότι τα άτομα με περισσότερα χαρακτηριστικά ΔΕΠΥ, όπως η έλλειψη προσοχής, η υπερκινητικότητα ή η παρορμητικότητα, βαθμολογούνται υψηλότερα στα δημιουργικά επιτεύγματα», εξηγεί ο επικεφαλής ερευνητής Han Fang από το Ιατρικό Κέντρο του Πανεπιστημίου Radboud σε μια δήλωση στο Science Daily. Αυτοί οι συμμετέχοντες ανέφεραν επίσης περισσότερη περιπλάνηση του μυαλού από την ομάδα με λιγότερο έντονα χαρακτηριστικά ΔΕΠΥ.
Οι συμμετέχοντες αξιολογήθηκαν στη συνέχεια ως προς το είδος της περιπλάνησης του μυαλού που χρησιμοποίησαν κατά τη διάρκεια της δημιουργικής διαδικασίας, η οποία διακρίνεται σε δύο κύρια είδη, όπως εξηγεί ο Fang:
Αυθόρμητη περιπλάνηση του μυαλού, η οποία μπορεί να είναι απώλεια συγκέντρωσης, όπου το μυαλό σας μπορεί να παρασύρεται από θέμα σε θέμα.
Εσκεμμένη περιπλάνηση του μυαλού, όπου οι άνθρωποι δίνουν στον εαυτό τους την ελευθερία να παρασυρθούν εκτός θέματος, επιτρέποντας στις σκέψεις τους να ακολουθήσουν διαφορετική πορεία.
«Επιπλέον, διαπιστώσαμε ότι η περιπλάνηση του μυαλού, ιδιαίτερα η σκόπιμη περιπλάνηση του μυαλού, όπου οι άνθρωποι επιτρέπουν στις «σκέψεις τους να περιπλανώνται σκόπιμα», συσχετίστηκε με μεγαλύτερη δημιουργικότητα σε άτομα με ΔΕΠΥ», εξηγεί. «Αυτό υποδηλώνει ότι η περιπλάνηση του μυαλού μπορεί να είναι ένας υποκείμενος παράγοντας που συνδέει τη ΔΕΠΥ και τη δημιουργικότητα».

Γιατί αυτά τα ευρήματα είναι ιδιαίτερα σημαντικά για τους γονείς
Το μεγαλύτερο συμπέρασμα για τους γονείς από αυτή τη μελέτη είναι η πρόταση ότι η ενσυνείδητη διαχείριση της νοητικής παρέκκλισης θα μπορούσε να μετατρέψει τις προκλήσεις της ΔΕΠΥ σε δημιουργικά δυνατά σημεία για τα παιδιά, σύμφωνα με την Jeannine Jannot, PhD, αναπτυξιακή ψυχολόγο με έδρα το Roswell της Τζόρτζια και συγγραφέα του The Disintegrating Student: Struggling But Smart, Falling Apart & How to Turn It Around.
«Ο εγκέφαλος με ΔΕΠΥ δέχεται φυσικά μια ευρύτερη ροή σκέψεων, αισθήσεων, ήχων και περιβαλλοντικών λεπτομερειών», λέει η Δρ. Jannot. «Αυτό δεν είναι σφάλμα – είναι ένα χαρακτηριστικό. Όλες αυτές οι εισερχόμενες πληροφορίες δημιουργούν περισσότερο υλικό για να παίξει το μυαλό, οδηγώντας σε απροσδόκητες συνδέσεις και πρωτότυπες γνώσεις που η πιο περιορισμένη σκέψη δεν θα ανακάλυπτε ποτέ».
Αμφισβητώντας τα στερεότυπα για τα άτομα με ΔΕΠΥ
Αυτή η μελέτη βοηθά στην αναδιαμόρφωση του στίγματος γύρω από τη ΔΕΠΥ, παρέχοντας επιστημονικά τεκμηριωμένα στοιχεία για τις θετικές της πτυχές ακόμη και στην ενήλικη ζωή, εξηγεί ο υποστηρικτής της ΔΕΠΥ και συγγραφέας μπεστ σέλερ των New York Times, Penn Holderness, του οποίου το νέο παιδικό βιβλίο, All You Can Be with ADHD, στοχεύει να βοηθήσει τους νεαρούς αναγνώστες που έχουν διαγνωστεί με ΔΕΠΥ να νιώσουν ότι τους βλέπουν και τους καταλαβαίνουν.
«Εάν είστε παιδί ή ενήλικας με ΔΕΠΥ, πιθανότατα ντρέπεστε πολύ και νομίζετε ότι όλα όσα συμβαίνουν στη ζωή σας και πάνε στραβά οφείλονται στη ΔΕΠΥ σας», λέει ο Holderness, ο οποίος επίσης συνυπέγραψε το βιβλίο ADHD is Awesome με την επιχειρηματική του συνεργάτιδα και σύζυγό του, Kim. «Αλλά μελέτες σαν αυτή πραγματικά αποδεικνύουν ότι υπάρχουν και θετικά».
Και αυτά τα θετικά μπορούν να είναι απίστευτα χρήσιμα στην κοινωνία μας, προσθέτει ο Holderness, του οποίου η επιτυχία ως δημιουργός περιεχομένου χτίστηκε κατά την πλοήγηση στη ΔΕΠΥ ως ενήλικας. Αποδίδει μεγάλο μέρος των δημιουργικών του ικανοτήτων στην αποδοχή της σκόπιμης περιπλάνησης του μυαλού όταν κάθεται στη δουλειά, είτε πρόκειται για να γράψει ένα τραγούδι είτε ακόμα και ένα ολόκληρο βιβλίο.
«Πολλοί άνθρωποι λένε ότι είναι επιτυχημένοι παρά τη ΔΕΠΥ τους. Νομίζω ότι είναι πιο πιθανό να είστε επιτυχημένοι με κάποιο τρόπο εξαιτίας αυτού», λέει ο Holderness. «Η δημιουργικότητα είναι να βρίσκεις κάτι νέο και ενδιαφέρον, και δεν μπορείς να βρεις κάτι νέο και ενδιαφέρον εκτός αν το μυαλό σου περιπλανιέται. Αν δεν περιπλανιέται, απλώς ζει εκεί στον κόσμο των γεγονότων και των προκαθορισμένων πραγμάτων».

Πώς να υποστηρίξετε τη δημιουργικότητα του παιδιού σας εάν έχει ΔΕΠΥ
Όταν οι γονείς κατανοούν πώς η ΔΕΠΥ διαμορφώνει τη σκέψη του παιδιού τους, μπορούν να το υποστηρίξουν καλύτερα παρέχοντας στρατηγικές όταν απαιτείται διαρκής εστίαση, δημιουργώντας παράλληλα χώρο για ανοιχτή ανακάλυψη. Ακολουθούν μερικές συμβουλές για το πώς να το κάνετε:
Αξιοποιήστε την περιπλάνηση του μυαλού με την ενσυνειδητότητα
Η εκπαίδευση ενσυνειδητότητας βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν επίγνωση της ψυχικής τους κατάστασης, εξηγεί η Δρ. Jannot. Ενώ δεν θα εξαλείψει τη φυσική τάση του εγκεφάλου της ΔΕΠΥ να περιπλανιέται, θα βοηθήσει τα παιδιά να παρατηρήσουν πότε η περιπλάνηση είναι σκόπιμη και χρήσιμη και πότε όχι.
«Μπορούν να μάθουν να εναλλάσσονται μεταξύ της συγκεντρωμένης προσοχής όταν χρειάζεται και της πιο εκτεταμένης, συνειρμικής σκέψης που πυροδοτεί τη δημιουργικότητα», προτείνει η Δρ. Jannot. «Πρόκειται για το να δώσουμε στα παιδιά τον έλεγχο του γνωστικού τους στυλ αντί να αγωνίζονται συνεχώς εναντίον του».
Επιτρέψτε στα παιδιά να ακολουθούν την περιέργειά τους
Παρόλο που τα παιδιά με ΔΕΠΥ συχνά χρειάζονται επιπλέον προσαρμογές, ειδικά όσον αφορά το ακαδημαϊκό τους περιβάλλον, είναι σημαντικό να θυμάστε ότι μόλις αρχίσετε να αποδέχεστε τον ιδιαίτερο τρόπο που σκέφτεται το παιδί σας, ολόκληροι νέοι κόσμοι ευκαιριών μπορεί να ανοίξουν μπροστά τους.
«Οι γονείς μπορεί να αισθάνονται εξαντλημένοι από τη ΔΕΠΥ του παιδιού τους και τα συνεχώς μεταβαλλόμενα ενδιαφέροντα και τις εις βάθος εμβαθύνσεις σε νέα θέματα. Ωστόσο, αυτές οι εξερευνήσεις είναι στην πραγματικότητα ο τρόπος με τον οποίο το παιδί τους καλλιεργεί τη δημιουργικότητα – ακολουθώντας την γνήσια περιέργεια όπου κι αν οδηγεί», εξηγεί η Δρ. Jannot.
Συγκεκριμένα, η έντονη υπερεστίαση που συνοδεύει τη ΔΕΠΥ επιτρέπει στα παιδιά να διατηρούν την προσοχή τους σε θέματα που τα αιχμαλωτίζουν, να τα εξερευνούν πιο διεξοδικά και να ανακαλύπτουν συνδέσεις που άλλοι μπορεί να μην γνωρίζουν.
Ενθαρρύνετε τις δημιουργικές διεξόδους που βασίζονται στο ενδιαφέρον
Τα άτομα με ΔΕΠΥ έχουν ένα νευρικό σύστημα που βασίζεται στο ενδιαφέρον, εξηγεί ο Holderness, πράγμα που σημαίνει ότι τα καταφέρνουν πολύ καλά εάν ένα χόμπι ή μια δραστηριότητα είναι προσωπικού ενδιαφέροντος, προκλητική ή καινοτόμο. Έχοντας αυτό κατά νου, οι δημιουργικές διεξόδους που ταιριάζουν με αυτό που λαχταρά ο εγκέφαλος της ΔΕΠΥ μπορούν να οδηγήσουν στην επιτυχία – αυτό σημαίνει ότι όταν πρόκειται για την επιλογή εξωσχολικών δραστηριοτήτων, χόμπι ή άλλων ενδιαφερόντων, θα πρέπει να ακολουθήσετε το παράδειγμα του παιδιού σας.
Για παράδειγμα, ο γιος του Holderness, ο οποίος έχει ΔΕΠΥ, πρόσφατα βούτηξε στην αυτοσχεδιαστική κωμωδία. «Δεν θέλω να στερεοτυποποιήσω τον αυτοσχεδιασμό, αλλά νιώθω ότι αυτό θα προσέλκυε φυσικά τον εγκέφαλο της ΔΕΠΥ», τονίζει. «Όχι μόνο επειδή είναι παντού, αλλά επειδή πάντα μοιάζουν καινούργια και απαιτητικά».
Ομαλοποιήστε την ακατάστατη φύση της δημιουργικότητας
Οι τάξεις συνήθως δομούνται γύρω από τον τρόπο που τα νευροτυπικά παιδιά μαθαίνουν και επεξεργάζονται πληροφορίες, αλλά αυτό το στυλ μάθησης απλά δεν πρόκειται να ταιριάζει σε ένα παιδί με ΔΕΠΥ. Έτσι, οι γονείς πρέπει να τα ενθαρρύνουν να υιοθετήσουν το δικό τους προσωπικό στυλ μάθησης.
«Οι τάξεις συνήθως ζητούν από τα παιδιά να φιλτράρουν τις “άσχετες” πληροφορίες και να διατηρούν την εστίαση με λέιζερ σε ένα πράγμα», επισημαίνει η Δρ. Jannot. «Αλλά η δημιουργικότητα δεν λειτουργεί έτσι. Ευδοκιμεί σε αυτόν τον πιο ανοιχτό, ακατάστατο νοητικό χώρο».
Οι γονείς μπορούν να υποστηρίξουν τη δημιουργική διαδικασία του παιδιού τους δημιουργώντας χώρο για ελεύθερο παιχνίδι στο σπίτι και προστατεύοντας τον χρόνο παιχνιδιού του από την πίεση να επικεντρωθεί σε ένα θέμα – ειδικά σε ένα που δεν το ενδιαφέρει. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, θα πρέπει να αισθάνονται την ελευθερία να ακολουθούν τις (περιπλανώμενες) σκέψεις τους όπου κι αν πηγαίνουν.
Υιοθετήστε μια προσέγγιση βασισμένη στα δυνατά σημεία
Μη στιγματίζετε την εσωτερική λειτουργία του εγκεφάλου του παιδιού σας. Αντ’ αυτού, υπενθυμίστε τους ότι, παρόλο που η ΔΕΠΥ παρουσιάζει κάποιες προκλήσεις, το δικό τους μοναδικό μυαλό παραμένει ξεχωριστό. Όταν το παιδί σας κάνει κάτι δημιουργικό ή απροσδόκητο, αποφύγετε το «Αυτό είναι περίεργο» και αντίθετα, πηγαίνετε στο «Αυτό είναι εντυπωσιακό», προτείνει ο Holderness.
«Κοιτάξτε το παιδί σας και πείτε: “Ελπίζω να συνειδητοποιήσεις ότι αυτό που κάνεις αυτή τη στιγμή είναι εξαιρετικό και είναι κάτι που οι κανονικοί άνθρωποι δεν μπορούν να κάνουν”», συνεχίζει. «Τους δίνει την αίσθηση ότι γνωρίζουν ότι η δημιουργικότητα είναι ένα δυνατό σημείο».
Η Δρ. Jannot προσθέτει ότι όταν οι γονείς βλέπουν τη ΔΕΠΥ ως ένα πιθανό δυνατό σημείο, βοηθούν τα παιδιά να αισθάνονται πιο σίγουρα, ικανά και ενδυναμωμένα να εμφανίζονται με πιο αυθεντικούς τρόπους, κάτι που είναι απαραίτητο για τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη, την αυτοεκτίμηση και την επιτυχία τους.
Μπορεί να σας ενδιαφέρει
Ένα στα δύο παιδιά με ΔΕΠΥ αντιμετωπίζει προβλήματα ρύθμισης των συναισθημάτων – Childit

Νέα μελέτη δείχνει πώς η ΔΕΠΥ μπορεί να ενισχύσει τη δημιουργικότητα των παιδιών