Η λογοθεραπεύτρια Marie Martinez προτείνει 5 απλούς τρόπους για να ενισχύσετε τις επικοινωνιακές δεξιότητες του νηπίου σας
Ενώ ορισμένα παιδιά φαίνεται να φλυαρούν ασταμάτητα πριν από την ηλικία των 2 ετών, άλλα μπορεί να χρειαστούν λίγο περισσότερο χρόνο για να βρουν τις λέξεις τους
Το να παρακολουθείτε το νήπιό σας να μαθαίνει να επικοινωνεί είναι ένα από τα πιο συναρπαστικά κεφάλαια της πρώιμης παιδικής ηλικίας, αλλά μπορεί επίσης να είναι μια από τις πιο περίπλοκες περιόδους. Ενώ ορισμένα παιδιά φαίνεται να φλυαρούν ασταμάτητα πριν από την ηλικία των 2 ετών, άλλα μπορεί να χρειαστούν λίγο περισσότερο χρόνο για να βρουν τις λέξεις τους. Είναι απολύτως φυσιολογικό για τους γονείς να αναρωτιούνται για τα ορόσημα του παιδιού τους, αλλά υπάρχουν απλοί τρόποι για να το διευκολύνετε χωρίς να αγχώνεστε. Αυτές οι απλές, καθημερινές στρατηγικές μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά στο να βοηθήσουν το παιδί σας να μάθει να εκφράζεται.
Είτε το μικρό σας μόλις αρχίζει να φλυαρεί είτε αρχίζει να συνδυάζει λέξεις, αυτές οι εξειδικευμένες γνώσεις μπορούν να σας βοηθήσουν να ενθαρρύνετε την επικοινωνία, τη σύνδεση και την αυτοπεποίθηση σε κάθε βήμα.

Αφιερώστε χρόνο για να ακούσετε
Το να εστιάζουμε στην ακρόαση μπορεί να φαίνεται περίεργο σε εμάς ως ενήλικες που θέλουμε να μάθουμε στα παιδιά μας να μιλάνε, αλλά είναι ένα κρίσιμο πρώτο βήμα. Το να ακούμε τα παιδιά μας και να παρατηρούμε όχι μόνο τους ήχους που κάνουν, ακόμα κι αν είναι απλώς φλυαρία, αλλά και τη γλώσσα του σώματός τους, θα μας βοηθήσει να εντοπίσουμε πού, πότε και πώς να δημιουργήσουμε ευκαιρίες για ευκαιρίες εκμάθησης ομιλίας και γλώσσας στην ημέρα σας.
«Ως παράδειγμα δραστηριότητας, ορίστε ένα χρονόμετρο πέντε λεπτών και απλώς ακούστε τους ήχους, τις λέξεις και τις φράσεις που κάνει το παιδί σας, τις χειρονομίες που χρησιμοποιεί και τις δραστηριότητες στις οποίες συμμετέχει», προτείνει η Marie Martinez. «Κρατήστε σύντομες σημειώσεις. Τα παιδιά αναπτύσσονται τόσο γρήγορα και η τήρηση αρχείου των συνηθειών τους θα μας βοηθήσει να κατανοήσουμε τις δεξιότητές τους, να παρέχουμε ακριβείς πληροφορίες στον παιδίατρο ή την ομάδα υγειονομικής περίθαλψης και να δημιουργήσουμε μια βάση για να αυξήσουμε την πολυπλοκότητα της γλώσσας τους».
Μετατρέψτε τις οικογενειακές δουλειές σε ευκαιρίες μάθησης
Ακόμα και η πιο συνηθισμένη οικιακή εργασία μπορεί να προσφέρει ευκαιρίες για να εισαγάγετε το παιδί σας σε περισσότερες λέξεις λεξιλογίου. «Όταν οδηγείτε το αυτοκίνητό σας, πλένετε τα πιάτα, μιλήστε στο παιδί σας για το τι κάνετε. Για παράδειγμα, όταν πλένω τα ρούχα, βάζω ετικέτες στα ρούχα, των οποίων τα ρούχα βάζουμε στο πλυντήριο ή τα βγάζουμε από το στεγνωτήριο, και χρησιμοποιώ λέξεις δράσης «ρίχνω» και «βάλω μέσα»», λέει η Marie Martinez.
Αυτό συμβαίνει επειδή δημιουργεί μια ευκαιρία για τα παιδιά να μάθουν ότι κάθε αντικείμενο και ενέργεια έχει ένα όνομα που βασίζεται στην κατανόησή τους για το πώς να χρησιμοποιούν τη γλώσσα. «Βεβαιωθείτε ότι γιορτάζετε τις προσπάθειές τους να σας μιμηθούν λεκτικά ή να σας δείξουν τα επόμενα βήματά σας», ενθαρρύνει.

Συνομιλίες κατά τη διάρκεια των διαδρομών με το αυτοκίνητο
Το να βρίσκεστε στο αυτοκίνητο ή σε άλλο μέσο μεταφοράς δημιουργεί μια πλούσια ευκαιρία για το παιδί σας να ακούσει τραγούδια, να τραγουδήσει μαζί σας ή να συζητήσετε μαζί του για το πού πηγαίνετε και ποιον θα δείτε. Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε τη βόλτα με το αυτοκίνητο για να εμπλέξετε το παιδί σας με ερωτήσεις σχετικά με το τι βλέπει έξω από το παράθυρο, πώς αισθάνεται για τις δουλειές ή τα σχέδιά σας για την ημέρα ή πώς το κάνει να αισθάνεται μια διαδρομή με τους γονείς του.
Ωστόσο, ένας από τους καλύτερους και πιο απλούς τρόπους για να διασκεδάσετε και να εκπαιδεύσετε το παιδί σας στο αυτοκίνητο είναι απλώς να ακούσετε μουσική μαζί του.
Οι ώρες των γευμάτων μπορούν να είναι για φαγητό και συζήτηση
Η Marie Martinez αναγνωρίζει ότι ενώ οι ώρες των γευμάτων είναι πολυάσχολες για τους γονείς νηπίων είναι επίσης δυνατό να χρησιμοποιηθούν αυτές οι επαναλαμβανόμενες στιγμές σκόπιμα για την ανάπτυξη επικοινωνιακών δεξιοτήτων, ονομάζοντας κάθε είδος φαγητού και σκεύους που χρησιμοποιεί το παιδί κατά τη διάρκεια του γεύματος. Προτείνει επίσης μια από τις αγαπημένες δραστηριότητες της οικογένειάς της κατά τη διάρκεια του γεύματος: το παιχνίδι «Πού είναι..;». «Όταν λέω “Πού είναι το ποτήρι σου;” κάνω μια δραματική χειρονομία, σηκώνοντας και τα δύο χέρια μου και κάνοντας αστεία γκριμάτσα ενώ κοιτάζω τον γιο μου. Όταν μιμείται οποιαδήποτε από αυτές τις χειρονομίες, πανηγυρίζουμε! Βάζω το χέρι μου στο στόμα μου και φωνάζω: “Ποτήρι; Ποτήρι;”. Αυτό δίνει στον γιο μου την ευκαιρία να με μιμηθεί λεκτικά και με χειρονομίες. Στη συνέχεια, προχωράμε στην αναζήτηση του αντικειμένου και την επισήμανσή του, ενισχύοντας την αναγνωριστική λέξη με το αντικείμενο.

Σκεφτείτε τη συμπεριφορά και τη γλώσσα του σώματος ως επικοινωνία
Η Marie Martinez τονίζει ότι είναι σημαντικό να θυμάστε ότι ενώ μαθαίνουν πώς να επικοινωνούν με πιο σύνθετους και προηγμένους τρόπους καθώς μεγαλώνουν, τα μικρά θα χρησιμοποιούν τη μέθοδο επικοινωνίας που είναι πιο εύκολη για αυτά τη δεδομένη στιγμή. Και συχνά αυτό μοιάζει με μεγάλες συναισθηματικές εκδηλώσεις επειδή δεν έχουν μάθει ακόμη πώς να εκφράζουν τις ανάγκες τους.
«Την επόμενη φορά που το νήπιό σας κάνει μια έκρηξη θυμού, πάρτε μια ανάσα, βεβαιωθείτε ότι όλοι είναι εντάξει, φτάστε στο ύψος των ματιών τους, προσπαθήστε να καταλάβετε τι προσπαθούν να επικοινωνήσουν και δώστε τους έναν γρήγορο και εύκολο τρόπο να επικοινωνήσουν τις ανάγκες τους», συμβουλεύει.
Αυτή θα μπορούσε να είναι μια λέξη ή χειρονομία που θα αποφασίσετε μαζί και η οποία υποδηλώνει ένα μεγάλο συναίσθημα που το παιδί σας μαθαίνει ακόμα πώς να επεξεργάζεται – είτε σημαίνει ότι είναι θυμωμένο, είτε λυπημένο, είτε απογοητευμένο, αυτή η μέθοδος σας δίνει μια συντόμευση για να κατανοήσετε ότι το παιδί σας χρειάζεται επιπλέον υποστήριξη, ίσως ακόμη και να παρακάμψετε τις εκρήξεις θυμού στο μέλλον.
«Γράψτε τη χειρονομία, τη λέξη ή τη φράση που διδάξατε και ενσωματώστε την στην ημέρα σας για να ενισχύσετε τον νέο όρο και να δώσετε στο παιδί σας ευκαιρίες να την εξασκήσει», προσθέτει η Martinez.
Η Marie Martinez, M.S., M.Ed., CCC-SLP, BCBA, LBA, είναι συγγραφέας του Path for Words: Five-Minute Language Learning Activities for Children Ages One to Three Years
Διαβάστε ακόμα
12 «μαγικές» φράσεις που θα μεταμορφώσουν την επικοινωνία με τα παιδιά μας – Childit

Η λογοθεραπεύτρια Marie Martinez προτείνει 5 απλούς τρόπους για να ενισχύσετε τις επικοινωνιακές δεξιότητες του νηπίου σας