Μαρία Μοντεσσόρι: «Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε παρατηρητές λέγοντας “παρατηρήστε”, αλλά δίνοντάς τους τη δύναμη και τα μέσα» - Childit
Now Reading
Μαρία Μοντεσσόρι: «Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε παρατηρητές λέγοντας “παρατηρήστε”, αλλά δίνοντάς τους τη δύναμη και τα μέσα»

Μαρία Μοντεσσόρι: «Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε παρατηρητές λέγοντας “παρατηρήστε”, αλλά δίνοντάς τους τη δύναμη και τα μέσα»

Μαρία Μοντεσσόρι: «Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε παρατηρητές λέγοντας “παρατηρήστε”, αλλά δίνοντάς τους τη δύναμη και τα μέσα»

Λίγο πριν τη νέα σχολική χρονιά αντλούμε έμπνευση από τις παιδαγωγικές αρχές της Maria Montesori

Η Μαρία Μοντεσσόρι, μια από τις πιο σημαντικές εκπαιδευτικούς του 20ού αιώνα, ανέπτυξε ένα επαναστατικό εκπαιδευτικό σύστημα που επικεντρώνεται στην ανάπτυξη του παιδιού μέσα από το αυτοκατευθυνόμενο και εμπειρικό παιχνίδι. Γεννημένη το 1870 στην Ιταλία, η Μοντεσσόρι έγινε η πρώτη γυναίκα στη χώρα της που πήρε πτυχίο ιατρικής. Η καριέρα της, ωστόσο, τη οδήγησε στην εκπαίδευση, όπου άφησε τη βαθύτερη επιρροή της.

Το σύστημα Μοντεσσόρι βασίζεται στη θεωρία ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα σε ένα περιβάλλον που υποστηρίζει τη φυσική τους περιέργεια και τους επιτρέπει να επιλέγουν ερευνητικά τον δικό τους τρόπο μάθησης. Μέσα από τη μελέτη της στο πώς τα παιδιά αλληλεπιδρούν με το περιβάλλον τους, η Μοντεσσόρι ανέπτυξε μια φιλοσοφία εκπαίδευσης που υπογραμμίζει την αυτονομία και τον σεβασμό στα παιδιά ως άτομα με προσωπικότητα και σκέψη.

Μαρία Μοντεσσόρι: «Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε παρατηρητές λέγοντας “παρατηρήστε”, αλλά δίνοντάς τους τη δύναμη και τα μέσα»

Ένα από τα κύρια στοιχεία της φιλοσοφίας της είναι τα “Προετοιμασμένα Περιβάλλοντα”. Αυτά αφορούν χώρους σχεδιασμένους να παρέχουν στα παιδιά υλικά και δραστηριότητες που ενθαρρύνουν τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους. Τα παιδιά έχουν την ελευθερία να κινούνται και να επιλέγουν εργασίες που τους ενδιαφέρουν, ενώ οι εκπαιδευτικοί λειτουργούν ως οδηγοί παρά ως δάσκαλοι με την παραδοσιακή έννοια. Το κέντρο της προσοχής είναι η ανάπτυξη των συναισθηματικών, κοινωνικών και σωματικών δεξιοτήτων των παιδιών, παρά η απλή εκμάθηση πληροφοριών.

Η Μοντεσσόρι πίστευε ότι όλα τα παιδιά έχουν έμφυτες δυνατότητες να μάθουν αν τους δοθεί η σωστή ευκαιρία και περιβάλλον. Το σύστημα της προωθεί την ανάπτυξη της αυτοπειθαρχίας, της ανεξαρτησίας και της αγάπης για τη μάθηση. Αυτές, μαζί με τις ζωντανές εμπειρίες μάθησης, επιτρέπουν στα παιδιά να αναπτύξουν μια αυτενέργεια στη γνώση που διαρκεί για μια ζωή.

Μαρία Μοντεσσόρι: «Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε παρατηρητές λέγοντας “παρατηρήστε”, αλλά δίνοντάς τους τη δύναμη και τα μέσα»

Επιπροσθέτως, η Μοντεσσόρι έδωσε μεγάλη έμφαση στον ρόλο των αισθήσεων στη μάθηση. Δημιούργησε εκπαιδευτικά εργαλεία – όπως το ροζ πύργο, το καφέ σκάλα και άλλα υλικά αφής – που βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν την ικανότητα παρατήρησης και την τάση για εξερεύνηση του κόσμου γύρω τους.

Η μέθοδος Μοντεσσόρι δεν περιορίζεται σε μια στενά εκπαιδευτική προσέγγιση, αλλά επεκτείνεται στην κοινωνική ζωή και την ανάπτυξη του χαρακτήρα. Η ομαδική εργασία και η ανάπτυξη της ενσυναίσθησης είναι κεντρικά θέματα. Μέσα στο περιβάλλον Μοντεσσόρι, τα παιδιά μαθαίνουν την αξία της ανεκτικότητας, της συνεργασίας και του σεβασμού για το περιβάλλον και τους ανθρώπους γύρω τους.

Μαρία Μοντεσσόρι: «Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε παρατηρητές λέγοντας “παρατηρήστε”, αλλά δίνοντάς τους τη δύναμη και τα μέσα»

Σήμερα, υπάρχουν χιλιάδες σχολεία Μοντεσσόρι σε ολόκληρο τον κόσμο, τα οποία εφαρμόζουν τη φιλοσοφία της. Αν και η μέθοδος αυτή έχει εξελιχθεί και προσαρμοστεί με την πάροδο των χρόνων, οι βασικές αρχές που έθεσε η Μοντεσσόρι παραμένουν αναλλοίωτες και συνεχίζουν να εμπνέουν γονείς, εκπαιδευτικούς και παιδιά.

Η Μαρία Μοντεσσόρι με το όραμά της για ένα ανθρώπινο, ολιστικό και αυτοκατευθυνόμενο εκπαιδευτικό σύστημα δεν δημιούργησε απλώς μια μέθοδο εκπαίδευσης. Έδωσε φωνή στην πεποίθηση ότι η πραγματική μάθηση είναι ένα φυσικό, ευχάριστο και δυναμικό ταξίδι για το παιδί, που πρέπει να υποστηρίζεται από εμπειρίες που ενισχύουν την αυτονομία και την αυτενέργεια.

Μαρία Μοντεσσόρι: «Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε παρατηρητές λέγοντας “παρατηρήστε”, αλλά δίνοντάς τους τη δύναμη και τα μέσα»

Η δική της προσέγγιση στη μάθηση ενσωματώνει την ιδέα ότι το κάθε παιδί είναι μοναδικό και πρέπει να του δοθεί η ελευθερία να αναπτύξει τις ατομικές του ικανότητες και ενδιαφέροντα. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της προσαρμογής των δραστηριοτήτων και των προπαρασκευασμένων περιβαλλόντων που παρέχουν τα Μοντεσσοριανά σχολεία, τα οποία είναι προσεκτικά σχεδιασμένα για να εξυπηρετούν τις ανάγκες των μαθητών σε κάθε στάδιο ανάπτυξης.

Ενώ η θεσμική εκπαίδευση συχνά εστιάζει στην ομοιομορφία και την επίτευξη προκαθορισμένων στόχων, το μοντέλο της Μοντεσσόρι προάγει την διαφοροποίηση και τη δημιουργική σκέψη. Αυτή η φιλοσοφία αντιπροσωπεύει μια βαθιά πίστη στις δυνατότητες του κάθε παιδιού και τη δυνατότητά του να εξελιχθεί σε έναν ισχυρογνώμονα και υπεύθυνο ενήλικα, εάν τεθεί σε ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει την ανακάλυψη και την περιέργεια.

Μαρία Μοντεσσόρι: «Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε παρατηρητές λέγοντας “παρατηρήστε”, αλλά δίνοντάς τους τη δύναμη και τα μέσα»

Η επιρροή της Μαρίας Μοντεσσόρι συνεχίζει να είναι ιδιαίτερα αισθητή σήμερα και η κληρονομιά της όχι μόνο διατηρείται αλλά και επεκτείνεται, καθώς εκπαιδευτικοί και γονείς αναγνωρίζουν την αξία του εκπαιδευτικού της μοντέλου. Η προσέγγισή της στην εκπαίδευση προσφέρει μια ισχυρή βάση για την ανάπτυξη της καινοτομίας και της κριτικής σκέψης – δεξιότητες απαραίτητες για την αντιμετώπιση των προκλήσεων του σύγχρονου κόσμου.

Η διαρκής δημοτικότητα της εκπαιδευτικής μεθόδου Μοντεσσόρι δείχνει ότι οι αρχές που εκείνη καθιέρωσε παραμένουν συναφείς και επιδρούν ακόμη στην εξέλιξη των εκπαιδευτικών συστημάτων. Με την πάροδο του χρόνου, οι ιδέες της συνέχισαν να διαμορφώνονται και να προσαρμόζονται, ενώ οι εκπαιδευτικοί και ακαδημαϊκοί σε όλο τον κόσμο υιοθετούν και εμπλουτίζουν τις πρακτικές της για να ανταποκριθούν στις συνεχώς μεταβαλλόμενες ανάγκες των μαθητών τους.

Μαρία Μοντεσσόρι: «Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε παρατηρητές λέγοντας “παρατηρήστε”, αλλά δίνοντάς τους τη δύναμη και τα μέσα»

Εν τέλει, η Μαρία Μοντεσσόρι δημιούργησε μια προσέγγιση στην εκπαίδευση που ενδυναμώνει τα παιδιά να εξελίσσονται δυναμικά ως μαθητές και κοινωνικά συνειδητοποιημένα άτομα, διευρύνοντας συνεχώς τους ορίζοντές τους μέσα από μια δια βίου πορεία μάθησης και προσωπικής ανάπτυξης.

Μερικές από τις ενδυναμωτικές της φράσεις

Το μεγαλύτερο σημάδι επιτυχίας για έναν δάσκαλο … είναι να μπορείς να πεις, “Τα παιδιά δουλεύουν τώρα σαν να μην υπήρχα”.

Ανακαλύψαμε ότι η εκπαίδευση δεν είναι κάτι που κάνει ο δάσκαλος, αλλά ότι είναι μια φυσική διαδικασία που αναπτύσσεται αυθόρμητα στον άνθρωπο.

Τώρα, αυτό που πραγματικά ξεχωρίζει έναν δάσκαλο είναι η αγάπη για το παιδί. Γιατί είναι η αγάπη που μετατρέπει το κοινωνικό καθήκον του εκπαιδευτικού σε ανώτερη συνείδηση ​​μιας αποστολής.

Το παιδί δεν είναι ένα κενό ον που οφείλει ό,τι ξέρει σε εμάς που τον έχουν γεμίσει με αυτό. Όχι, το παιδί οικοδομεί τον εαυτό του. Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην έχει σχηματιστεί από το παιδί που κάποτε ήταν.

Η χαρά, η αίσθηση της αξίας κάποιου, η εκτίμηση και η αγάπη από τους άλλους, η αίσθηση ότι είναι χρήσιμος και ικανός για παραγωγή είναι όλοι παράγοντες τεράστιας αξίας για την ανθρώπινη ψυχή.

Εάν υπάρξει βοήθεια και σωτηρία, μπορούν να προέλθουν μόνο από τα παιδιά, γιατί τα παιδιά είναι κατασκευάζουν τον άνθρωπο που θα γίνουν.

Δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε παρατηρητές λέγοντας «παρατηρήστε», αλλά δίνοντάς τους τη δύναμη και τα μέσα για αυτήν την παρατήρηση και αυτά τα μέσα προέρχονται από την εκπαίδευση των αισθήσεων.

See Also

Η παρατήρηση, η πολύ γενική και ευρεία, έχει δείξει ότι τα μικρά παιδιά έχουν μια ειδική ψυχική φύση. Αυτό μας δείχνει έναν νέο τρόπο μετάδοσης της εκπαίδευσης!

Η ηθική εκπαίδευση είναι η πηγή αυτής της πνευματικής ισορροπίας από την οποία εξαρτάται οτιδήποτε άλλο και μπορεί να συγκριθεί με αυτήν τη φυσική ισορροπία ή την αίσθηση της ισορροπίας, χωρίς την οποία είναι αδύνατο να στέκεστε όρθιοι ή να μετακινηθείτε σε οποιαδήποτε άλλη θέση.

Ο σκοπός της ζωής είναι να υπακούς στην κρυφή εντολή που διασφαλίζει την αρμονία μεταξύ όλων και δημιουργεί έναν ολοένα και καλύτερο κόσμο. Δεν δημιουργούμε μόνο για να απολαύσουμε τον κόσμο, δημιουργούμε για να εξελίσσουμε τον κόσμο.

Η μεγαλύτερη ανάπτυξη επιτυγχάνεται κατά τη διάρκεια των πρώτων ετών της ζωής, και ως εκ τούτου πρέπει να ληφθεί η μεγαλύτερη προσοχή. Εάν αυτό γίνει, τότε το παιδί δεν γίνεται βάρος. Θα αποκαλυφθεί ως το μεγαλύτερο θαύμα της φύσης.

Για να ενισχύσουμε το δώρο της ζωγραφικής, πρέπει να δημιουργήσουμε ένα μάτι που βλέπει, ένα χέρι που υπακούει, μια ψυχή που αισθάνεται. Και σε αυτό το έργο, όλη η ζωή πρέπει να συνεργαστεί. Υπό αυτήν την έννοια, η ίδια η ζωή είναι η μόνη προετοιμασία για τη ζωγραφική. Μόλις ζήσουμε, η εσωτερική σπίθα της όρασης κάνει τα υπόλοιπα.

Ο καθένας στον κόσμο πρέπει να κάνει τα πράγματα για τα οποία είναι ειδικά προετοιμασμένος. Είναι μέρος της σοφίας να αναγνωρίζουμε σε τι είναι ο καθένας από εμάς καλύτερα προετοιμασμένος και είναι το μέρος της εκπαίδευσης να τελειοποιήσουμε και να χρησιμοποιήσουμε τέτοιες προθέσεις. Επειδή η εκπαίδευση μπορεί να κατευθύνει και να βοηθήσει τη φύση, αλλά δεν μπορεί ποτέ να την μεταμορφώσει.

Η ανάπτυξη της γλώσσας είναι μέρος της ανάπτυξης της προσωπικότητας, γιατί οι λέξεις είναι τα φυσικά μέσα έκφρασης σκέψεων και καθιέρωσης κατανόησης μεταξύ των ανθρώπων.

Είναι εκπληκτικό το γεγονός ότι ακόμη και από την πρώτη ηλικία, ο άνθρωπος βρίσκει τη μεγαλύτερη ικανοποίηση στο να αισθάνεται ανεξάρτητος. Η ανυψωτική αίσθηση ότι είναι επαρκής για τον εαυτό του έρχεται ως αποκάλυψη.

Ποτέ μη βοηθάτε ένα παιδί με μια εργασία στην οποία πιστεύει ότι μπορεί να πετύχει μόνο του.

Το μόνο τεστ της ορθότητας της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι η ευτυχία του παιδιού.

Scroll To Top