Τονίζοντας και αξιοποιώντας τα δυνατά στοιχεία κι όχι τις αδυναμίες των παιδιών, τα βοηθάμε να είναι η καλύτερη δυνατή εκδοχή τους
Αυτή η γονική προσέγγιση εστιάζει στην ανάπτυξη των δυνατοτήτων των παιδιών, εξηγεί η ψυχολόγος Jolanta Burke
«Μην ντρέπεσαι, αγκάλιασε τη γιαγιά σου».
«Χρωμάτισε μέσα στις γραμμές, όχι έξω»
«Γιατί δεν προσέχεις;»
Αυτά είναι μερικά από τα πράγματα που λέμε στα παιδιά μας καθημερινά. Σκοπεύουμε να τα βοηθήσουμε να αναπτυχθούν, να εξελιχθούν, να αυτορυθμιστούν και να προσαρμοστούν καλά σε ένα κοινωνικό περιβάλλον.
Ωστόσο, κατά λάθος, επικοινωνούμε επίσης ότι δεν είναι αρκετά καλά. Δεν δίνουν στοργή όταν πρέπει, δεν μπορούν να χρωματίσουν αρκετά καλά την εικόνα τους και κάτι δεν πάει καλά με τα επίπεδα συγκέντρωσής τους – πράγματα που εξαρτώνται από εκείνα να διορθώσουν.
Αυτή η ανατροφή που βασίζεται στο έλλειμμα είναι κατανοητή. Θέλουμε το καλύτερο για τα παιδιά μας, γι’ αυτό συνεχίζουμε να τους λέμε πώς λειτουργεί ο κόσμος και τις προσδοκίες που τους τίθενται για να συμπεριφέρονται με τρόπο αποδεκτό στην κοινωνία μας. Αν δεν το κάνουμε, μπορεί να αντιμετωπίσουν προβλήματα στο σχολείο, να απορριφθούν από τους συνομηλίκους τους ή να μείνουν πίσω στα αναπτυξιακά τους ορόσημα.
Άρα, οι προθέσεις μας είναι καλές. Το ερώτημα είναι αν υπάρχει καλύτερος τρόπος να γίνουν όλα αυτά.
Η ανατροφή που βασίζεται στα δυνατά τους στοιχεία διασφαλίζει ότι τα παιδιά μαθαίνουν πώς λειτουργεί ο κόσμος και τις προσδοκίες που τους θέτει η κοινωνία. Βοηθά τα παιδιά να μεγαλώσουν, αλλά το κάνει μέσω των δυνατοτήτων τους. Αντί να στείλει ένα μήνυμα, «Σου λείπει» ή «Δεν είσαι αρκετός», η γονική μέριμνα που βασίζεται στη δυνατότητες στέλνει ένα μήνυμα που λέει: «Έχετε μοναδικά πλεονεκτήματα που θαυμάζω» και «Έχετε ό,τι χρειάζεται για να έχετε τα αποτελέσματα που θέλετε».
Η ανατροφή αυτούς του είδους βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν σε τι είναι καλά και να το ενισχύσουν. Περιλαμβάνει τους γονείς να συζητούν τα δυνατά σημεία των παιδιών όταν κερδίζουν και παλεύουν με τη ζωή. Τα βοηθά να αξιοποιήσουν τους ψυχολογικούς πόρους τους όταν απαιτείται.
Το πιο σημαντικό, είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για τα παιδιά να αισθάνονται ότι αναγνωρίζονται από τους γονείς τους και να νιώθουν ότι «βλέπονται» από αυτούς, κάτι που βελτιώνει επίσης τη σχέση τους.
Καθώς πλησιάζει η νέα σχολική χρονιά, η γονική μέριμνα που βασίζεται στα δυνατά τους σημεία μπορεί να σας ωθήσει να βοηθήσετε το παιδί σας να νιώθει ότι ανήκει στον χώρο του. Η συμμετοχή στο σχολείο είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της υγείας και της ευημερίας των νέων. Όταν τα παιδιά νιώθουν ότι ανήκουν εκεί που βρίσκονται, είναι λιγότερο πιθανό να αρνηθούν να πάνε στο σχολείο και πιο πιθανό να απολαύσουν το σχολείο και να αναπτύξουν φιλίες.
Μέχρι σήμερα, ο καλύτερος προγνωστικός παράγοντας για να νιώθουν ότι ανήκουν στο σχολείο είναι η σχέση των παιδιών με τον δάσκαλο και τα χαρακτηριστικά τους. Ωστόσο, η έρευνα δείχνει ότι τα παιδιά των γονέων που ασκούν γονική μέριμνα με βάση τα δυνατά στοιχεία είναι πιο πιθανό να αισθάνονται ότι ανήκουν στο σχολείο. Ως εκ τούτου, με την εξάσκηση της γονικής μέριμνας που βασίζεται στη δύναμη, μπορείτε να βοηθήσετε το παιδί σας να νιώσει ότι ανήκει σε αυτό.
Επιπλέον, αυτή η γονική μέριμνα συνδέεται με την επιμονή, τη σχολική δέσμευση και την υψηλότερη ακαδημαϊκή επίδοση. Είναι σαν να γνωρίζουν σε τι είναι καλά, τα παιδιά να ενισχύουν τις ιδιότητές τους και να βάζουν υψηλότερους στόχους.
Αυτό με τη σειρά του θα μπορούσε επίσης να τα βοηθήσει ότι ανήκουν. Το πιο σημαντικό, τα βοηθά να αναπτύξουν δεξιότητες ζωής καθώς είναι πιο πιθανό να είναι αισιόδοξα για το μέλλον τους και να νιώθουν πιο ευγνώμονες για αυτά που έχουν. Αυτό εξηγεί γιατί αυτός ο τύπος γονικής μέριμνας είναι τόσο σημαντικός για να μας βοηθήσει να δημιουργήσουμε καλούς ανθρώπους στον κόσμο.
Ακολουθεί μια δραστηριότητα που μπορεί να σας βοηθήσει να ξεκινήσετε το ταξίδι της γονικής μέριμνας που βασίζεται στη δύναμη.
Εντοπίζοντας και ενισχύοντας τα δυνατά σημεία
Καθίστε και σκεφτείτε τα δυνατά σημεία των παιδιών σας. Σε τι είναι καλά; Τι τα κάνει να ενεργοποιούνται και να ενθουσιάζονται; Σε τι τα επαινούν οι άλλοι; Τι θαυμάζετε σε αυτά; Ποια είναι η υπερδύναμή τους;
Τώρα, επιλέξτε μια δύναμη την εβδομάδα για κάθε παιδί. Αυτό μπορεί να είναι η ευσυνειδησία, η ευγένεια, η ηγεσία, η επιμονή ή οποιαδήποτε άλλα δυνατά σημεία που έχετε παρατηρήσει. Παρατηρήστε το παιδί σας κατά τη διάρκεια της επόμενης εβδομάδας και σκεφτείτε τις καταστάσεις στις οποίες χρησιμοποίησε τη δύναμή του.
Στη συνέχεια, στο τέλος της εβδομάδας, καθίστε με το παιδί σας και πείτε του για τη δύναμη που θαυμάζετε σε αυτό και δώστε του παραδείγματα για το πώς χρησιμοποίησε τη δύναμή του την περασμένη εβδομάδα. Συνεχίστε να τους δίνετε τα σχόλιά σας καθώς τους πιάνετε σε δράση ενώ χρησιμοποιούν τη δύναμή τους.
Εισαγάγετε μια συνομιλία σχετικά με τα δυνατά σημεία ως μέρος της τακτικής συνομιλίας σας ως γονείς. Όταν δυσκολεύονται, ρωτήστε τα πώς μπορούν να χρησιμοποιήσουν τη δύναμή τους για να πετύχουν αυτό που θέλουν. Όταν κάνουν κάτι λάθος, ρωτήστε τα τι δύναμη θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν την επόμενη φορά ή πώς να το χρησιμοποιήσουν διαφορετικά για να έχετε διαφορετικά αποτελέσματα.
Εναλλακτικά, ρωτήστε τα ποια δύναμη έχουν υπερχρησιμοποιήσει που μπορεί να έχει προκαλέσει πρόβλημα. Άλλωστε, η υπερβολική χρήση μπορεί να κάνει τα πράγματα χειρότερα.
Αντικαταστήστε λοιπόν το «Μην ντρέπεσαι, αγκάλιασε τη γιαγιά σου» με το «Είναι σοφό να αφιερώνεις χρόνο και να δίνεις στοργή μόνο όταν νιώθεις άνετα». Αντικαταστήστε το «Χρωμάτισε μέσα στις γραμμές, όχι έξω» με «Μου αρέσει που χρησιμοποίησες τόσα πολλά νέα χρώματα σε αυτήν την εικόνα». Τέλος, αντικαταστήστε το «Απλώς δεν δίνεις προσοχή» με το «Τι είναι τόσο ιδιαίτερο σε αυτή την άλλη δραστηριότητα που σε κάνει να δίνεις τόση προσοχή;»
Κάντε την ανατροφή που βασίζεται στα δυνατά σημεία μέρος της καθημερινότητάς σας. Ρίχνοντας φως στα δυνατά σημεία των παιδιών σας, τα βοηθάτε να δημιουργήσουν ένα μονοπάτι που θα τα υποστηρίξει ώστε να γίνουν η καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους.
Αυτό θα κάνει και τον δικό σας γονεϊκό ρόλο, την υπερδύναμή σας.
Η Jolanta Burke, Ph.D., είναι Εγκεκριμένη Ψυχολόγος με ειδίκευση στη θετική ψυχολογία και ανώτερη Λέκτορας στο Κέντρο Θετικής Ψυχολογίας και Υγείας, RCSI University of Medicine and Health Sciences.