Ποιο είδος επαίνου πρέπει να αποφύγετε εάν θέλετε να μεγαλώσετε πιο «δυνατά, πιο ώριμα» παιδιά, σύμφωνα με ειδικό του Χάρβαρντ
Τονίζοντας τις ιδιότητες έναντι των επιτευγμάτων τους, βάζετε πιο γερά θεμέλια επιτυχίας στα παιδιά
Θέλετε τα παιδιά σας να μεγαλώσουν με αυτοπεποίθηση και έτοιμα για επιτυχία; Να είστε προσεκτικοί με το πώς τα επαινείτε, λέει η ερευνήτρια τοξικών γονέων Jennifer Breheny Wallace.
Οι γονείς επιτυχημένων παιδιών, αντί να επισημαίνουν τα επιτεύγματά τους, όπως ένας καλός βαθμός σε έναν έλεγχο ή σε ένα διαγώνισμα, εστιάζουν στα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά χαρακτήρα που βοηθούν στην επιτυχία τους, εξηγεί η Wallace, συγγραφέας του «Never Enough: When Achievement Pressure Becomes Toxic — and What We Can Do About It .»
«Το να παρατηρούμε τα δυνατά σημεία των άλλων ανθρώπων και να τα αναγνωρίζουμε, κάνει τους ανθρώπους γύρω μας να νιώθουν ότι έχουν σημασία», τονίζει σε ένα άρθρο που μοιραζόμαστε μαζί σας από το CNBC Make It.
Για το βιβλίο της, η Wallace πήρε συνέντευξη από παιδοψυχολόγους και ερεύνησε 6.500 γονείς σε όλες τις ΗΠΑ. ενώ εργαζόταν με τον Richard Weissbourd, παιδοψυχολόγο στο Harvard Graduate School of Education. (Η ίδια η Wallace κατέχει επίσης πτυχίο από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ.)
Η έρευνα της Wallace διαπίστωσε ότι η ανάδειξη της ειλικρίνειας, της δημιουργικότητας και άλλων θετικών χαρακτηριστικών των παιδιών τα βοήθησε συχνά να αναπτυχθούν με συναισθηματικά υγιείς τρόπους. Οι άνθρωποι γίνονται «δυνατότεροι και πιο ώριμοι, λιγότερο με το να τους επαινούν και περισσότερο με το να τους αναγνωρίζουν τα θετικά τους χαρακτηριστικά», θυμάται η Weissbourd.
«Πρέπει να δούμε τι είναι εγγενώς πολύτιμο στα παιδιά», λέει η Wallace. «Πράγματα που δεν έχουν καμία σχέση με εξωτερικά επιτεύγματα».
Κάποιοι έπαινοι αυξάνουν την πίεση
Το να επαινείτε τα παιδιά για συγκεκριμένα επιτεύγματα μπορεί στην πραγματικότητα να κάνει περισσότερο κακό παρά καλό, λένε ορισμένοι ψυχολόγοι.
Για πολλά από τα παιδιά και τους εφήβους που έδωσαν συνέντευξη στη Wallace, η έμφαση στους καλούς βαθμούς ή η νίκη σε έναν διαγωνισμό αύξησε την πίεση και το άγχος που ένιωθαν για να πετύχουν σε αυτά τα επιτεύγματα.
«Αυτό θα γινόταν ένα ακόμα ένας πήχης», εξηγεί η Wallace. «Και απλά δεν ήταν βιώσιμο για αυτά τα παιδιά. Ο έπαινος γινόταν αισθητός σαν περισσότερη πίεση, όπως: “Τώρα, το περιμένουμε αυτό από εσάς”».
Τα παιδιά που βλέπουν τους καλούς βαθμούς ως αποτέλεσμα της προσπάθειας και των δυνατοτήτων του χαρακτήρα, παρά μόνο της ικανότητας, τείνουν να είναι πιο επιτυχημένα στο μέλλον, δείχνει έρευνα. Ομοίως, τα παιδιά επωφελούνται σημαντικά από την κατανόηση ότι οι γονείς τους τα εκτιμούν για αυτό που είναι, όχι μόνο για τα επιτεύγματά τους, καταλήγει η Wallace.
Συνολικά, αυτά τα παιδιά μπορούν να χτίσουν αυτοπεποίθηση για να αναλάβουν δύσκολα έργα χωρίς να φοβούνται την αποτυχία, και την ικανότητα να ανακάμπτουν όταν δεν τα καταφέρνουν, προσθέτει: «Αντί να επαινούμε τα παιδιά μας, [αφήστε τα] να ξέρουν ότι τα βλέπουμε ακριβώς εγγενώς [και να τους αναγνωρίσουμε] βαθιά για τα δυνατά τους σημεία».
Πώς να καταλάβετε τι ακριβώς να πείτε
Η στρατηγική της Wallace είναι πιο εύκολο να ειπωθεί παρά να γίνει, σημειώνει. Ο εντοπισμός των δυνατών σημείων του χαρακτήρα του παιδιού μπορεί να είναι δύσκολος και το άγχος της ανατροφής συχνά μετατοπίζει την εστίασή σας περισσότερο στην προσπάθεια να διορθώσετε τις αντιληπτές αδυναμίες του.
«Πιστεύουμε ότι είναι δουλειά μας να βελτιώσουμε τις αδυναμίες των παιδιών μας», εξηγεί η Wallace. «Αλλά, πραγματικά, [πρέπει] να είμαστε, σύμφωνα με τα λόγια των ερευνητών, “ιχνηλάτες δύναμης” και να βλέπουμε πραγματικά τα δυνατά σημεία των παιδιών μας, ώστε να μπορούμε να ενισχύουμε τα καλά τους και να μην είμαστε τόσο προσηλωμένοι στα αρνητικά».
Μία από τις προτάσεις της: Μαζευτείτε ως οικογένεια για να συμμετάσχετε στην Έρευνα Δυνάμεων Χαρακτήρα VIA, ένα δωρεάν διαδικτυακό ερωτηματολόγιο που αναπτύχθηκε από τους ψυχολόγους Christopher Peterson και Martin Seligman. Χρειάζονται περίπου 10 λεπτά για να ολοκληρωθεί και δημιουργεί ατομικά προφίλ για κάθε άτομο — τονίζοντας 24 θετικά ανθρώπινα πλεονεκτήματα όπως η γενναιότητα, η δημιουργικότητα, η ευγένεια, το χιούμορ και η κοινωνική ευφυΐα.
Η συζήτηση των αποτελεσμάτων ως οικογένεια μπορεί να σας βοηθήσει να εντοπίσετε και να μιλήσετε για τους τρόπους με τους οποίους τα παιδιά σας ενσωματώνουν συγκεκριμένες δυνάμεις σε καθημερινή βάση, προτείνει η Wallace.
Μπορείτε επίσης να ζητήσετε από τους δασκάλους των παιδιών σας να μάθουν, γιατί συχνά είναι ικανοί στο να εντοπίζουν και να προβάλλουν τα δυνατά σημεία των παιδιών. Η Wallace λέει ότι το κάνει αυτό σημειώνοντας τις κάρτες αναφοράς των παιδιών της: Όταν μια δασκάλα γράφει ένα κομπλιμέντο, υπογραμμίζει τον έπαινο και προσθέτει τη δική της σημείωση.
Για παράδειγμα, λέει: «Το βλέπω κι εγώ αυτό. Πάντα βοηθάς τα αδέρφια σου. Πόσο θαυμάσιο».