Ποδήλατα μέσα στο σχολείο; - Childit
Now Reading
Ποδήλατα μέσα στο σχολείο;

Ποδήλατα μέσα στο σχολείο;

Το 11ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων συμμετέχει στο πρόγραμμα Erasmus+ ΚΑ229 “Move and Pedal for Better Learning”

«Τα στατικά ποδήλατα, τύπου desk bike, και τα mini bikes βρίσκονται μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας. Μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν μαθητές που έχουν περίσσεια ενέργειας, αδυναμία συγκέντρωσης ή είναι αγχωμένοι, κατόπιν προτροπής του διδάσκοντα ή δικού τους αιτήματος»

Σύμφωνα με ερευνητές του Διεθνούς Οργανισμού Υγείας (WHO), to 80 % των εφήβων παγκοσμίως δεν κινείται επαρκώς, μένοντας καρφωμένοι μπροστά σε μια οθόνη, συχνά με λάθος στάση σώματος, γεγονός που μπορεί να έχει καταλυτικές συνέπειες για την υγεία τους στο μέλλον. Η φυσική δραστηριότητα είναι σημαντική για την ανάπτυξη του μυοσκελετικού συστήματος, των πνευμόνων και της καρδιάς. Βοηθάει στην πρόληψη ενάντια στην παχυσαρκία, τις καρδιακές παθήσεις, την οστεοπόρωση, τον καρκίνο και τον διαβήτη. Επιπλέον, η έλλειψη άσκησης στην παιδική και εφηβική ηλικία σχετίζεται με την κακή εικόνα εαυτού και με κατάθλιψη στην ενήλικη ζωή.

Αντίθετα, η ενασχόληση με αθλητικές δραστηριότητες φαίνεται ότι επηρεάζει την ανάπτυξη μηχανισμών διαχείρισης και αντιμετώπισης του στρες σε νεαρά άτομα, γεγονός που καταδεικνύει τον σημαντικό ρόλο που παίζει η φυσική δραστηριότητα στην προαγωγή της ψυχικής υγείας και την πρόληψη των ψυχικών ασθενειών. Επιπρόσθετα, η φυσική άσκηση βοηθά στην  καλύτερη αιμάτωση του εγκεφάλου, γεγονός που βρέθηκε ότι ενισχύει τη γνωστική ανάπτυξη και τις μαθησιακές δεξιότητες, όπως αύξηση της προσοχής και της συγκέντρωσης. Βοηθά και στην απόκτηση κοινωνικών και κινητικών δεξιοτήτων.

Δυστυχώς, η πλειονότητα των ελληνικών πόλεων, όπως και τα Ιωάννινα, δεν είναι φιλική προς τους πεζούς και ποδηλάτες. Δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές, πεζοδρόμια και λωρίδες ποδηλάτου, όπου  οι πολίτες να μπορούν να κινηθούν με ασφάλεια. Το γεγονός αυτό περιορίζει κατά πολύ τη φυσική δραστηριότητα, αφού η χρήση του αυτοκινήτου για τις μετακινήσεις μοιάζει μονόδρομος. Το μεγαλύτερο ποσοστό του μαθητικού πληθυσμού στην πόλη μας μετακινείται από τους γονείς του με το αυτοκίνητο, είτε για το σχολείο είτε για τις απογευματινές δραστηριότητες. Το αποτέλεσμα είναι παιδιά που σε κανονικές συνθήκες θα έπρεπε να μπορούν να μετακινούνται μόνα τους με ποδήλατο ή με τα πόδια με ασφάλεια, να βρίσκονται ακινητοποιημένα σε μια καρέκλα με μόνη ευκαιρία για κίνηση το δίωρο της γυμναστικής στο σχολείο ή αν έχουν κάποια αθλητική δραστηριότητα, δύο /τρεις φορές την εβδομάδα.

Το 11ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων συμμετέχει στο πρόγραμμα Erasmus+  ΚΑ229 “Move and Pedal for Better Learning” που συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η ομάδα των σχολείων που απαρτίζουν το πρόγραμμα είναι σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την Ισπανία, τη Γερμανία και τη Λιθουανία. Σκοπός του προγράμματος είναι η ενσωμάτωση μικρών διαλειμμάτων σωματικής άσκησης κατά τη διάρκεια του μαθήματος, είτε με σύντομα σετ ασκήσεων που μπορούν να γίνουν δίπλα στο θρανίο, ασκήσεις αναπνοών και ενσυνειδητότητας (mindfulness), είτε με χρήση στατικών ποδηλάτων και προπονητηρίων.

Τα στατικά ποδήλατα, τύπου desk bike, και τα mini bikes βρίσκονται μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας. Μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν μαθητές που έχουν περίσσεια ενέργειας, αδυναμία συγκέντρωσης ή είναι αγχωμένοι, κατόπιν προτροπής του διδάσκοντα ή δικού τους αιτήματος. Το  desk bike, λόγω της επίπεδης επιφάνειας που διαθέτει στη θέση του τιμονιού, μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως θρανίο. Έτσι, ο μαθητής μπορεί κανονικά να παρακολουθεί το μάθημα, να έχει μπροστά του τον μαθητικό του εξοπλισμό (βιβλία, τετράδια, μολύβια) και παράλληλα να διοχετεύει την ενέργειά του στα πετάλια.

Τα προπονητήρια βρίσκονται σε δικό τους χώρο. Είναι συνδεδεμένα με εφαρμογή προσομοίωσης ποδηλατικών διαδρομών, οι οποίες προβάλλονται στην ενσωματωμένη οθόνη τάμπλετ πάνω στο τιμόνι του ποδηλάτου. Τα ποδήλατα αυτά μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να διοχετεύσει ο μαθητής την ενέργειά του σε χώρο και συνθήκες ασφαλείας, να πραγματοποιηθούν αγώνες ποδηλασίας μεταξύ των μαθητών του σχολείου και των μαθητών των σχολείων – εταίρων, να γνωρίσουν οι μαθητές εικονικές ποδηλατικές διαδρομές των χωρών των εταίρων μέσω ανάλογης εφαρμογής. Παρακολουθώντας τις διαδρομές αυτές μπορεί να γίνει σύνδεση με ποικίλα μαθήματα, όπως τη γεωγραφία, τη λογοτεχνία, τη ιστορία, τη μουσική, τις ξένες γλώσσες. Υπάρχει, επίσης, η δυνατότητα καταγραφής πραγματικής διαδρομής με κάμερα, η οποία, στη συνέχεια, μπορεί να «ανέβει» στη εφαρμογή. Με τον τρόπο αυτό, οι μαθητές του σχολείου μας, για παράδειγμα, μπορούν να δοκιμάσουν τις διαδρομές που κατέγραψαν οι μαθητές των άλλων χωρών, γνωρίζοντας ταυτόχρονα και το φυσικό περιβάλλον που ζουν οι ξένοι συμμαθητές τους.

Το εκπαιδευτικό προσωπικό του 11ου Γυμνασίου αναγνωρίζοντας το σημαντικό ρόλο που παίζει η φυσική δραστηριότητα στην ομαλή ψυχοσυναισθηματική και γνωστική  ανάπτυξη των εφήβων υιοθετεί καινοτόμες μεθόδους και τεχνικές για τα Ελληνικά δεδομένα, χάριν της σύμπραξης που πραγματοποιήθηκε με σχολεία της Ευρώπης μέσω του προγράμματος Erasmus+. Όλοι μας οι μαθητές μπορούν  να ωφεληθούν από τις δραστηριότητες του προγράμματος, είτε συμμετέχουν στις κινητικότητες είτε όχι, αφού ο εξοπλισμός βρίσκεται στο σχολείο μας και είναι προσβάσιμος σε όλους ανεξαιρέτως, μένοντας πιστοί στη φιλοσοφία των προγραμμάτων Erasmus+ που είναι η ένταξη και η πολυμορφία. Ήδη έχουν δηλώσει τον ενθουσιασμό τους για τη χρήση των ποδηλάτων και έχουμε καλές ενδείξεις όσον αφορά την αύξηση των ποσοστών συγκέντρωσης των μαθητών μας. Προωθούμε ισότιμες ευκαιρίες πρόσβασης στις δράσεις του προγράμματος από όλον τον μαθητικό μας πληθυσμό, ενισχύοντας, με τον τρόπο αυτό, τη συμμετοχή τους στις δημοκρατικές αξίες, καθώς και τη δημιουργία της ευρωπαϊκής ταυτότητας, προσόν απαραίτητο για τον ενεργό πολίτη του 21ου αιώνα.

See Also
Γιατί δεν πρέπει ποτέ να ζητάμε από τα παιδιά να κρατάνε μυστικά

Βιβλιογραφία

  • Loturco Ι. et al, A Systematic Review of the Effects of Physical Activity on Specific Academic Skills of School Students, Educ. Sci. 2022, 12(2), 134
  • Kravitz, L. The 25 most significant health benefits of physical activity and exercise. IDEA Fit. J. 2007, 4, 54–63.
  • World Health Organization. Global Status Report on Noncommunicable Diseases 2014; World Health Organization: Geneva, Switzerland, 2014
  • Delgado-Floody, P.; Guzmán-Guzmán, I.P.; Caamaño-Navarrete, F.; Jerez-Mayorga, D.; Zulic-Agramunt, C.; Cofré-Lizama, A. Depression is associated with lower levels of physical activity, body image dissatisfaction, and obesity in chilean preadolescents. Health Med. 2021, 26, 518–531.
  • Marques, A.; Corrales, F.R.G.; Martins, J.; Catunda, R.; Sarmento, H. Association between physical education, school-based physical activity, and academic performance: A systematic review. New Trends Phys. Educ. Sport Recreat. 2017, 31, 316–320
  • https://www.theguardian.com/society/2019/nov/21/more-than-80-of-adolescents-not-active-enough-warns-who

 

Πηγή άρθρο της Σωτηρίας Τζιούρη

 

© 2023 All rights reserved Powered by Brainfoodmedia.

ID - ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Scroll To Top