Η μέθοδος του δημιουργικού γονέα: 3 τρόποι με τους οποίους η θεραπεία τέχνης μπορεί να χτίσει την αυτοεκτίμηση στα μικρά παιδιά
Η θεραπεύτρια τέχνης Stephanie McLeod-Estevez δίνει 3 ιδέες για θεραπευτικές ασκήσεις ενδυνάμωσης των παιδιών μέσα από καλλιτεχνικά και δημιουργικά παιχνίδια
Τα παιδιά της ηλικίας του δημοτικού μαθαίνουν να ασχολούνται με τον ευρύτερο κόσμο. Από την οικοδόμηση μιας υγιούς αυτοεκτίμησης, μέχρι τη διαπραγμάτευση του συνεχώς μεταβαλλόμενου τοπίου των φίλων και των ενδιαφερόντων, αυτή είναι μια στιγμή που απαιτεί να τεθούν τα θεμέλια για τη συναισθηματική νοημοσύνη. Η ισχυρή αίσθηση της σύνδεσης και του ανήκειν στο σπίτι παρέχει ένα ασφαλές μέρος ώστε τα παιδιά κάθε μέρα να έχουν κίνητρο να είναι η καλύτερη εκδοχή του εαυτού τους.
Σύμφωνα με τη θεωρία του Erik Erikson για τη συναισθηματική ανάπτυξη, τα παιδιά ηλικίας 5-12 ετών αντιμετωπίζουν την εργατικότητα εναντίον της κατωτερότητας. Η εργατικότητα αντικατοπτρίζει αυτό που το παιδί σας νιώθει καλά στο να κάνει. Η κατωτερότητα εμφανίζεται όταν το παιδί σας αισθάνεται ανασφάλεια όταν αγωνίζεται. Ως γονείς, είναι σημαντικό να το ομαλοποιήσετε, παρέχοντας καθοδήγηση και υποστήριξη για την εύρεση λύσεων και τεχνικών που λειτουργούν.
Οι αλληλεπιδράσεις με άλλους ενήλικες επηρεάζουν το πώς αισθάνονται τα παιδιά σας για τον εαυτό τους. Αν και δεν μπορείτε πάντα να προστατεύσετε το παιδί σας, μπορείτε να παρέχετε άνεση και επικύρωση των συναισθημάτων του.
Ως θεραπεύτρια τέχνης για περισσότερα από 20 χρόνια, η Stephanie McLeod-Estevez, όπως διαβάζουμε σε άρθρο της στο motherly: έχει μάθει ότι η συναισθηματική μάθηση των παιδιών επηρεάζεται σε μεγάλο βαθμό από τις αντιδράσεις των έμπιστων ενηλίκων στη ζωή τους. Όταν δείχνετε αποδοχή των συναισθημάτων τους, διαμορφώνετε τον αυτοσεβασμό, ο οποίος είναι ζωτικής σημασίας για την υγιή αυτοεκτίμηση. Μόλις νιώσουν ότι τους βλέπουν και τους ακούνε, τότε είναι καιρός να εργαστείτε για μια λύση.
Η θεραπεία τέχνης είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την έκφραση του εαυτού σας, επειδή σας βοηθά να συνειδητοποιήσετε τις λιγότερο συνειδητές πτυχές της εμπειρίας σας. Αυτό διευκολύνει την ανακούφιση της στενοχώριας. Έχει σχεδιάσει τις παρακάτω ασκήσεις για παιδιά δημοτικού με γνώμονα τις ιδιαίτερες ανάγκες τους.
3 έργα θεραπείας τέχνης για την οικοδόμηση συναισθηματικής νοημοσύνης
Κάθε άσκηση περιλαμβάνει δύο βήματα: Το πρώτο είναι να κάνετε το έργο τέχνης – να αφαιρέσετε το συναίσθημα από το στήθος σας. Το δεύτερο είναι να περιγράψετε τι αντιπροσωπεύει – βοηθώντας σας να βρείτε βαθύτερο νόημα και κατανόηση. Δεν υπάρχει σωστός ή λάθος τρόπος να το κάνετε. Δεν χρειάζεται να είσαι καλλιτέχνης. Αφήστε τα δημιουργικά σας ένστικτα να κυριαρχήσουν.
1. Εγώ ως υπερήρωας
Αυτή είναι η ευκαιρία του παιδιού σας να σκεφτεί τι το κάνει να αισθάνεται σίγουρο και περήφανο. Αφού ζωγραφίσει τον υπερήρωά του, γράψτε μαζί την ιστορία του ταξιδιού ενός ήρωα. Στην ιστορία, συμπεριλάβετε ποιο ήταν το πρόβλημα και πώς οι υπερδυνάμεις τους τους βοήθησαν να το ξεπεράσουν.
Σχεδιάστε και εσείς τον δικό σας υπερήρωα και δείτε τι έχουν να πουν ο ένας στον άλλο. Το παιδί σας μπορεί να χαρεί πολύ με το να έχει την ευκαιρία να μοιραστεί ποιες πιστεύει ότι είναι οι υπερδυνάμεις σας.
Δώστε παραδείγματα του υπερήρωα όταν είχε μια δύσκολη μέρα ή όταν υπάρχει μια δύσκολη κατάσταση που πρέπει να λυθεί. Συμμετάσχετε παιχνιδιάρικα με τον υπερήρωά σας όταν η ένταση αυξάνεται ή κάτι πρέπει να γίνει.
2. Το τέρας που με τρομάζει
Όλοι έχουν φόβους και ένα αντίδοτο είναι να μιλάς για αυτούς. Αυτή είναι μια ευκαιρία για εσάς να μοιραστείτε τι σας προκαλούσε φόβο όταν ήσασταν παιδί ή αργότερα μεγαλώνοντας, κάτι που βοηθά τα παιδιά σας να μη σας βλέπουν μόνο ως μαμά και να μην αισθάνονται μόνα. Οι φόβοι αντιμετωπίζονται πιο εύκολα ή δαμάζονται όταν τους βλέπεις.
Αφού ζωγραφίσουν, ζητήστε τους να γράψουν οτιδήποτε λέει το τέρας. Αυτό σας δίνει μια εικόνα για το πώς βιώνουν το άγχος τους. Μπορείτε να το κάνετε ένα βήμα παραπέρα και να υποδυθείτε το τέρας ο ένας στον άλλο.
Βρείτε μαζί μια δημιουργική λύση για την αντιμετώπιση του τέρατος. Κάποια μπορεί να θέλουν να το καταστρέψουν, άλλα μπορεί να έλκονται από το να είναι ευγενικά με το τέρας τους. Αυτό που είναι πιο σημαντικό είναι ότι το παιδί σας αισθάνεται δύναμη να πιστεύει ότι μπορεί να βρει τη λύση.
3. Τα συναισθήματά μου ως ηφαίστειο
Αυτός είναι ένας υπέροχος τρόπος για να επιβραδύνετε το γρήγορο κύμα ενέργειας που συνοδεύεται από έντονα συναισθήματα. Αυτή η πρακτική είναι χρήσιμη όταν έχουν δει κάποιον να θυμώνει επίσης. Τους δίνει την ευκαιρία να επεξεργαστούν αυτό που συνέβη και ταβοηθά να χτίσουν ενσυναίσθηση.
Ξεκινήστε βάζοντας το παιδί σας να σχεδιάσει πώς νιώθει μέσα του όταν είναι πραγματικά αναστατωμένο, θυμωμένο ή ακόμα και χαρούμενο, αλλά δεν έχει τον έλεγχο του σώματός του. Στη συνέχεια, ζητήστε από το παιδί σας να ζωγραφίσει τι θα βοηθήσει το ηφαίστειο να νιώσει καλύτερα. Αυτό εισάγει αυτοκαταπραϋντικές δεξιότητες και βοηθά το παιδί σας να νιώθει ότι μπορεί επίσης να λύσει προβλήματα.
Μόλις εξασκήσει αυτήν την άσκηση, ενθαρρύνετέ το να τη δοκιμάσει όταν παρατηρήσει ότι το ηφαίστειό τους ξυπνά. Αφήστε κατά μέρος προμήθειες τέχνης και χαρτί για να έχουν εύκολη πρόσβαση.
Τα χρόνια του δημοτικού σχολείου είναι μια τρυφερή περίοδος και είναι εντάξει αν νιώθεις λίγο δύσκολο να περιηγηθείς σε μερικά από αυτά τα μεγάλα συναισθήματα. Αυτές οι ασκήσεις έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν εσάς και το παιδί σας να αντιμετωπίσετε τα συναισθήματα που προκύπτουν. Μακάρι αυτές οι συστάσεις για θεραπεία τέχνης να σας βοηθήσουν να αισθάνεστε πιο ικανοί ως γονείς και πιο συνδεδεμένοι ως οικογένεια.