Άλλο δίνω επιλογές στα παιδιά κι άλλο κάνω παζάρια…
Προσοχή στις διαπραγματεύσεις… γιατί κρύβουν παγίδες!
Σας θυμίζει κάτι το: «Εάν φάτε όλο το φαγητό σας, θα σας αφήσω να χρησιμοποιήσετε το τάμπλετ για πέντε λεπτά».
Τα περισσότερα παιδιά κάτω από την ηλικία των δέκα θα αδειάσουν το πιάτο τους σε μια στιγμή με αυτό το είδος παζαρέματος. Αλλά είναι ένα δύσκολο παιχνίδι που παίζετε όταν αρχίζετε να κάνετε συμφωνίες με τα παιδιά για να κερδίσετε τη συνεργασία τους. Για αρχή, πρέπει να είστε προετοιμασμένοι να αυξήσετε τα πονταρίσματα καθώς η καινοτομία των πέντε λεπτών χρήσης του τάμπλετ θα χαθεί σύντομα.
Παίρνετε όσα διαπραγματεύεστε
Αν συνεχίσετε να κάνετε παζάρια με τα παιδιά αρκετά μαθαίνουν ότι παίρνουν αυτό που διαπραγματεύεστε. Αυτό είναι έχει αποτέλεσμα στον επιχειρηματικό κόσμο, αλλά είναι σκληρή δουλειά για τις οικογένειες. Μερικές φορές οι γονείς διαπραγματεύονται με τα παιδιά επειδή θέλουν απλά την ησυχία τους. Άλλοτε το κάνουν επειδή απλώς απολαμβάνουν τη διαπραγμάτευση. Το βλέπουν σαν παιχνίδι.
Παιδιά που κάνουν συμφωνίες
Μερικές φορές είναι τα παιδιά που ξεκινούν τη διαπραγμάτευση. «Θα πηγαίνω νωρίς για ύπνο όπως μου ζητάτε, αν μπορώ να έχω τηλεόραση στο δωμάτιό μου» λέει ένας γεννημένος διαπραγματευτής. Χρειάζονται καλά αντανακλαστικά για να απαντήσει ο γονιός «Όχι, αυτό δεν πρόκειται να συμβεί». Μερικές φορές συμμετέχουμε σε συμφωνίες που έχουν ξεκινήσει τα παιδιά ασυναίσθητα, χωρίς να το έχουμε καταλάβει. Και πάλι τα παιδιά μπορούν να επωφεληθούν από τους πολυάσχολους, κουρασμένους ή πιεσμένους για το χρόνο τους γονείς.
Η τελευταία λύση
Εάν κάνετε «παζάρια» με τα παιδιά προκειμένου να συνεργαστούν ή να σε υπακούσουν σε κάτι, τότε θα πρέπει να είναι μια στρατηγική της έσχατης λύσης κι όχι το πρώτο εργαλείο που χρησιμοποιείτε όταν θέλετε τα παιδιά σας να συμπεριφέρονται καλά.
Εδώ είναι 5 εναλλακτικές λύσεις για να «κάνουμε διαπραγματεύσεις» με τα παιδιά:
Πιάστε τα στα πράσα να κάνουν τα σωστά πράγματα: Και δείξτε το με ενθουσιασμό όταν τα παιδιά σας συμπεριφέρονται όπως θέλετε. Μετράει στα παιδιά το να βλέπουν πόσο πολύ σας ευχαριστεί μια συγκεκριμένη συμπεριφορά και θα φροντίσουν να την επαναλάβουν.
Να τους ανταμείψετε μετά από τη συμπεριφορά που θέλετε: Αποφύγετε να λέτε: «Αν συμπεριφέρεσαι κάνεις αυτό, θα σου προσφέρω εκείνο για αντάλλαγμα». Αυτή είναι δωροδοκία, η οποία είναι δεμένη με την τέχνη της διαπραγμάτευσης. Αντ’ αυτού, δείξτε την εκτίμησή σας με μια χειρονομία επιβράβευσης αφού έχουν συμπεριφερθεί καλά. Η σειρά των γεγονότων κάνει μια τεράστια διαφορά!
Το όχι σημαίνει όχι: Κι αυτό για πειστικό πρέπει να συνοδεύεται από συγκεκριμένο σταθερό τόνο φωνής, που δεν χωράει διαπραγμάτευση και ακλόνητη στάση σώματος. Τα παιδιά καταλαβαίνουν πότε υπάρχει περιθώριο το «όχι» να γίνει «ίσως» – με τον ίδιο τρόπο που καταλαβαίνουν πότε δεν υπάρχει καμία πιθανότητα το «όχι» να αλλάξει.
Αφήστε τις συνέπειες να είναι ο φίλος σας: Αφήστε τις ενέργειές σας, ή την έλλειψη συγκεκριμένης δράσης, να κάνουν τη «συζήτηση». Αντί να διαπραγματευτείτε με τα παιδιά να μαζέψουν τα παιχνίδια τους, βάλτε τα παιχνίδια που επιμένουν να μην μαζεύουν για λίγο στον «κάδο μυστήριου». Μπορεί να χρειαστεί να διατηρήσετε τη στάση σας ακόμα και σε ένα ξέσπασμα του παιδιού – αλλά είναι προτιμότερο από το να λυγίσετε και να του κάνετε το χατίρι – το παιδί πρέπει να πάρει το μήνυμα ότι δεν μπορεί να εκμεταλλεύεται την αδυναμία σας.
Εστιάστε σε εσάς, όχι σε αυτούς: Θέλετε να πάνε στο κρεβάτι εγκαίρως; Στη συνέχεια, αρχίστε να διαβάζετε το βιβλίο με το οποίο τα βάζετε για ύπνο κατά τη συμφωνημένη ώρα, είτε είναι εκεί είτε όχι. Αν σας πουν «αυτό δεν είναι δίκαιο!» Απαντήστε τους ότι καθώς δεν είστε στο κρεβάτι σε μια συμφωνημένη ώρα δεν είναι δίκαιο για εσάς! Με τον τρόπο αυτό δεν τους λέτε τι να κάνουν, αλλά τους ενημερώνετε για το τι πρόκειται εσείς να κάνετε. Αυτό είναι ιδιαίτερα αποτελεσματικό σε παιδιά που δεν τους αρέσει να τους λένε τι να κάνουν!