Οι παιδικές ρίμες και τα νανουρίσματα βοηθούν τα μωρά να μάθουν την ομιλία – ενώ βρίσκονται ακόμα στη μήτρα
Όλα έχουν να κάνουν με τον ρυθμό της ομιλίας σας
Τα μωρά αρχίζουν να ακούν στη μήτρα πιθανώς ήδη από τις 14 εβδομάδες. Καθώς η εγκυμοσύνη εξελίσσεται, το εύρος των συχνοτήτων που μπορεί να ακούσει ένα έμβρυο συνεχίζει να αυξάνεται. Όλα αυτά σημαίνουν ότι το μωρό σας πραγματικά σας ακούει όταν του μιλάτε – και η ερευνητική ομάδα πίσω από μια νέα μελέτη λέει ότι αν το κάνετε αυτό, ειδικά με τρόπο τραγουδιού, μπορεί να βοηθήσει το μωρό σας να μάθει πιο γρήγορα τη γλώσσα.
Παραδοσιακά, πίστευαν ότι τα μωρά μαθαίνουν τη γλώσσα ακούγοντας και τελικά συνδυάζοντας τα μικρότερα φωνητικά στοιχεία που συνθέτουν την ομιλία, όπως «σ», «α» και «κ», συνδυάζοντας ηχητικά στοιχεία μαζί για να δημιουργήσουν λέξεις, συνήθως ξεκινώντας από περίπου 11 μήνες.
Αλλά μια νέα μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature Communications, διαπιστώνει ότι τα μωρά μαθαίνουν να επεξεργάζονται φωνητικές πληροφορίες πολύ αργά ώστε τα μωρά να μαθαίνουν τη γλώσσα με βάση αυτά τα μικροσκοπικά ηχητικά στοιχεία. Πρέπει να υπάρχει κάποιο άλλο τυπικό στοιχείο εκμάθησης γλωσσών – και οι συγγραφείς της μελέτης πιστεύουν ότι όλα έχουν να κάνουν με τον ρυθμό.
Για τη μελέτη, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν ηλεκτρογραφήματα για να μετρήσουν την εγκεφαλική δραστηριότητα των μωρών σε ηλικία 4 μηνών, 7 μηνών και 11 μηνών καθώς παρακολουθούσαν ένα βίντεο με μια δασκάλα να τραγουδάει 18 παιδικές ρίμες. Έτρεξαν αυτή τη δραστηριότητα του εγκεφάλου μέσω ενός αλγόριθμου για να προσδιορίσουν πότε τα μωρά ήταν σε θέση να ξεχωρίσουν διαφορετικά φωνητικά χαρακτηριστικά, όπως «σ» έναντι «ψ».
Βρήκαν ότι τα μωρά είναι σε θέση να αρχίσουν να διαφοροποιούν τα φωνητικά χαρακτηριστικά στους 7 μήνες. Ωστόσο, ακόμη και πριν από αυτή την ηλικία, τα περισσότερα μωρά είναι σε θέση να αναγνωρίζουν λέξεις που ακούνε συχνά, όπως «μπαμπά» ή «μπιμπερό». Αυτό υποδηλώνει ότι πριν από τους 7 μήνες, τα μωρά μπορούν να αναγνωρίζουν παρόμοιες λέξεις που δεν βασίζονται στα φωνητικά στοιχεία τους αλλά σε κάτι άλλο.
Άλλο ένα αίνιγμα: Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα μωρά αρχίζουν να λένε λέξεις περίπου στους 11 μήνες, ενώ ακόμα δεν τα καταφέρνουν στην κωδικοποίηση φωνητικών πληροφοριών μέχρι εκείνη τη στιγμή. «Από [7 μήνες], οι μεμονωμένοι ήχοι ομιλίας εξακολουθούν να προστίθενται πολύ αργά – πολύ αργά σε μορφή γλώσσας», είπε η Usha Goswami, νευροεπιστήμονας στο Πανεπιστήμιο του Cambridge και συγγραφέας στη μελέτη.
Πώς λοιπόν τα μωρά αρχίζουν να μαθαίνουν τη γλώσσα, αν όχι μέσω της φωνητικής;
Οι ερευνητές πιστεύουν ότι τα μωρά αρχίζουν να μαθαίνουν την ομιλία στους πρώτους λίγους μήνες της ζωής τους, και ότι είναι δυνατό ακόμη και στη μήτρα, επεξεργάζοντας ρυθμικές πληροφορίες, όπως παιδικά τραγούδια, τραγουδιστή ομιλία ή νανουρίσματα.
Με τη ρυθμική ομιλία, υπάρχει άνοδος και πτώση των τόνων και έμφαση σε διαφορετικές συλλαβές. Η ρυθμική ομιλία βοηθά τα μωρά να μάθουν τα όρια των μεμονωμένων λέξεων σε νεαρή ηλικία, επομένως η ερευνητική ομάδα συνιστά στους γονείς να αρχίσουν να χρησιμοποιούν τη ρυθμική ομιλία όσο περισσότερο μπορούν όταν το μωρό είναι ακόμα στην κοιλιά της μαμάς τους.
Η θεωρία ότι η ρυθμική ομιλία οδηγεί στην πρώιμη εκμάθηση της γλώσσας υποστηρίζεται από μια μελέτη του 2021 που διαπίστωσε ότι ακόμη και τα νεογέννητα μπορούν να ανιχνεύσουν κάποια ποσότητα ρυθμού στην ομιλία. Και μια πρόσφατα δημοσιευμένη αδελφή μελέτη της νέας μελέτης βρήκε ότι οι διαφορές στον τρόπο με τον οποίο τα μωρά ηλικίας 2 μηνών επεξεργάζονται τις πληροφορίες ρυθμικής ομιλίας συνδέονται με τις επακόλουθες γλωσσικές τους ικανότητες.
Ως εκ τούτου, η Goswani υπέθεσε ότι οι διαφορές στη ρυθμική κωδικοποίηση στη βρεφική ηλικία μπορεί να είναι ο λόγος που ορισμένα παιδιά έχουν αργότερα προβλήματα με την ομιλία, όπως η δυσλεξία.
«Πιστεύουμε ότι οι πληροφορίες για τον ρυθμό ομιλίας είναι η κρυφή κόλλα που στηρίζει την ανάπτυξη ενός γλωσσικού συστήματος που λειτουργεί καλά», είπε η Goswami. «Τα βρέφη μπορούν να χρησιμοποιήσουν ρυθμικές πληροφορίες όπως ένα ικρίωμα ή σκελετό για να προσθέσουν φωνητικές πληροφορίες».
«Οι γονείς πρέπει να μιλούν και να τραγουδούν στα μωρά τους όσο το δυνατόν περισσότερο ή να χρησιμοποιούν ομιλία που απευθύνεται σε βρέφη, όπως παιδικές ομοιοκαταληξίες – γιατί θα κάνει τη διαφορά στο γλωσσικό αποτέλεσμα», πρόσθεσε. «Είμαστε βιολογικά προγραμματισμένοι να δίνουμε έμφαση στον ρυθμό όταν μιλάμε σε μωρά».