TOP

Τα παιδιά που τρώνε περισσότερα φρούτα και λαχανικά έχουν καλύτερη ψυχική υγεία

Τη σύνδεση ευεξίας και διατροφής, ειδικά στα παιδιά, τονίζει μια μελέτη στην Αγγλία

Τα παιδιά που ακολουθούν μια καλύτερη διατροφή, γεμάτη με φρούτα και λαχανικά, έχουν καλύτερη ψυχική ευεξία – σύμφωνα με νέα έρευνα από το Πανεπιστήμιο της East Anglia για την οποία διαβάσαμε περισσότερα στο Science Daily.

Μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε είναι η πρώτη που διερευνά τη σχέση μεταξύ της πρόσληψης φρούτων και λαχανικών, των επιλογών πρωινού και μεσημεριανού γεύματος και της ψυχικής ευεξίας σε παιδιά σχολικής ηλικίας στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Δείχνει πώς συνδέεται η κατανάλωση περισσότερων φρούτων και λαχανικών με καλύτερη ευημερία, ιδιαίτερα μεταξύ των μαθητών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Καθώς τα παιδιά που κατανάλωναν πέντε ή περισσότερες μερίδες φρούτων και λαχανικών την ημέρα είχαν τις υψηλότερες βαθμολογίες ως προς την ψυχική ευεξία.

Η μελέτη διεξήχθη από την UEA Health and Social Care Partners σε συνεργασία με το συμβούλιο της κομητείας Norfolk.

Η ερευνητική ομάδα τονίζει ότι πρέπει να αναπτυχθούν στρατηγικές δημόσιας υγείας και σχολικές πολιτικές για να διασφαλιστεί ότι η καλή ποιότητα διατροφής είναι διαθέσιμη σε όλα τα παιδιά πριν και κατά τη διάρκεια του σχολείου για να βελτιστοποιηθεί η ψυχική ευημερία και να ενδυναμωθούν τα παιδιά προκειμένου να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους.

Η επικεφαλής ερευνήτρια καθηγήτρια Ailsa Welch, από την Ιατρική Σχολή Norwich της UEA, δήλωσε: «Γνωρίζουμε ότι η κακή ψυχική υγεία είναι ένα σημαντικό πρόβλημα για τους νέους και είναι πιθανό να έχει μακροπρόθεσμες αρνητικές συνέπειες.

Οι πιέσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της σύγχρονης σχολικής κουλτούρας έχουν προβληθεί ως πιθανοί λόγοι για την αυξανόμενη επικράτηση της χαμηλής ψυχικής ευεξίας στα παιδιά και τους νέους.

Και υπάρχει μια αυξανόμενη αναγνώριση της σημασίας της ψυχικής υγείας και ευημερίας στην πρώιμη ζωή – κυρίως επειδή τα προβλήματα ψυχικής υγείας των εφήβων συχνά επιμένουν και στην ενήλικη ζωή, οδηγώντας σε χειρότερα αποτελέσματα και επιτεύγματα στη ζωή.

Ενώ οι σχέσεις μεταξύ διατροφής και σωματικής υγείας είναι καλά κατανοητές, μέχρι τώρα, δεν έχουν γίνει πολλά γνωστά για το εάν η διατροφή παίζει ρόλο στη συναισθηματική ευεξία των παιδιών. Έτσι, ξεκινήσαμε να διερευνήσουμε τη σχέση μεταξύ διατροφικών επιλογών και ψυχικής ευεξίας μεταξύ των μαθητών».

Η ερευνητική ομάδα μελέτησε δεδομένα από σχεδόν 9.000 παιδιά σε 50 σχολεία σε όλο το Νόρφολκ (7.570 παιδιά δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και 1.253 παιδιά δημοτικού) που προέρχονται από την Έρευνα Υγείας και Ευημερίας για τα παιδιά και τους Νέους του Νόρφολκ.

Αυτή η έρευνα ανατέθηκε από το τμήμα Δημόσιας Υγείας του συμβουλίου της κομητείας του Νόρφολκ και το συμβούλιο προστασίας των παιδιών του Νόρφολκ. Ήταν ανοιχτό σε όλα τα σχολεία του Νόρφολκ τον Οκτώβριο του 2017.

Τα παιδιά που συμμετείχαν στη μελέτη ανέφεραν μόνοι τους τις διατροφικές τους επιλογές και συμμετείχαν σε τεστ ψυχικής ευεξίας κατάλληλες για την ηλικία τους που κάλυπταν τη χαρά, τη χαλάρωση και τις καλές διαπροσωπικές σχέσεις.

Η Welch είπε: «Όσον αφορά τη διατροφή, διαπιστώσαμε ότι μόνο το ένα τέταρτο των παιδιών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και το 28 τοις εκατό των παιδιών δημοτικού ανέφεραν ότι τρώνε τα πέντε συνιστώμενα φρούτα και λαχανικά την ημέρα. Και λίγο λιγότερο από ένα στα δέκα τα παιδιά δεν έτρωγαν φρούτα ή λαχανικά.

Περισσότερα από ένα στα πέντε παιδιά δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ένα στα 10 παιδιά δημοτικού δεν έτρωγαν πρωινό. Και περισσότερα από ένα στα 10 παιδιά δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν έτρωγαν μεσημεριανό».

Η ομάδα εξέτασε τη συσχέτιση μεταξύ διατροφικών παραγόντων και ψυχικής ευεξίας και έλαβε υπόψη άλλους παράγοντες που μπορεί να έχουν αντίκτυπο – όπως δυσμενείς εμπειρίες παιδικής ηλικίας και καταστάσεις στο σπίτι.

Ο Δρ Richard Hayhoe, επίσης από την Ιατρική Σχολή Νόργουιτς της UEA, είπε: «Διαπιστώσαμε ότι η καλή διατροφή συσχετίστηκε με καλύτερη ψυχική ευεξία στα παιδιά. Και ότι μεταξύ των παιδιών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ιδιαίτερα, υπήρχε μια πραγματικά ισχυρή σχέση μεταξύ της θρεπτικής διατροφής, μιας διατροφής με φρούτα και λαχανικά, για να υπάρξει καλύτερη ψυχική ευεξία. Διαπιστώσαμε επίσης ότι τα είδη πρωινού και μεσημεριανού γεύματος που κατανάλωναν τόσο οι μαθητές της πρωτοβάθμιας όσο και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης συσχετίστηκαν επίσης σημαντικά με την ευημερία. Τα παιδιά που έτρωγαν ένα παραδοσιακό πρωινό είχαν καλύτερη ευεξία από εκείνα που κατανάλωναν μόνο ένα σνακ ή ποτό. Όμως τα παιδιά δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που έπιναν ενεργειακά ποτά για πρωινό είχαν ιδιαίτερα χαμηλές βαθμολογίες ψυχικής ευεξίας, ακόμη χαμηλότερα από εκείνα τα παιδιά που δεν κατανάλωναν καθόλου πρωινό.

«Σύμφωνα με τα στοιχεία μας, σε μια τάξη 30 μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, περίπου 21 θα έχουν καταναλώσει πρωινό συμβατικού τύπου και τουλάχιστον τέσσερις δεν θα έχουν τίποτα να φάνε ή να πιούν πριν ξεκινήσουν τα μαθήματα το πρωί.

Ομοίως, τουλάχιστον τρεις μαθητές θα πάνε στα απογευματινά μαθήματα χωρίς να φάνε μεσημεριανό γεύμα. Αυτό είναι ανησυχητικό και πιθανό να επηρεάσει όχι μόνο την ακαδημαϊκή επίδοση στο σχολείο αλλά και τη σωματική και πνευματική ανάπτυξη.

Ένα άλλο ενδιαφέρον πράγμα που βρήκαμε ήταν ότι η διατροφή είχε τόσο πολύ ή περισσότερο αντίκτυπο στην ευημερία όσο παράγοντες όπως το να παρακολουθείς τακτικές διαμάχες ή βία στο σπίτι».

Η Welch δήλωσε: «Ως δυνητικά τροποποιήσιμος παράγοντας σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο, η διατροφή αντιπροσωπεύει έναν σημαντικό στόχο δημόσιας υγείας για στρατηγικές αντιμετώπισης της ψυχικής ευημερίας της παιδικής ηλικίας.

Στρατηγικές δημόσιας υγείας και σχολικές πολιτικές θα πρέπει να αναπτυχθούν για να διασφαλιστεί ότι η καλή ποιότητα διατροφής είναι διαθέσιμη σε όλα τα παιδιά τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια του σχολείου προκειμένου να βελτιστοποιηθούν η ψυχική ευεξία και η ενδυνάμωση των παιδιών να εκπληρώσουν πλήρως τις δυνατότητές τους».

Καταχώρησε Σχόλιο