TOP

Ακόμα αν τόσο εσείς όσο και το παιδί σας απολαμβάνετε να διαβάζετε ιστορίες στο τάμπλετ, μια νέα μελέτη διατείνεται ότι είναι καλύτερα να παραμείνετε στα κλασικά βιβλία από χαρτί.

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Μίτσιγκαν διαπίστωσαν ότι η ανάγνωση από τάμπλετ έχει ως αποτέλεσμα να προσφέρει λιγότερη «αμοιβαιότητα» κι αλληλεπίδραση από τα παραδοσιακά τυπωμένα βιβλία.

Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό JAMA Pediatrics, περιλάμβανε 37 ζεύγη γονέων-παιδιών που διάβαζαν σε εργαστήριο, που είχε φτιαχτεί έτσι ώστε να μοιάζει σαν σαλόνι. Κάθε «συνεδρία» ανάγνωση περιλάμβανε από ένα κλασικό τυπωμένο βιβλίο, ένα βιβλίο σε τάμπλετ και ένα διαδραστικό βιβλίο σε τάμπλετ και είχε διάρκεια σε 75 λεπτών.

Οι ερευνητές, εν τω μεταξύ, τους έβλεπαν μέσα από γυαλί μονής κατεύθυνσης και παρακολουθούσαν τη συμπεριφορά τους.

Οι μελετητές διαπίστωσαν ότι η ανάγνωση από ψηφιακά βιβλία είχε περισσότερες διακοπές – μεταξύ των οποίων τα παιδιά προσπαθούσαν να εμποδίσουν τους γονείς να έχουν πρόσβαση στο τάμπλετ, να επιχειρούν άλλοτε να κλείσουν την εφαρμογή ή προσπαθούσαν να πάρουν το τάμπλετ στη δική τους κατοχή. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να οδηγήσει τους γονείς να αναπτύξουν μεγαλύτερη συμπεριφορά ελέγχου, όπως με το να προσπαθούν να κρατήσουν το τάμπλετ μακριά από τα παιδιά τους.

Γεγονός που με τη σειρά του ερμηνεύθηκε από τους ερευνητές ως αντίδραση ή αποτέλεσμα των παιδιών να μη θέλουν να ακούσουν ή να παρακολουθήσουν την αφήγηση των γονιών τους.

Για την αρνητική διάδραση και την προβληματική αλληλεπίδραση γονιών και παιδιών μέσω του τάμπλετ, ενδέχεται να ευθύνεται ο σχεδιασμός των τάμπλετ που είναι κυρίως για προσωπική-ατομική χρήση. Για τον ίδιο λόγο δεν μπορούν να συνδεθούν μεταξύ τους την ώρα της κοινής ανάγνωσης μέσω τάμπλετ.

Η μελέτη θεωρεί ότι η χρήση τάμπλετ θα μπορούσε να μετατρέψει την ανάγνωση σε μια πιο ανταγωνιστική εμπειρία, παρά σε μια κοινή απολαυστική δραστηριότητα. Αντίθετα με ένα τυπωμένο βιβλίο, οι γονείς αισθάνονται ότι μπορούν να το ζωντανέψουν με τα παιδιά τους και να κάνουν την ιστορία ζωντανή – αλλάζοντας τη φωνή σου, βάζοντας θεατρικότητα στην αφήγησή τους. Ενώ ο σχεδιασμός του τάμπλετ μπορεί να παρεμβαίνει στην ικανότητα των γονέων και των παιδιών να κάνουν κάτι μαζί και να το απολαύσουν ταυτόχρονα.

Τα βιβλία εξαρτώνται περισσότερο από εσάς – όπως ο αναγνώστης ή περισσότεροι από ένας αναγνώστες – για να υπαγορεύετε το ρυθμό, να αλλάζετε τις σελίδες όγκο και να προσέχετε ή να αναδεικνύετε τις λεπτομέρειες. Ταυτόχρονα, ισχύει επίσης το γεγονός ότι ένα βιβλίο, ενώ διαβάζεται, κάνει αυτό για το οποίο έχει φτιαχτεί, ενώ με ένα τάμπλετ γνωρίζετε ότι κρατάτε στα χέρια σας μερικές ακόμα εφαρμογές με παιχνίδια, το YouTube και ένα σωρό άλλους πειρασμούς που μπορεί να ελκύουν τα παιδιά περισσότερο από την ιστορία που τους διαβάζετε.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η ανάγνωση από ένα τάμπλετ ή από ένα ηλεκτρονικό βιβλίο είναι κακό – είναι σίγουρα καλύτερο από το να μην διαβάζεται καθόλου και τα διαδραστικά στοιχεία μπορούν να είναι πραγματικά ελκυστικά – ωστόσο υπάρχουν ορισμένα πράγματα σχετικά με την επαφή και την επικοινωνία ανάμεσα ενός γονέα και ενός παιδιού που προσφέρει ένα βιβλίο που μια συσκευή δεν μπορεί να αναπαραγάγει με τίποτα, αν και υψηλής τεχνολογίας.

Ειδικά για πριν τον ύπνο, που τα παιδιά χρειάζονται ηρεμία και χαλάρωση, τίποτα δεν θα φτιάξει καλύτερη ατμόσφαιρα για όνειρα απ’ ό,τι η ανάγνωσή σας σε χαμηλό φωτισμό και με φωνή που ολοένα βαθαίνει και σιγά σιγά τα συνοδεύει στο καταφύγιο των ονείρων και στην αγκαλιά του Μορφέα.

Καταχώρησε Σχόλιο