TOP

Τα μωρά γεννιούνται με τον εγκέφαλο «προγραμματισμένο» για να βλέπει λέξεις

Επιπλέον η μελέτη βρίσκει συνδέσεις με γλωσσικές περιοχές του εγκεφάλου

Οι άνθρωποι γεννιούνται με ένα μέρος του εγκεφάλου τους να είναι φτιαγμένο έτσι ώστε να είναι έτοιμο να βλέπει λέξεις και γράμματα, ορίζοντας στη γέννηση ήδη το στάδιο στο οποίο μάθουν οι άνθρωποι πώς να διαβάζουν, σύμφωνα με νέα μελέτη.

Αναλύοντας τις εγκεφαλικές ανιχνεύσεις νεογνών, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι αυτό το μέρος του εγκεφάλου – που ονομάζεται «οπτική περιοχή μορφής λέξεων» (VWFA) – συνδέεται με το γλωσσικό δίκτυο του εγκεφάλου.

«Αυτό το καθιστά εύφορο έδαφος να αναπτύξει μια ευαισθησία στις οπτικές λέξεις – ακόμη και πριν από οποιαδήποτε έκθεση στη γλώσσα», δήλωσε ο Zeynep Saygin, ανώτερος συγγραφέας της μελέτης και επίκουρος καθηγητής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο.

Το VWFA είναι εξειδικευμένο για ανάγνωση μόνο σε εγγράμματα. Ορισμένοι ερευνητές είχαν υποθέσει ότι η προ-ανάγνωση VWFA ξεκινά να μην διαφέρει από άλλα μέρη του οπτικού φλοιού που είναι ευαίσθητα στην εμφάνιση προσώπων, σκηνών ή άλλων αντικειμένων και γίνεται επιλεκτική μόνο σε λέξεις και γράμματα καθώς τα παιδιά μαθαίνουν να διαβάζουν ή τουλάχιστον καθώς μαθαίνουν γλώσσα.

«Βρήκαμε ότι αυτό δεν είναι αλήθεια. Ακόμα και κατά τη γέννηση, το VWFA συνδέεται πιο λειτουργικά με το γλωσσικό δίκτυο του εγκεφάλου από ό,τι σε άλλες περιοχές», δήλωσε ο Saygin. «Είναι ένα απίστευτα συναρπαστικό εύρημα».

Ο Saygin, ο οποίος είναι βασικό μέλος της σχολής στο πρόγραμμα Chronic Brain Injury Program του Ohio State, διεξήγαγε τη μελέτη με μεταπτυχιακούς φοιτητές Jin Li και Heather Hansen και βοηθό καθηγητή David Osher, όλοι στην ψυχολογία στο Ohio State. Τα αποτελέσματά τους δημοσιεύθηκαν στο περιοδικό Scientific Reports.

Οι ερευνητές ανέλυσαν σαρώσεις fMRI των εγκεφάλων 40 νεογέννητων, όλα λιγότερο από μία εβδομάδα, τα οποία συμμετείχαν στο έργο Developing Human Connectome. Τα συνέκριναν με παρόμοιες σαρώσεις από 40 ενήλικες που συμμετείχαν στο ξεχωριστό πρόγραμμα Human Connectome.

«Το VWFA βρίσκεται δίπλα σε ένα άλλο μέρος του οπτικού φλοιού που επεξεργάζεται πρόσωπα και ήταν λογικό να πιστεύουμε ότι δεν υπήρχε καμία διαφορά σε αυτά τα μέρη του εγκεφάλου στα νεογέννητα», είπε ο Saygin.

Ως οπτικά αντικείμενα, τα πρόσωπα έχουν μερικές από τις ίδιες ιδιότητες με τις λέξεις, όπως η ανάγκη υψηλής χωρικής ανάλυσης για να μπορούν οι άνθρωποι να τα βλέπουν σωστά.

Αλλά οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι, ακόμη και σε νεογέννητα, το VWFA ήταν διαφορετικό από το μέρος του οπτικού φλοιού που αναγνωρίζει πρόσωπα, κυρίως λόγω της λειτουργικής του σύνδεσης με το τμήμα επεξεργασίας γλωσσών του εγκεφάλου.

«Το VWFA είναι εξειδικευμένο για να βλέπει λέξεις ακόμη και προτού εκτεθούμε σε αυτές», δήλωσε ο Saygin.

«Είναι ενδιαφέρον να σκεφτούμε πώς και γιατί ο εγκέφαλός μας αναπτύσσει λειτουργικές ενότητες που είναι ευαίσθητες σε συγκεκριμένα πράγματα όπως πρόσωπα, αντικείμενα και λέξεις», δήλωσε η Li, η οποία είναι επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης.

«Η μελέτη μας τόνισε πραγματικά το ρόλο της ύπαρξης ήδη εγκεφαλικών συνδέσεων κατά τη γέννηση για να βοηθήσει στην ανάπτυξη λειτουργικής εξειδίκευσης, ακόμη και για μια κατηγορία που εξαρτάται από την εμπειρία, όπως η ανάγνωση».

Η μελέτη βρήκε κάποιες διαφορές στο VWFA στα νεογνά και τους ενήλικες. «Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι πιθανότατα πρέπει να υπάρξει περαιτέρω βελτίωση στο VWFA καθώς τα μωρά ωριμάζουν», δήλωσε ο Saygin.

«Η εμπειρία με την ομιλούμενη και τη γραπτή γλώσσα πιθανότατα θα ενισχύσει τις συνδέσεις με συγκεκριμένες πτυχές του γλωσσικού κυκλώματος και θα διαφοροποιήσει περαιτέρω τη λειτουργία αυτής της περιοχής από τις γειτονικές της, καθώς ένα άτομο αποκτά τη γνώση της γραφής».

Το εργαστήριο του Saygin στο Ohio State εξετάζει επί του παρόντος τους εγκεφάλους των παιδιών 3 και 4 ετών για να μάθει περισσότερα σχετικά με το τι κάνει το VWFA πριν τα παιδιά μάθουν να διαβάζουν και σε ποιες οπτικές ιδιότητες ανταποκρίνεται η περιοχή.

«Ο στόχος είναι να μάθουμε πώς ο εγκέφαλος γίνεται εγκέφαλος ανάγνωσης», είπε. Η εκμάθηση περισσότερων για την ατομική μεταβλητότητα μπορεί να βοηθήσει τους ερευνητές να κατανοήσουν τις διαφορές στη συμπεριφορά ανάγνωσης και θα μπορούσαν να είναι χρήσιμες στη μελέτη της δυσλεξίας και άλλων αναπτυξιακών διαταραχών.

«Γνωρίζοντας τι κάνει αυτή η περιοχή σε αυτήν την νεαρή ηλικία θα μας πει λίγο περισσότερα για το πώς ο ανθρώπινος εγκέφαλος μπορεί να αναπτύξει την ικανότητα ανάγνωσης και τι μπορεί να πάει στραβά», είπε ο Saygin. «Είναι σημαντικό να παρακολουθούμε πώς αυτή η περιοχή του εγκεφάλου γίνεται όλο και πιο εξειδικευμένη».

 

Η έρευνα υποστηρίχθηκε εν μέρει από το Ίδρυμα Alfred P. Sloan. Οι αναλύσεις ολοκληρώθηκαν χρησιμοποιώντας το Κέντρο υπερυπολογιστών του Οχάιο.
Και δημοσιεύθηκε στο Science Daily.

Καταχώρησε Σχόλιο