TOP

Πώς θα ενθαρρύνετε τα παιδιά σας να συμμετέχουν στη μαγειρική

Μετατρέψτε την καθημερινή «αγγαρεία» σε παιχνίδι για όλη την οικογένεια και βοηθήστε τα να καλλιεργήσουν την αυτοπεποίθηση, τη δημιουργικότητα, ακόμα και τις μαθηματικές τους ικανότητες!

Λίγο οι τηλεοπτικές εκπομπές μαγειρικής, λίγο η τάση να επιστρέφουμε στο σπιτικό φαγητό (ή τουλάχιστον να το προσπαθούμε), λίγο το γεγονός ότι το στερεότυπο «τα αγόρια δεν μαγειρεύουν» ολοένα χάνει έδαφος, πολλοί γονείς επιχειρούμε να μετατρέψουμε το καθημερινό μαγείρεμα σε οικογενειακή υπόθεση, στην οποία συμμετέχουν όχι μόνο ο μπαμπάς αλλά όλα τα παιδιά του σπιτιού, κάθε ηλικίας.

Έχουμε πολλούς καλούς λόγους να το κάνουμε: Δίνοντας την ευκαιρία στα παιδιά να συμμετέχουν στο μαγείρεμα, μεταξύ άλλων τα βοηθάμε να καλλιεργήσουν την εμπιστοσύνη στις ικανότητές τους, τη δημιουργικότητα και τη φαντασία τους (έχετε δει με πόση προθυμία αλλά και… πρωτοτυπία πλένει τα λαχανικά ένα νήπιο;), μετατρέπουμε την κουζίνα σε εργαστήριο εκμάθησης μαθηματικών, φυσικής και χημείας (ζητώντας π.χ. από το παιδί μας να υπολογίσει πόση ζάχαρη πρέπει να προσθέσουμε σε ένα γλυκό αν πολλαπλασιάσουμε την ποσότητα των άλλων υλικών ή παρακινώντας το να την παρακολουθήσει να γίνεται καραμέλα στο τηγάνι).

Και φυσικά εφοδιάζουμε τα παιδιά μας με μια πρακτική δεξιότητα που θα τους φανεί χρήσιμη από τη φοιτητική ζωή τους ακόμα. Και βέβαια κάνουμε πιο εύκολη τη διαδικασία του μαγειρέματος για εμάς τους ίδιους, τουλάχιστον όταν εμπλέκουμε σε αυτήν παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας.

Πώς όμως θα τα παρακινήσουμε να μπουν μαζί μας στην κουζίνα και να σηκώσουν τα μανίκια;

-Συνήθως αρκεί να δείξουμε ότι απολαμβάνουμε το μαγείρεμα, ότι επικεντρωνόμαστε στη δημιουργική πλευρά του και δεν το βλέπουμε σαν μια «αγγαρεία», για να εμπνεύσουμε και τα παιδιά μας να το αγαπήσουν. Οπότε αν μας αρέσει το μαγείρεμα, είναι πιο εύκολο να παρακινήσουμε και τα παιδιά μας να ασχοληθούν μαζί του.

-Σε κάθε περίπτωση, ξεκινάμε παρακινώντας ένα νήπιο να συμμετέχει με απλές εργασίες, π.χ. να ανακατέψει τα υλικά, να τα ρίξει σε ένα δοχείο ή ακόμα και να μετρήσει εύκολες ποσότητες. Ιδανικά, το νήπιο πρέπει να αγαπάει εξαρχής το αποτέλεσμα της συνταγής (π.χ. μπισκότα ή μακαρόνια). Ακόμα όμως κι αν δεν το αγαπάει ήδη, μέσα από τη συμμετοχή του στην προετοιμασία ενός φαγητού μπορούμε να το ενθαρρύνουμε, τελικά, να αγαπήσει ακόμα και τις μπάμιες!

-Προσαρμόζουμε τις εργασίες στην ηλικία ενός παιδιού: Για παράδειγμα, αν μαγειρεύουμε για περισσότερα άτομα από όσα προβλέπει η συνταγή, μπορούμε να ζητήσουμε από ένα παιδί που μαθαίνει τον πολλαπλασιασμό να πολλαπλασιάσει, ανάλογα, τις ποσότητες των υλικών της.

-Η συμμετοχή του παιδιού μας στην όλη διαδικασία ξεκινάει ήδη από το σουπερμάρκετ και το μανάβικο. Όταν διαλέγουμε παρέα στον πάγκο εκείνες τις μυρωδάτες φράουλες ή τα δροσερά πράσινα φασολάκια, εξηγώντας του παράλληλα πώς θα διαλέγει τα καλύτερα και πιο φυσικά προϊόντα, όχι μόνο θα αποκομίζει πρακτικές γνώσεις αλλά ταυτόχρονα θα ανυπομονεί περισσότερο να μπει και στην κουζίνα μαζί μας.

-Ιδιαίτερα όταν μαγειρεύουμε με ένα πολύ μικρό παιδί, φροντίζουμε να έχουμε αρκετό χρόνο στη διάθεσή μας και να απομονωθούμε από πιθανούς αντιπερισπασμούς. Ή τουλάχιστον προσποιούμαστε ότι έχουμε αρκετό χρόνο στη διάθεσή μας. Δεν θέλουμε να το κάνουμε να συνδέσει την όλη διαδικασία στο μυαλό του με το στρες, αλλά να τη βιώσουμε οικογενειακώς σαν μια εμπειρία γεμάτη χαρά, αγάπη και χαλαρή διάθεση. Δεν πιέζουμε επίσης ένα νήπιο π.χ. να πλύνει πιο γρήγορα τα λαχανικά: τα νήπια είναι εκ φύσεως αναποτελεσματικά στη διαχείριση του χρόνου!

-Δεν διστάζουμε να ενθαρρύνουμε τη συμμετοχή του παιδιού μας στη μαγειρική, επιβραβεύοντας το λεκτικά π.χ. για τη σαλάτα ή το γλυκό που έφτιαξε. Είναι το καλύτερο κίνητρο για να χτίσει την αυτοπεποίθησή του και να συνεχίσει να συμμετέχει στην κουζίνα.

-Δίνουμε ακόμα και σε ένα μικρό παιδί την ελευθερία της επιλογής. Δεν το ρωτάμε γενικά και αόριστα «τι θέλει να μαγειρέψουμε» (όπου η απάντηση θα είναι σχεδόν πάντα π.χ. «πίτσα» ή «μακαρόνια»), αλλά του ζητάμε να διαλέξει ανάμεσα σε δύο τρεις διαφορετικές συνταγές, παραδείγματος χάρη από ένα βιβλίο μαγειρικής που εμπιστευόμαστε.

-Όταν μαγειρεύουμε με ένα πολύ μικρό παιδί, αγκαλιάζουμε το χάος, ακόμα και τους πειραματισμούς! Συμβιβαζόμαστε με το γεγονός ότι η κουζίνα μας πιθανότατα θα βομβαρδιστεί με σάλτσες και είμαστε δεκτικές σε προτάσεις του που μας ακούγονται έστω και λίγο λογικές: για παράδειγμα, λίγο μέλι στο χοιρινό μας, που εμείς δεν είχαμε σκεφτεί ποτέ να προσθέσουμε στη συνταγή, μπορεί να απογειώσει το αποτέλεσμα, κάνοντας παράλληλα το παιδί μας περήφανο για την έμπνευσή του!

-Μόλις το παιδί μας βρει δύο τρεις αγαπημένες συνταγές, του δίνουμε συχνά την ευκαιρία να τις επαναλάβει. Με αυτό τον τρόπο θα τελειοποιήσει τις δεξιότητές του, ενώ ταυτόχρονα καλλιεργεί την αυτοπεποίθησή του.

-Εκμεταλλευόμαστε όποια ερεθίσματα βοηθούν το παιδί μας να αγαπήσει τη μαγειρική και να εξοικειωθεί μαζί της. Μερικές ιδέες; Παιδικά βιβλία μαγειρικής, ντοκιμαντέρ με θέματα γαστρονομίας αλλά και εργαστήρια μαγειρικής για τα μεγαλύτερα παιδιά και τους εφήβους.

Καταχώρησε Σχόλιο