TOP

Πώς η ανία βελτιώνει και ενισχύει τη δημιουργικότητα των παιδιών

Το να αφήνουμε τα παιδιά να βαριούνται τους κάνει καλό!

Οι σημερινοί γονείς είναι προγραμματισμένοι να πιστεύουν ότι μέσω της διδασκαλίας και της ψυχαγωγίας, κάθε στιγμή της ημέρας, πρέπει να προσφέρουν συνέχεια ερεθίσματα εμπλουτισμού και ανάπτυξης στα παιδιά τους. Αυτή είναι μια μεγάλη πίεση υπό κανονικές συνθήκες και ακόμη περισσότερο κατά τη διάρκεια μιας πανδημίας, ακόμα και όταν αυτή ίσως να βρίσκεται σε ύφεση.

Ωστόσο για χιλιάδες χρόνια, πολιτισμοί σε όλο τον κόσμο έχουν αποδείξει ότι υπάρχουν οφέλη στα παιδιά που βρίσκουν δημιουργικούς τρόπους μόνα τους για το πώς να διαχειριστούν τον ελεύθερο χρόνο τους.

Τα παιδιά περιμένουν από εμάς να αλληλεπιδρούμε όλη την ημέρα, επειδή αυτό έχουν διδαχθεί από τους γονείς τους, αλλά πραγματικά δεν χρειάζονται λεπτομερές πρόγραμμα κάθε μέρα για να μάθουν. Τα παιδιά είναι μικρά σφουγγάρια και δεν σταματούν να μαθαίνουν μόνο και μόνο επειδή δεν τους ταΐζουμε γνωστικό περιεχόμενο με το κουτάλι. Ο εγκέφαλός τους αναπτύσσεται είτε εμείς προσωπικά τα ενθαρρύνουμε είτε όχι.

Οι γονείς έχουν αναλάβει όλες αυτές τις επιπλέον υποχρεώσεις επειδή κάποιος τους έχει πείσει ότι είναι απαραίτητες για τη βέλτιστη ανάπτυξη ενός παιδιού. Αλλά τα παιδιά χρειάζονται εκπληκτικά μικρή παρέμβαση από τους ενήλικες. Γεννιούνται γνωρίζοντας πώς να δημιουργούν τα δικά τους παιχνίδια, να σχεδιάζουν τα δικά τους παιχνίδια και να διευθετούν τις δικές τους ανάγκες.

Και το να συμμετέχετε κάθε λεπτό της ημέρας των παιδιών σας δεν αφήνει πολύ χώρο στο χτίσιμο μιας υγιούς αυτοπεποίθησης. Με πάρα πολλές οδηγίες, τα παιδιά χάνουν την ευκαιρία να μάθουν πώς να μάθουν, πώς να αξιοποιήσουν δηλαδή την αυτο-εξερεύνηση και την παρατήρηση. Δεξιότητες πολύτιμες που θα τα βοηθήσουν να προσαρμοστούν στις προκλήσεις στο σχολείο και να τους δώσει ένα πλεονέκτημα στη ζωή.

Σε άλλους πολιτισμούς, οι γονείς δεν πιστεύουν ότι είναι δουλειά τους να διδάσκουν, να διασκεδάζουν και να παίζουν συνεχώς με τα παιδιά τους.

Αντ’ αυτού, οι γονείς καλωσορίζουν τα παιδιά στον ενήλικο κόσμο τους και πιστεύουν ότι θα μάθουν και θα μεγαλώσουν – με τον δικό τους ρυθμό – παρακολουθώντας, βοηθώντας και κάνοντας αυτό που τραβά την προσοχή τους. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι εάν ένα παιδί δείχνει ενδιαφέρον για μια δραστηριότητα, όπως η κηπουρική, ο γονέας πρέπει να του προσφέρει ένα φτυάρι και να το αφήσει να ασχοληθεί μόνο του – επιτρέποντάς του να μάθει από τα λάθη του.

Όταν οι γονείς δεν λένε στα παιδιά τι πρέπει να προσέχουν, πώς πρέπει να ενεργούν και τι πρέπει να κάνουν με ένα αντικείμενο, τα παιδιά γίνονται πολύ ειδικευμένα σε αυτό που η επιστήμη ονομάζει τέχνη της «μοναχικής απορρόφησης», όπου τα παιδιά μαθαίνουν να απασχολούνται, χωρίς παρέμβαση, κατεύθυνση ή παρατήρηση από τους γονείς.

Είναι εντάξει να αφήνετε τα παιδιά να βαριούνται.

Όταν διαχειριζόμαστε κάθε στιγμή, διδάσκουμε ή διασκεδάζουμε τα παιδιά μας, δεν έχουν την ευκαιρία να βαρεθούν. Οι μελέτες δείχνουν ότι όταν βαριέσαι και αναγκάζεσαι να είσαι δημιουργικός, η φαντασία σου καλλιεργείται. Όταν βαριούνται, τα παιδιά που έχουν χρόνο να σκεφτούν να βαρεθούν και να ανακαλύψουν από μόνα τους πώς να μην βαριούνται, αναπτύσσουν δεξιότητες για να φτιάξουν μια νέα εμπειρία. Αυτό διευρύνει τη φαντασία τους, χτίζει την εμπιστοσύνη τους και τα οδηγεί σε πιο θετικά συναισθηματικά κίνητρα και γνωστικά αποτελέσματα.

Μην ανησυχείτε λοιπόν προκειμένου να σχεδιάζετε κάθε λεπτό της ημέρας του παιδιού σας.

Ακολουθούν μερικές συμβουλές για το πώς να το κάνετε:

Προχωρήστε την ημέρα σας κάνοντας τα δικά σας πράγματα.

Προσκαλέστε τα παιδιά σας να συμμετάσχουν μαζί σας, ανεξάρτητα από το εάν πρόκειται να αδειάσετε το πλυντήριο πιάτων ή να συμμετάσχετε μαζί σας στο «γραφείο» σας για να σας βοηθήσουν να ολοκληρώσετε τη δουλειά σας.

Αφήστε τα να καταλάβουν πώς να κάνουν πράγματα μαζί σας αλλά και μόνα τους.

Με αρκετή υπομονή και λιγότερη συμμετοχή από εμάς, το μυαλό τους θα επεκταθεί και θα βρουν τη δική τους διασκέδαση.

Καταχώρησε Σχόλιο