TOP

Πόλεμος, Κρίση, Τραγωδία: Πώς να μιλήσετε με τα παιδιά όταν τα νέα είναι τρομακτικά

Ελέγχοντας την ενημέρωση, απαντώντας σε απορίες και συζητώντας τα παιδιά νιώθουν μεγαλύτερη ασφάλεια

Μιλήσαμε με ειδικούς στην παιδική ανάπτυξη για το τι μπορούν να κάνουν οι γονείς, οι δάσκαλοι και άλλοι φροντιστές για να βοηθήσουν στην προετοιμασία και την προστασία των παιδιών από όλα τα τρομακτικά νέα εκεί έξω, είτε πρόκειται για μάχη στο εξωτερικό, πυροβολισμούς σε σχολείο, καταστροφικές πυρκαγιές ή παγκόσμια πανδημία. Να ποιες είναι οι συμβουλές του:

Περιορίστε την έκθεσή τους στις έκτακτες ειδήσεις

Μπορούμε να ελέγξουμε την ποσότητα των πληροφοριών. Μπορούμε να ελέγξουμε την ποσότητα της έκθεσης. Για αρχή, προσπαθήστε να μην αφήσετε τα παιδιά σας να βιώσουν τα νέα χωρίς εσάς. Αυτό περιλαμβάνει τη δυνατότητα αναπαραγωγής της τηλεόρασης ή του ήχου στο παρασκήνιο. Έρευνες δείχνουν ότι 42 τοις εκατό των γονέων μικρών παιδιών είπαν ότι η τηλεόραση είναι ανοιχτή «πάντα» ή «τις περισσότερες φορές». Επειδή δεν μπορούμε να ελέγξουμε τις ίδιες τις ειδήσεις, οι ενήλικες πρέπει να ελέγχουν την τεχνολογία που εκθέτει τα παιδιά σε δυνητικά τραυματικές ειδήσεις.

Για τα σημαντικά γεγονότα της επικαιρότητας , ρωτήστε: «Τι έχετε ακούσει και πώς αισθάνεστε;» Αν και είναι σημαντικό να περιορίσετε την έκθεση των παιδιών σας σε δυνητικά τρομακτικά μέσα ενημέρωσης, ορισμένες ειδήσεις είναι απλώς πολύ σημαντικές για να τις αποφύγετε. Και καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, αν δεν το μάθουν στο σπίτι, σχεδόν σίγουρα θα ακούσουν κάτι από τους συμμαθητές τους στο σχολείο. Οι ενήλικες θα πρέπει να επιλέξουν μια ήσυχη στιγμή για να κάνουν check in με τα παιδιά τους, ίσως στο τραπέζι του δείπνου ή πριν τον ύπνο. Η ιδέα  είναι να επιτραπεί στα παιδιά να «κάνουν ερωτήσεις σχετικά με το τι βλέπουν, πώς νιώθουν και τι σκέφτονται». Με άλλα λόγια: Δώστε στα παιδιά έναν ασφαλή χώρο για να προβληματιστούν και να μοιραστούν.

Δώστε στα παιδιά γεγονότα και πλαίσιο

Η σύνδεση με τα παιδιά σας επιτρέπει επίσης να καταρρίψετε μιμίδια, μύθους και παρανοήσεις, και αυτό είναι σημαντικό στη δίνη των κοινωνικών δικτύων. Ένα από τα πιο σημαντικά πράγματα που μπορούν να κάνουν οι γονείς σε αυτό το τρομακτικό κλίμα είναι να μιλήσουν στα παιδιά για γεγονότα. Εάν τρομακτικά νέα συμβαίνουν μακριά από το σπίτι, το καλύτερο πράγμα που μπορεί να κάνει ένας γονιός ή ένας φροντιστής είναι να βρει έναν χάρτη. Τότε, ένα παιδί θα μπορούσε «να δει την απόσταση, ότι δεν βρίσκεται στο άμεσο περιβάλλον του».

Ορισμένα τραυματικά γεγονότα, ωστόσο, μπορεί να είναι πιο κοντά στο σπίτι. Σε αυτή την περίπτωση, είναι σημαντικό να μεταφέρουμε ότι, συνολικά, τέτοια γεγονότα είναι σπάνια. Άλλωστε, γι’ αυτό είναι είδηση.

Όταν ρωτούν γιατί συνέβη κάτι, αποφύγετε ταμπέλες όπως «κακοί»

Πρέπει να αντισταθούμε στον πειρασμό να χαρακτηρίσουμε οποιονδήποτε «κακό». Δεν είναι χρήσιμο και μπορεί να αυξήσει τον φόβο και τη σύγχυση. Αντίθετα, μιλήστε για τους ανθρώπους που πονούν, είναι θυμωμένοι και κάνουν κακές επιλογές. Επίσης, υπάρχει ένα σημαντικό πράγμα που οι γονείς δεν πρέπει να φοβούνται να πουν: Δεν ξέρω. Μερικές φορές δεν έχουμε τις απαντήσεις σε όλα αυτά τα γιατί. «Είναι σημαντικό για τους γονείς να πουν… «Δεν ξέρω γιατί συνέβη».

Ενθαρρύνετε τα παιδιά να επεξεργαστούν την επικαιρότητα μέσα από το παιχνίδι και την τέχνη

Τα παιδιά συχνά προσπαθούν να κατανοήσουν αυτό που βλέπουν και ακούν μέσα από την τέχνη και το δημιουργικό παιχνίδι. Μερικές φορές μπορεί να είναι ενοχλητικό για τους ενήλικες να βλέπουν τα παιδιά να αναπαράγουν ή να ζωγραφίζουν κάτι τρομακτικό ή βίαιο, αλλά αυτό το είδος παιχνιδιού εξυπηρετεί έναν σημαντικό σκοπό.

Το παιχνίδι είναι μέρος της ανασύνθεσης των ιστοριών των παιδιών. Η διαδικασία λέγεται «δημιουργώντας νόημα» και είναι όπως όταν οι ενήλικες συζητάνε ιστορίες με φίλους ή ακόμα και μοιράζοντας μιμίδια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μας βοηθά επίσης να κατανοήσουμε τον κόσμο γύρω μας… όταν μας βομβαρδίζουν με πληροφορίες και βοηθά διακρίνουμε αξιόπιστες πληροφορίες.

Αναλάβετε θετική δράση μαζί

Μιλώντας με τα παιδιά μας πρέπει επίσης να τους δείξουμε πώς βοηθάμε κι εμείς και να τα ρωτήσουμε: «Πώς βλέπετε τον εαυτό σας ως βοηθό σε αυτές τις καταστάσεις;»

Μπορείτε να εξετάσετε το ενδεχόμενο να φέρετε το παιδί σας σε μια ειρηνική συγκέντρωση ή διαμαρτυρία, να συγκεντρώσετε δωρεές μαζί ή να πάρετε μέρος στη συγκέντρωση ειδών πρώτης ανάγκης για όσους υποφέρουν από την εκάστοτε τραγική επικαιρότητα. Η αίσθηση της δράσης, της συμμετοχής και της προσφοράς βοήθειας μπορεί να μειώσει δραματικά το άγχος του παιδιού.

Καταχώρησε Σχόλιο