TOP

Όταν ήμουν γύρω στην ηλικία των πέντε ετών είχα ένα σεντόνι και μια μαξιλαροθήκη που είχαν πάνω τους τον Σνούπι και την παρέα των Peanuts… Κάθε βράδυ κοίταζα την ιστορία στο σεντόνι, και προσπαθούσα να διαβάσω τα λόγια, αν και ήταν γραμμένα στα αγγλικά (ο μπαμπάς μού τα είχε φέρει από την Αμερική), κάθε βράδυ πριν κλείσω τα μάτια, έδινα ένα φιλάκι στον Σνούπι στο μαξιλάρι μου και ύστερα κοιμόμουν ευτυχισμένη… Από το κρεβάτι του γιου μου, μέχρι τώρα που μεγάλωσε, πέρασαν διάφοροι «διάσημοι» φίλοι… Είναι κάτι που συμβαίνει… συχνά στα παιδιά γενικά!

Μπορεί να είναι ο αγαπημένος τους ήρωας στο βιβλίο που τους αρέσει να διαβάζει ή να τους διαβάζουν κάθε βράδυ. Μπορεί να είναι μια φιγούρα καρτούν από το αγαπημένο τους παιδικό τηλεοπτικό πρόγραμμα. Μπορεί ίσως να είναι ο χαρακτήρας ή ο πρωταγωνιστής σε μια κινηματογραφική ταινία κινουμένων σχεδίων. Μπορεί να θέλουν να τον νιώθουν παντού κοντά τους, όπως πάνω στην τσάντα τους, στα μολύβια και στα τετράδιά τους, να κοιμούνται σε σεντόνια και μαξιλάρια που έχουν τη μορφή τους, να πίνουν το γάλα τους σε κούπα που να τον έχει ζωγραφισμένο. Μπορεί ακόμα και να θέλουν να τον φοράνε στα ρούχα τους ή στο ρολόι που βλέπουν την ώρα. Μπορεί να είναι βασιλιάς, τρενάκι, οποιοδήποτε ζώο, πριγκίπισσα, ακόμα και κάποιο συναίσθημα. Μπορεί το παιδί να είναι κορίτσι ή αγόρι. Να τους κρατήσει λίγο ή πολύ… Αλλά λίγο ή πολύ, όλα σχεδόν τα παιδιά εμφανίζουν αδυναμία σε κάποιον ήρωα… που δεν χρειάζεται απαραίτητα να είναι υπερήρωας, αν και αυτή η κατηγορία συγκεντρώνει μεγάλο κοινό!

Τα παιδιά συνηθίζουν να «δένονται» με έναν τέτοιο ήρωα γιατί μπορεί να διαθέτει μαγικές ικανότητες. Γιατί ο ήρωάς τους ζει συναρπαστικές περιπέτειες. Γιατί τα παιδιά νιώθουν άνετα να προβάλουν στους ήρωες αυτούς τις δικές τους επιθυμίες και κάποια τους …μακρινά… ίσως όνειρα. Δίνουν δίοδο στη φαντασία τους και τα βοηθάνε να ανταπεξέλθουν σε μικρές δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους. Μπαίνουν στη διαδικασία να σκεφτούν ή να αναρωτηθούν σε μια κατάσταση «άραγε τι θα έκανε τώρα ο ήρωάς μου».

Τα παιδιά χρησιμοποιούν τους ήρωές τους ως θετικό παράδειγμά προς μίμηση. Κι αυτό χρειάζεται προσοχή. Η προσκόλληση προς έναν συγκεκριμένο ήρωα μπορεί κάτι να δείχνει. Μπορεί να πρόκειται για μια απλή προτίμηση που έτυχε λόγω προβολής και διαφήμισης, αλλά μπορεί να είναι μια εσκεμμένη και συνειδητή προτίμηση που ενδεχομένως να υποδηλώνει κάτι περισσότερο για το δέσιμο που τους ενώνει. Συζητήστε με τα παιδιά. Μιλήστε μαζί τους. Ρωτήστε τα γιατί διάλεξαν τον συγκεκριμένο ήρωα. Τι συναισθήματα τους δημιουργεί. Παίξτε μαζί τους. Ακούστε τις ιστορίες που φτιάχνουν με τη φαντασία τους. Ζωγραφίστε μαζί κάτι με αφορμή τον ήρωά του. Αφήστε να τα να σας πουν πώς τον φαντάζονται. Φτιάξτε μαζί του μια φανταστική συνέντευξη, τι θα τον ρωτούσαν αν τον είχαν μπροστά τους. Σκεφτείτε με ποιους άλλους ήρωες θα μπορούσε να κάνει παρέα. Βάλτε τον σε μια «φανταστική» οικογένεια.

Μην ξεχνάτε ωστόσο να ενθαρρύνετε την αληθινή φιλία και την κοινωνική ζωή των παιδιών σας. Δεν χρειάζεται να εμποδίζετε τη δημιουργία τέτοιων «αδυναμιών», το να συμπαθούν πολύ ή να «δένονται» πολύ με έναν ήρωα της φαντασίας είναι συνηθισμένο χαρακτηριστικό της ηλικίας τους – μερικές φορές συμβαίνει και στους ενήλικες… Παρ’ όλα αυτά η αδυναμία αυτή των παιδιών δεν είναι κάτι ανησυχητικό, δεν κρατάει πολύ, αλλάζει συχνά και τα βοηθάει να βρίσκουν το δικό τους ρόλο στην καθημερινότητα και να αρχίζουν να διαχωρίζουν την πραγματικότητα από τον κόσμο της φαντασίας! Έρχονται σε επαφή με τον τρόπο αυτό με διαφορετικούς χαρακτήρες, γνωρίζουν μια ποικιλία προσωπικοτήτων, μπαίνουν στη διαδικασία να αρχίζουν να ξεχωρίζουν αρετές και ελαττώματα και να σκέφτονται πώς είναι ο δικός τους χαρακτήρας.

Καταχώρησε Σχόλιο