TOP

Μπορούν τα μοτίβα ύπνου ενός παιδιού να προβλέψουν μελλοντικά προβλήματα στην κοινωνικοποίησή του;

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι μπορούν να προβλέψουν τα μελλοντικά κοινωνικά προβλήματα ενός παιδιού με βάση τι συνήθειες του ύπνου του

Ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον πιστεύουν ότι η ποιότητα του ύπνου που έχει ένα παιδί τώρα μπορεί να συνδέεται με το πώς θα χειριστεί μελλοντικές κοινωνικές καταστάσεις.

Εάν έχετε βρεθεί ποτέ στην παρουσία ενός παιδιού που δεν κοιμήθηκε πολύ το προηγούμενο βράδυ, το πιθανότερο είναι ότι δεν θα το βρείτε στα καλύτερά του. Το να είμαστε κουρασμένοι μπορεί να κάνει ακόμα και τους πιο συνετούς και λογικούς ανάμεσά μας να αισθάνονται και να δείχνουν ταλαιπωρημένοι και ευερέθιστοι. Αλλά τι θα γινόταν αν σας έλεγα ότι η επιστήμη πιστεύει ότι το παιδί σας είναι κακότροπο επειδή δεν κοιμάται αρκετά, κι ότι αυτά τα ίδια μουτρωμένα χαρακτηριστικά που συνοδεύουν την κούρασή του θα μπορούσαν να προβλέψουν πώς θα χειριστεί μελλοντικά κοινωνικά προβλήματα; Μπορεί να ακούγεται περίεργο, αλλά τα νέα στοιχεία πρόκειται να ας κεντρίσουν το ενδιαφέρον.

Η Candice Alfano, καθηγήτρια ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Χιούστον, δημοσίευσε μια νέα μελέτη στο Affective Science που εξετάζει προσεκτικά πώς οι αλλαγές στις εκφράσεις του προσώπου των παιδιών μετά από έλλειψη ύπνου θα μπορούσαν να προβλέψουν τα μελλοντικά κοινωνικά τους προβλήματα.

«Τα προβλήματα ύπνου στα παιδιά συνδέονται συνήθως με χαμηλότερες κοινωνικές ικανότητες και περισσότερα προβλήματα στις σχέσεις με τους συνομηλίκους, αλλά πραγματικά δεν καταλαβαίνουμε τι οδηγεί αυτούς τους συσχετισμούς», έγραψε η Alfano στη μελέτη.

Η Alfano και η ομάδα της αξιολόγησαν 37 παιδιά μεταξύ 7 και 11 ετών σε δύο διαφορετικές δοκιμασίες. Στην πρώτη, τα παιδιά ήταν ξεκούραστα από την κατάλληλη ποσότητα ύπνου το προηγούμενο βράδυ. Στο δεύτερο τεστ, ο ύπνος των παιδιών ήταν περιορισμένος, εμφανίζοντάς τα κουρασμένα και εκνευρισμένα την επόμενη μέρα. Κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης στο εργαστήριο της Alfano, στα παιδιά παρουσιάστηκαν δύο σετ εικόνων. Μερικές εικόνες είχαν θετικούς συσχετισμούς όπως ουράνια τόξα και παγωτό, και άλλες απεικόνιζαν αρνητικούς συσχετισμούς. Ενώ τα παιδιά έβλεπαν αυτές τις εικόνες, μια κάμερα κατέγραφε τις εκφράσεις του προσώπου τους. Δύο χρόνια αργότερα, ζητήθηκε από τους γονείς να δώσουν αναφορές για το πώς τα κατάφεραν τα παιδιά τους κοινωνικά.

Στη μελέτη, η Alfano έγραψε: «Τα παιδιά που εμφάνιζαν λιγότερο θετικές εκφράσεις του προσώπου ως απόκριση σε ευχάριστες εικόνες όταν ήταν υπό περιορισμό ύπνου αναφέρθηκε ότι είχαν περισσότερα κοινωνικά προβλήματα δύο χρόνια αργότερα, ακόμη και όταν έλεγχαν παλαιότερα κοινωνικά προβλήματα».

Λοιπόν, τι σημαίνει αυτό; Η Alfano και η ομάδα της πιστεύουν ότι η ποσότητα ποιοτικού ύπνου που έχουν τα παιδιά όταν είναι μικρά μπορεί να τα βοηθήσει να πάνε καλύτερα κοινωνικά στο μέλλον. Αυτή η συγκεκριμένη μελέτη συνδυάζεται με έναν αυξανόμενο όγκο ερευνών που φαίνεται να δείχνει πώς ο ποιοτικός ύπνος μπορεί να έχει τεράστιο αντίκτυπο στον μελλοντικό εαυτό του παιδιού, από την ψυχική και σωματική έως την κοινωνική υγεία.

Αλλά για τους γονείς των παιδιών που δυσκολεύονται να κοιμηθούν, μια μελέτη όπως αυτή μπορεί να αυξήσει το άγχος τους. Σύμφωνα με το Yale Medicine, τα προβλήματα ύπνου μεταξύ των παιδιών είναι κοινά και έως και το 40% των γονέων θα αναζητήσουν βοήθεια για τα προβλήματα ύπνου του παιδιού τους. Και μερικές φορές αυτά τα προβλήματα ύπνου είναι συμπτώματα προβλημάτων υγείας, όπως αναπνευστικά προβλήματα, σύνδρομο ανήσυχων ποδιών, διαταραχές ύπνου, άπνοια ύπνου και πολλά άλλα.

Όμως το ότι ένα παιδί αντιμετωπίζει προβλήματα ύπνου δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα αντιμετωπίσει μια ζωή με προβλήματα υγείας ή κοινωνικά ζητήματα. Οι ειδικοί συμφωνούν ότι πολλά κοινά προβλήματα ύπνου μπορούν να ανακουφιστούν με την υιοθέτηση μιας υγιεινής ρουτίνας υγιεινής ύπνου.

Πώς μοιάζει μια υγιεινή ρουτίνα υγιεινής ύπνου; Ακολουθούν μερικές συμβουλές που συνιστούν τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων (CDC):

Δημιουργήστε μια σταθερή ρουτίνα ώρας ύπνου για το παιδί σας που να περιλαμβάνει την ίδια ώρα ύπνου και αφύπνισης.

Κάντε το υπνοδωμάτιο άνετο για ύπνο διατηρώντας το σκοτεινό, ήσυχο και σε άνετη θερμοκρασία.

Κρατήστε όλες τις οθόνες και τα τεχνολογικά gadget έξω από την κρεβατοκάμαρα.

Αποφύγετε να δίνετε ένα τεράστιο γεύμα αμέσως πριν τον ύπνο.

Διατηρήστε έναν υγιεινό, δραστήριο τρόπο ζωής με πολλές ασκήσεις κατά τη διάρκεια της ημέρας, έτσι ώστε ο ύπνος να είναι πιο εύκολος τη νύχτα.

Τραγουδήστε απαλά ή διαβάστε ένα βιβλίο πριν τον ύπνο με το παιδί σας πριν κοιμηθεί.

Εάν το παιδί σας εξακολουθεί να έχει προβλήματα ύπνου παρά το γεγονός ότι ακολουθεί μια υγιεινή ρουτίνα ύπνου, τότε ίσως είναι καιρός να δείτε τον παιδίατρό σας για να μιλήσετε για μια μελέτη ύπνου. Το Yale Medicine προτείνει ότι τα παιδιά που παρουσιάζουν τα ακόλουθα συμπτώματα μπορεί να χρειαστεί να αξιολογηθούν από έναν επαγγελματία ιατρό:

Παιδιά που δεν μπορούν να κοιμηθούν

Συχνό ξύπνημα κατά τη διάρκεια της νύχτας

Δυσκολεύονται να ξυπνήσουν το πρωί

Δυνατό ροχαλητό

Υπερκινητικότητα

Υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας

Έτσι, την επόμενη φορά που το παιδί σας δυσκολεύεται να πέσει ή να μείνει για ύπνο, ίσως αξίζει να ρωτήσετε εάν η ρουτίνα της οικογένειάς σας πριν τον ύπνο πρέπει να τροποποιηθεί ή εάν το παιδί σας μπορεί να έχει κάποια άλλα προβλήματα υγείας που διαταράσσουν τα ζζζζζζ του.

Καταχώρησε Σχόλιο