TOP

Το να διαβάζουμε μαζί με το παιδί δεν αφορά μόνο την εκμάθηση της ανάγνωσης. Μέχρι δηλαδή τη στιγμή που ένα παιδί θα μάθει να διαβάζει μόνο του. Πολλές οικογένειες βάζουν σταθερά στο οικογενειακό τους πρόγραμμα στιγμές για να διαβάζουν δυνατά ιστορίες μαζί τα παιδιά τους. Αυτές οι ιστορίες για το βραδινό ύπνο, τα απογεύματα σε μια καρέκλα ανάγνωσης (ή όπου συγκεντρώνονται οι οικογένειες για να διαβάσουν) δεν είναι μόνο ευκαιρίες για την οικοδόμηση πρώιμων δεξιοτήτων γραμματισμού. Είναι στιγμές που ενθαρρύνουν την τρυφερότητα και την επαφή, τη σύνδεση και την κοινή κατανόηση του κόσμου και της θέσης μας σε αυτόν. Με αυτό κατά νου, η αφήγηση ή η ανάγνωση ιστοριών παραμένει σημαντική για τους ανθρώπους όλων των ηλικιών.

Έχει σημασία για τα μωρά

Προτού τα μωρά αρχίσουν να περπατούν ή να μιλάνε, μπορούν να δουν και να ακούσουν – και να μάθουν. Τα έντονα σχήματα και τα φωτεινά χρώματα στα βιβλία συμβάλλουν στην ανάπτυξη της οπτικής αντίληψης. Ομοίως, η επανάληψη, ο ρυθμός και ο επιτονισμός διδάσκουν στα μωρά λειτουργίες τόσο για το λόγο όσο και τη γλώσσα. Παρόλο που τα μωρά δεν μπορούν να διαβάσουν, μαθαίνουν για τη φύση των βιβλίων και της ανάγνωσης – αν διαβάζουμε από πάνω προς τα κάτω και από αριστερά προς τα δεξιά ή όχι (ανάλογα σε ποια γλώσσα μιλάμε), ότι τα λόγια σχετίζονται με εικόνες, κι ότι μια ιστορία μπορεί να είναι οικεία και ζεστή, ακόμα και διασκεδαστική.

Έχει σημασία για τα μικρά παιδιά

Μόλις αρχίσουν να μιλούν τα παιδιά, αποκτούν μεγαλύτερη αντίληψη για το τι σκέφτονται και αισθάνονται, τι τους αρέσει και ότι δεν τους αρέσει. Η αφήγηση και η ανάγνωση τούς παρέχει άφθονες ευκαιρίες και υλικό για τη σύνδεση λέξεων με έννοιες και την ονομασία, τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις και τις πρώιμες διανοητικές διαδικασίες;

Τα νήπια είναι πλέον αυτάρκη. Αρκετά για να επιλέξουν βιβλία που τους αρέσουν στα και αρχίζουν να μαθαίνουν και να εκδηλώνουν ενδιαφέρον για τα πράγματα που δημιουργούν συναισθηματικό IQ – κι αρχίζουν να είναι σε θέση να φαντάζονται τα συναισθήματα και τα κίνητρα ενός χαρακτήρα με τον οποίο ταυτίζονται.

Έχει σημασία στα παιδιά σχολικής ηλικίας

Για τα παιδιά στο δημοτικό σχολείο, οι ιστορίες γίνονται μακρύτερες, λιγότερο εικονογραφημένες και πιο σύνθετες. Υπάρχει χιούμορ, δράμα και πιο περίπλοκη κοινωνική δυναμική. Κάθε ένα από αυτά τα στοιχεία βοηθά στην οικοδόμηση της συμπόνιας και της συμπάθειας, ενώ εξακολουθούν να τους προσφέρουν χαρά και δημιουργική διασκέδαση.

Έχει σημασία στην εφηβεία

Στην εφηβεία η αφήγηση και η ανάγνωση δυνατά γίνεται πιο σπάνια, ειδικά αν σκεφτεί κανείς πώς οι οθόνες κυριαρχούν στη ζωή τους.

Ωστόσο η χρήση βιβλίων για σύνδεση σε αυτήν την ηλικία είναι μια πολύτιμη ευκαιρία. Η ανάγνωση δυνατά δίνει στους ενήλικες και τους έφηβους ένα εναλλακτικό μέσο επικοινωνίας, χωρίς την γκρίνια, την αρνητικότητα και τις σιωπές που συχνά σέρνουν σε αυτή τη δυναμική.

Είναι ένας θαυμάσιος τρόπος να είστε μαζί χωρίς να έχετε πίεση ή να υπάρχουν πολλές ερωτήσεις.

Οι ίδιοι βασικοί μηχανισμοί λειτουργούν και για αυτήν την ηλικιακή ομάδα. Η κοινή ανάγνωση δυνατά εμπλουτίζει το λεξιλόγιο, αυξάνει τη γνώση, βελτιώνει τις δεξιότητες ακρόασης, ενσταλάζει την ενσυναίσθηση και, καθώς οι ιστορίες γίνονται πιο ώριμες, μπορεί να ανοίξει τρόπους για να συζητηθούν δύσκολα θέματα, όπως η κατάχρηση ή η απώλεια.

Έχει σημασία για τους ενήλικες

Το Storytime δεν ωφελεί μόνο τα παιδιά. Η προσφορά και αλληλεπίδραση ενός ατόμου που διαβάζει σε ένα άλλο είναι στην πραγματικότητα βαθιά ανθρώπινη, πράγμα που σημαίνει ότι οι απολαύσεις και τα οφέλη του είναι ανοιχτά και πολύτιμα σε όλους, σε οποιαδήποτε ηλικία.

Καταχώρησε Σχόλιο