TOP

Αν το παιδί σας έχει ξεκινήσει σχολείο, είτε ακόμα στον παιδικό ή στο νηπιαγωγείο, και τώρα απολαμβάνει την «ελευθερία» του καλοκαιριού, ίσως παρατηρήσετε μια ανησυχία για την πίεση με την οποία σας ζητάει να βρεθεί με τους φίλους του. Ή ίσως συνειδητοποιείτε ότι το παιδί σας μιλάει πολύ για συγκεκριμένους σχολικούς φίλους ή απλά φαίνεται λυπημένο ή μοναχικό. Ενώ μια προφανής λύση θα ήταν να καλέσετε κάποιον από τους φίλους του σχολείου, θα έπρεπε τα παιδιά προσχολικής ηλικίας να παραμείνουν σε επαφή με φίλους το καλοκαίρι; Ειδικά επειδή, στις περισσότερες περιπτώσεις, δεν είναι εγγυημένο ότι θα παραμείνουν συμμαθητές όταν ξαναρχίζει το σχολείο.

Οι ψυχολόγοι υποστηρίζουν ότι «υπάρχουν εμπειρικά στοιχεία ότι η στήριξη των παιδιών που διατηρούν επαφή με τους φίλους τους κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού είναι πολύτιμη». Οι φιλίες ακόμα κι όταν αρχίζουν να εμφανίζονται πριν από το δημοτικό μπορούν να είναι σταθερές και διαρκείς και παίζουν σημαντικό ρόλο στην υγιή κι ολοκληρωμένη ανάπτυξη του παιδιού.

Σύμφωνα με μια μελέτη του 2018 που δημοσίευσε η ψυχολογική επιστήμη, τα αγόρια που πέρασαν περισσότερο χρόνο με τους φίλους τους είχαν χαμηλότερη αρτηριακή πίεση και χαμηλότερο δείκτη μάζας σώματος (ΔΜΣ) όταν μπήκαν στην ηλικία των 30 ετών. Και μια προηγούμενη μελέτη διαπίστωσε ότι οι φιλίες μεταξύ των παιδιών πριν το δημοτικό μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά να αναπτύξουν σημαντικές και μακροχρόνιες συναισθηματικές και κοινωνικά δεξιότητες.

Η διατήρηση φιλίας κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού οδηγεί σε περισσότερες ευκαιρίες για την άσκηση κοινωνικών δεξιοτήτων που βοηθούν τα παιδιά να έχουν καλές επιδόσεις στο σχολείο και αλλά και να πετυχαίνουν στη ζωή τους μετά το σχολείο. Μπορεί επίσης να τους ενισχύσει πνευματικά και ακόμη και να υποστηρίξει τη σωματική τους υγεία. Η έρευνα έχει δείξει ότι η κοινωνική ικανότητα των παιδιών στο νηπιαγωγείο βοηθά στην πρόβλεψη προβλημάτων όπως χαμηλό μορφωτικό επίπεδο, η ανεργία και η κατάχρηση ουσιών, μέχρι και δύο δεκαετίες μετά, ακόμα και όταν αλληλοεπιδρούν με άλλες μεταβλητές συνθήκες, όπως η κοινωνικοοικονομική κατάσταση.

Επειδή ωστόσο με τις διακοπές, τις διαφορετικές άδειες, αλλά και την πρακτική πολλών οικογενειών να στέλνουν τα παιδιά σε παππούδες γιαγιάδες/στο χωριό/στο νησί/σε κατασκήνωση, οι επιλογές σας για παιχνίδι με παιδιά της ηλικίας τους μπορεί να μην είναι πολλές, σας δίνουμε παρακάτω μερικές ιδέες.

Πώς να βοηθήσετε στη διατήρηση ή τη δημιουργία φιλιών μες στο καλοκαίρι

  • Διατηρήστε επαφή με τους πιο κοντινούς του φίλους από το σχολείο του
  • Δημιουργήστε ένα δίκτυο παιδιών κοντά στο σπίτι σας – με παιδιά κοντά στην ηλικία του τα οποία μπορεί να βλέπει και να παίζει μαζί τους άσχετα από το σχολείο, αλλά σε μια σταθερή βάση

  • Φροντίστε να καλείτε στο σπίτι συχνά παιδιά για να παίζουν
  • Αποκτήστε σταθερές συνήθειες που ευνοούν τη δημιουργία και τη διατήρηση φιλιών
  • Αν πηγαίνετε την ίδια ώρα κάθε μέρα στην ίδια παιδική χαρά ή στην ίδια παραλία για μπάνιο έχετε αρκετές πιθανότητες να συναντήσετε κι άλλους «θαμώνες» με παιδιά στην ηλικία του παιδιού σας και να δημιουργηθούν εύφορες συνθήκες για νέες φιλίες – φροντίστε να διατηρηθούν και όσο γίνεται να μην κρατήσουν μόνο για το καλοκαίρι
  • Δημιουργήστε μια ρουτίνα διακοπών – όπου και αν πάει το παιδί μετά το σχολείο φροντίστε να υπάρχουν παιδιά με τα οποία να μπορεί να περνάει χρόνο μαζί τους
  • Αν έχετε σταθερό χώρο διακοπών –το εξοχικό σας, για παράδειγμα– ενθαρρύνετε το παιδί να κάνει τις παρέες του και φροντίστε να το βοηθήσετε να τις διατηρήσει.
  • Οι φίλοι που τον περιμένουν σε έναν τόπο διακοπών δημιουργούν μέσα του βάσεις ψυχικής σταθερότητας, τονώνουν το αίσθημα ασφάλειας, αυτοπεποίθησης και αυτονομίας
  • Αν δείτε και διστάζει να κάνει νέες γνωριμίες, μπορείτε να το βοηθήσετε στην αρχή, αλλά μετά προσπαθήστε να τα βρει μόνο του τον τρόπο για να αρχίσει σιγά σιγά να μπορεί να κάνει και μόνο του φιλίες.

Καταχώρησε Σχόλιο