TOP

Πολύς λόγος γίνεται και θα γίνεται για τη χρήση της τεχνολογίας στις μικρές ηλικίες. Το φαινόμενο επειδή παραμένει νωπό οι μελέτες που δημοσιεύονται και θα δημοσιεύονται θα εξακολουθούν να φάσκουν και να αντιφάσκουν. Ωστόσο αυτό στο οποίο όλοι συμφωνούν είναι ότι οι νέες γενιές εκ των πραγμάτων θα είναι παιδιά της τεχνολογίας. Δεν μπορούμε να γυρίσουμε το χρόνο πίσω ούτε να σταματήσουμε την τεχνολογία να εξελίσσεται.

Το θέμα είναι τεράστιο και η συζήτηση και από τις δύο πλευρές –τους υπέρμαχους και τους αντίθετους στη χρήση τεχνολογίας– είναι μεγάλη και δεν εξαντλείται σε ένα μικρό άρθρο, ωστόσο εδώ θα παρουσιάσουμε τα βασικότερα σημεία μέσα και από τις δύο οπτικές!

Έλλειψη φαντασίας / άπειρες δυνατότητες αξιοποίησης της φαντασίας

Τα παιδιά λένε που συνδέονται από μικρή ηλικία με την τεχνολογία δεν αναπτύσσουν τη φαντασία τους καθώς εκτίθενται πολύ νωρίς σε πληθώρα ερεθισμάτων και πολύ δυνατών εικόνων ώστε μετά δύσκολα βιώνουν αυθόρμητες συγκινήσεις

Τα ίδια τα παιδιά από την άλλη μπορούν να χρησιμοποιήσουν την έμφυτη φαντασία τους και να την απογειώσουν εκμεταλλευόμενα εφαρμογές που τους δίνουν τη δυνατότητα να ζωγραφίσουν ό,τι θέλουν, όπως θέλουν, και στις 3 διαστάσεις ή να ακούσουν μουσική που έχουν μόνα τους συνθέσει, χρησιμοποιώντας όργανα και ήχους που διαφορετικά δεν θα είχαν στη διάθεσή τους.

Έλλειψη άσκησης-νωθρότητα / εναλλακτικές μορφές άθλησης

Τα παιδιά λένε που περνάνε χρόνο με τα τάμπλετ και τα παιχνίδια οθόνης υιοθετούν μια πιο καθιστική στάση ζωής.

Υπάρχουν άπειρες εφαρμογές και παιχνίδια δράσης ή αθλημάτων που προσομοιάζουν αληθινές συνθήκες δραστηριοτήτων όπου οι παίκτες αθλούνται και γυμνάζονται όπως και εάν έκανα το ίδιο άθλημα εκτός σπιτιού και όχι στην ασφάλεια του σπιτιού τους.

Καταστρατήγηση του ελεύθερου χρόνου / μαθήματα διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου

Η χρήση τεχνολογίας λένε «τρώει» πολύ από τον ελεύθερο χρόνο των παιδιών. Τα παιδιά μαθαίνουν να διαχειρίζονται τον ελεύθερο χρόνο τους ώστε να τον μοιράζουν όπως πρέπει ανάλογα με τις ανάγκες τους. Άλλωστε στις μέρες μέρος του χρόνου που δαπανάται στην τεχνολογία αφορά και μαθησιακή χρήση ή σχολικές εργασίες.

Έλλειψη αληθινών σχέσεων / νέες ευκαιρίες για φιλίες ή επαφή με αγαπημένα πρόσωπα

Η χρήση τεχνολογίας δεν αφήνει τα παιδιά να αναπτύξουν, λένε, τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Τους δίνει όμως τη δυνατότητα να παίζουν παιχνίδια με παιδιά απ’ όλο τον κόσμο ή να μιλάνε συχνά με τους γονείς αν ταξιδεύουν ή εργάζονται μακριά αλλά κι ακόμα με άλλα άτομα της οικογένειάς τους που διαφορετικά δεν θα μπορούσαν.

Μείωση της περιέργειας / ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση

Ως γονείς, όσο μορφωμένοι κι αν είμαστε δεν ξέρουμε πάντα όλες τις απαντήσεις στις ερωτήσεις που μας κάνουν τα παιδιά – ενίοτε μάλιστα υπάρχει ο κίνδυνος να δώσουμε κάποια εσφαλμένη απάντηση. Πλέον για ό,τι δεν είμαστε σίγουροι το «γκουγκλάρουμε», το να μάθουν τα παιδιά να χρησιμοποιούν μηχανές αναζήτησης ή να διαβάζουν μαζί με τους γονείς τους πληροφορίες και γνώσεις από το ίντερνετ για θέματα που τα ενδιαφέρουν τα κάνει να αναζητούν από νωρίς τη γνώση και να γίνονται φιλομαθή.

Σε όλα τα πράγματα χρειάζεται συνετή χρήση και ισορροπία. Όπως φροντίζουμε για την υγιεινή διατροφή και γενικότερα για την υιοθέτηση υγιεινών συνηθειών στα παιδιά μας έτσι οφείλουμε να τους μάθουμε τη σωστή και ωφέλιμη χρήση της τεχνολογίας. Η χρήση της τεχνολογίας δεν πρέπει να χρησιμοποιείται αλόγιστα ή να είναι σε βάρος άλλων δραστηριοτήτων αλλά ούτε και να απαγορεύεται ή να θεωρείται κακή. Επίσης είναι σημαντικό να μην τη βάζουμε σε ένα πλαίσιο ανταμοιβών-συνεπειών γιατί έτσι της δίνουμε «περίεργο» χαρακτήρα. Ως προς το ότι ο κόσμος του ίντερνετ είναι ένας κόσμος επικίνδυνος, κρύβει πολλούς από τους κινδύνους που έχει ο αληθινός κόσμος, κι όσο πιο νωρίς μάθουμε τα παιδιά να φυλάσσονται, να γνωρίζουν και να προστατεύονται απ’ αυτούς τους κινδύνους τόσο το καλύτερο για όλους.   

Καταχώρησε Σχόλιο