Τα παιδιά που μεγαλώνουν με αρχές Montessori εξελίσσονται συχνά σε πιο ευτυχισμένους ενήλικες
Νέα έρευνα υπογραμμίζει τα μακροπρόθεσμα οφέλη της εκπαίδευσης Montessori
Μια νέα έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Frontiers in Psychology παρέχει περισσότερες αποδείξεις ότι η εκπαίδευση Montessori μπορεί να είναι ανώτερη από τις παραδοσιακές μεθόδους εκπαίδευσης, ειδικά σε μέτρα που σχετίζονται με τη μακροπρόθεσμη ψυχολογική υγεία και ευεξία των μαθητών.
«Η ευημερία, ή η αισθητή εμπειρία της υγείας, της ευτυχίας και της εξέλιξης, προβλέπει πολλά επιθυμητά αποτελέσματα, όπως καλύτερη υγεία και εργασιακή απόδοση, μακροζωία και πιο θετική κοινωνική συμπεριφορά και σχέσεις», λένε οι συγγραφείς της έρευνας, με επικεφαλής την Angeline Lillard, του Πανεπιστημίου της Βιρτζίνια. «Εδώ διερευνήσαμε αν μια διαφορετική εμπειρία παιδικής ηλικίας, η εκπαίδευση Montessori, θα μπορούσε να προβλέψει την υψηλότερη ευημερία των ενηλίκων».
Για να ελέγξουν την υπόθεσή τους, οι ερευνητές συμπεριέλαβαν 1.905 ενήλικες των ΗΠΑ που φοιτούσαν σε σχολεία Montessori ή σε συμβατικά σχολεία, ηλικίας από 18 έως 81 ετών, και τους έβαλαν να ολοκληρώσουν μια σειρά από έρευνες που αφορούσαν την ευημερία. Συνέκριναν τα αποτελέσματα της έρευνας των ενηλίκων που είχαν φοιτήσει σε σχολεία Montessori με αυτούς που είχαν φοιτήσει σε συμβατικά σχολεία. Βρήκαν ισχυρές ενδείξεις αυξημένης ψυχολογικής ευεξίας μεταξύ των ενηλίκων που πήγαιναν σε σχολεία Montessori ως παιδιά.
«Αυτό που μας εξέπληξε είναι ότι σχεδόν όλοι όσοι συμμετέχοντες είχαν περάσει τουλάχιστον δύο χρόνια σε σχολείο με αρχές Montessori είχαν υψηλότερη ευημερία από εκείνους που δεν πήγαν ποτέ σε κάποιο αντίστοιχο», λέει η Lillard. «Αυτό ίσχυε ακόμη και μεταξύ του υποδείγματος που παρακολούθησαν ιδιωτικά σχολεία για όλη τους την προσχολική ζωή. Διαπιστώσαμε επίσης ότι όσο μεγαλύτερο χρονικό διάστημα είχε παρακολουθήσει κάποιος ένα σχολείο Montessori, τόσο υψηλότερο ήταν το επίπεδο ευεξίας του».
Τα αποτελέσματα ίσχυαν ακόμη και όταν οι επιστήμονες έλαβαν υπόψη άλλους παράγοντες που είναι γνωστό ότι επηρεάζουν την παιδική και την ενήλικη ευημερία.
«Οι αναλύσεις μας έλεγχαν την ηλικία, τη φυλή και την εθνικότητα, το φύλο, την κοινωνικοοικονομική κατάσταση της παιδικής ηλικίας (SES) και την ιδιωτική εκπαίδευση, επομένως μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι κανένας από αυτούς τους παράγοντες δεν προκαλεί τα αποτελέσματα», συνεχίζει η Lillard.
Οι συγγραφείς ελπίζουν ότι η έρευνά τους θα εμπνεύσει περισσότερους γονείς να ρίξουν μια πιο προσεκτική ματιά σε μη παραδοσιακά εκπαιδευτικά μοντέλα, όπως το Montessori.
«Η μελέτη είναι ένα ακόμη σημείο δεδομένων σε ένα αυξανόμενο σύνολο ερευνών που υποδηλώνουν ότι η παιδαγωγική Montessori είναι καλύτερη για τους ανθρώπους από το κοινό μοντέλο», εξηγεί η Lillard. Αυτό που κάνει αυτή την έρευνα ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η σχετική έλλειψη έρευνας για τα είδη των παιδικών εμπειριών που ενθαρρύνουν την ευημερία στην ενήλικη ζωή. Για παράδειγμα, μια μελέτη διαπίστωσε ότι οι ενήλικες που αντιμετώπισαν περισσότερες μετακινήσεις κατοικιών ως παιδιά (δηλαδή μετακόμιση από τη μια πόλη στην άλλη) είναι πιο πιθανό να αναπτύξουν ορισμένα ψυχολογικά προβλήματα και προβλήματα υγείας. Από εκεί και πέρα τα ευρήματα είναι ελάχιστα.
Οι ερευνητές προτείνουν ότι ένα πρόγραμμα σπουδών Montessori ενισχύει την παιδική και την ενήλικη ευημερία εστιάζοντας σε δραστηριότητες που προάγουν την αυτοδιάθεση (τα παιδιά στις τάξεις Montessori επιλέγουν τη δουλειά τους τις περισσότερες φορές και αισθάνονται ότι είναι υπεύθυνα για την εκπαίδευσή τους). Δραστηριότητες (τα παιδιά συμμετέχουν μόνο σε δραστηριότητες για τις οποίες οι βαθύτεροι λόγοι είναι σαφείς) και κοινωνική σταθερότητα και συνοχή (οι τάξεις διαρκούν τρία χρόνια κατά τη διάρκεια των οποίων τα παιδιά έχουν την ίδια ομάδα δασκάλων και συνομηλίκων).
«Το εκπαιδευτικό σύστημα Montessori χρήζει περαιτέρω μελέτης, καθώς είναι η πιο κοινή και μακροχρόνια εναλλακτική προοδευτική παιδαγωγική στον κόσμο και έχει πολλά χαρακτηριστικά που είναι ενδημικά σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα που ενισχύουν την ευημερία», καταλήγουν οι ερευνητές.