Now Reading
Ποιες φράσεις δεν πρέπει να χρησιμοποιούν οι γονείς που μεγαλώνουν παιδιά με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη

Ποιες φράσεις δεν πρέπει να χρησιμοποιούν οι γονείς που μεγαλώνουν παιδιά με υψηλή συναισθηματική νοημοσύνη

Η Dr. Julia DiGangi, ειδικός στις νευροεπιστήμες του Χάρβαρντ, συμβουλεύει πώς να έχετε αποτελεσματική επικοινωνία με παιδιά υψηλής συναισθηματικής νοημοσύνης

Για να μεγαλώσουν πιο συναισθηματικά έξυπνα παιδιά, οι γονείς πρέπει να τους μιλήσουν με συναισθηματικά έξυπνους τρόπους.

Ως νευροψυχολόγος που έχει εκπαιδευτεί στο Χάρβαρντ, η Dr. Julia DiGangi διδάσκει στους ανθρώπους στυλ επικοινωνίας που προάγουν τη σύνδεση και την ανεξαρτησία, τα οποία είναι ζωτικής σημασίας αν θέλετε να έχετε ισχυρές, υγιείς και ενσυναίσθητες σχέσεις.

Ακολουθούν τρεις φράσεις που έγραψε σε άρθρο της στο cnbc.com ότι δεν χρησιμοποιούν ποτέ γονείς με συναισθηματικά έξυπνα παιδιά – και τι είναι πιο αποτελεσματικό να πουν:

«Γιατί δεν μπορείς να έχεις περισσότερο κίνητρο;»

Ο εγκέφαλος είναι καλωδιωμένος να υπερέχει όταν και όπου μπορεί. Έτσι, όταν τα παιδιά δυσκολεύονται, δεν είναι επειδή δεν θέλουν να τα πάνε καλά – είναι επειδή απλά δεν μπορούν

Με άλλα λόγια, το θέμα δεν είναι το κίνητρό τους. Είναι ότι υπάρχει μια αποσύνδεση μεταξύ των προσδοκιών σας ως γονέα και των δυνατοτήτων τους.

Τι να πείτε αντ’ αυτού: Η συναισθηματικά ευφυής απάντηση είναι να είστε περίεργοι για το πού διασταυρώνονται τα κίνητρα και οι ικανότητες του παιδιού σας.

Ας υποθέσουμε ότι το παιδί σας ξοδεύει πολύ χρόνο παίζοντας βιντεοπαιχνίδια και πολύ λίγο στο διάβασμα.

Αποφύγετε να ρωτήσετε: «Γιατί δεν έχεις περισσότερη ενέργεια να διαβάζεις βιβλία;» Αντίθετα, δοκιμάστε μια ερώτηση ανοιχτού τύπου: «Βλέπω ότι σου αρέσουν πολύ τα βιντεοπαιχνίδια. Θα ήθελα πολύ να ακούσω τι σου αρέσει σε αυτά τόσο πολύ. Θα το μοιραστείς μαζί μου;»

«Γιατί δεν με ακούς;»

Κάποτε η Dr. Julia DiGangi δούλεψε με γονείς των οποίων η κόρη είχε αισθητηριακές δυσκολίες. Ήταν απογοητευμένοι γιατί στο ιατρείο αρνήθηκε να βγει από το αυτοκίνητο.

Αλλά μόλις την κάλεσαν στη συζήτηση, έμαθαν ότι στην πραγματικότητα ενοχλήθηκε από τη μουσική που έπαιζε στο ιατρείο. Αυτό διορθώθηκε εύκολα με ένα ζευγάρι ωτοασπίδες.

Τελικά, το πραγματικό πρόβλημα ήταν ότι οι γονείς δεν άκουγαν τις ανάγκες του παιδιού τους.

Τι να πούμε αντ ‘αυτού: Ο εγκέφαλος των παιδιών είναι συνδεδεμένος με την αυτονομία και την ανάγκη να εξερευνήσουν τον κόσμο με βάση τη δική τους ταυτότητα, όχι τις πεποιθήσεις σας για το ποια πρέπει να είναι.

Εάν διαφωνείτε με ένα φαινομενικά εκούσιο παιδί, αντί να το ρωτήσετε γιατί δεν ακούει, σκεφτείτε να ρωτήσετε: «Σε άκουσα;»

Οι συναισθηματικά έξυπνοι γονείς δεν προσπαθούν για τη συμμόρφωση των παιδιών τους, αλλά για τη σύνδεση. Πρέπει να ξέρουν ότι είστε πρόθυμοι να ακούσετε την αλήθεια της εμπειρίας τους.

Δείτε Επίσης

«Γιατί δεν με σέβεσαι!»

Η Dr. Julia DiGangi βλέπει συχνά γονείς να βγάζουν αυθαίρετα –και καταστροφικά– συμπεράσματα σχετικά με τη συμπεριφορά του παιδιού τους με βάση τις δικές τους ανασφάλειες.

Ένα ζευγάρι της είπε: «Ο έφηβος μας δεν μας σέβεται», γιατί δεν άκουσε όταν του είπα να ολοκληρώσει την εργασία του για τις επιστήμες. Αλλά μόλις οι γονείς ανέφεραν την ανησυχία τους σε μια ασφαλή συνομιλία, ο έφηβος τους απάντησε κατηγορηματικά: «Σε σέβομαι! Η επιστήμη είναι απλώς δύσκολη για μένα».

Τι να πείτε αντ’ αυτού: Η πιο έξυπνη συναισθηματικά προσέγγιση για τους φόβους ότι το παιδί σας δεν σας σέβεται είναι να κάνετε συγκεκριμένες, μη επικριτικές ερωτήσεις και στη συνέχεια να επιβεβαιώσετε ρητά την προθυμία σας να ακούσετε.

Θα μπορούσε να πείτε κάτι τέτοιο: «Παρατήρησα ότι πήρες 64% στο τελευταίο τεστ επιστήμης. Θα ήσουν διατεθειμένος να μιλήσεις για αυτό; Θέλω απλώς να ακούσω για την εμπειρία σου».

Τα αισθήματα των παιδιών μας περνάνε πολλές διακυμάνσεις. Επίσης επηρεάζουν τα δικά σας, τα οποία με τη σειρά τους επιστρέφουν πάλι στο παιδί. Έτσι, όταν προκύπτουν μεγάλα συναισθήματα, είναι φυσικό να θέλετε να ελέγξετε τα συναισθήματα του παιδιού σας λέγοντάς του να είναι ήσυχο, να ηρεμήσει ή να ακούσει πιο προσεκτικά. Αλλά ως γονιός, η δουλειά σας δεν είναι να ελέγχετε τα συναισθήματα των παιδιών σας – είναι να κυριαρχείτε στα δικά σας.

 

Η Dr. Julia DiGangi, PhD, είναι νευροψυχολόγος και συγγραφέας του Energy Rising: The Neuroscience of Leading with Emotional Power. Σπούδασε γενετική, τραύμα και ανθεκτικότητα στο Columbia, στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο και στο Georgetown. Ακολουθήστε την στο Instagram @drjuliadigangi.

© 2023 All rights reserved Powered by Brainfoodmedia.

ID - ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
Scroll To Top