TOP

Τι είναι η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ)

Το παιδί μου στριφογυρίζει σαν τον TAZ της Warner Bros!!!”

Τα περισσότερα παιδιά είναι ζωηρά και πολλές φορές άτακτα και αυτό είναι κάτι πολύ φυσιολογικό καθώς διαθέτουν πολύ ενέργεια και πολύ διάθεση για παιχνίδι και εξερεύνηση. Υπάρχουν όμως, περιπτώσεις παιδιών που είναι συνέχεια νευρικά και κάνουν φασαρία. Επίσης, παρουσιάζουν μεγάλο βαθμό δυσκολίας στη συγκέντρωση, την οργάνωση, τον προγραμματισμό και τον έλεγχο της παρορμητικότητας. Κατά πάσα πιθανότητα αυτά τα παιδιά δεν είναι απλά ζωηρά αλλά έχουν διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ). Η ΔΕΠ-Υ έχει σαν αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες στη σχολική, οικογενειακή και κοινωνική ζωή του εκάστοτε παιδιού.

Τα κύρια χαρακτηριστικά της διαταραχής

Τα παρακάτω χαρακτηριστικά που περιγράφουν τη συμπεριφορά των παιδιών με
ΔΕΠ-Υ, θα σας βοηθήσουν να καταλάβετε τα συμπτώματα της διαταραχής και να δείτε αν κάτι τέτοιο ισχύει και για το δικό σας παιδί:

  • Αδυνατούν να παρατηρήσουν λεπτομέρειες και κάνουν πολλά λάθη απροσεξίας.
  • Δυσκολεύονται να ακολουθήσουν οδηγίες, να οργανωθούν και να διατηρήσουν την προσοχή τους σε μια συγκεκριμένη δραστηριότητα για πολύ ώρα με αποτέλεσμα να μην ολοκληρώνουν τιε εργασίες που τους ανατίθενται.
  • Αποφεύγουν εργασίες που προϋποθέτουν συνεχή σκέψη όπως οι εργασίες του σχολείου.
  • Τείνουν να χάνουν πράγματα απαραίτητα για την ολοκλήρωση κάποιας εργασίας που τους έχει ανατεθεί.
  • Φαίνεται να ξεχνούν καθημερινές δραστηριότητες.
  • Συχνά, φαίνεται να μην ακούν όταν κάποιος τους μιλάει ή τους απευθύνει το λόγο.
  • Αποσπάται εύκολα η προσοχή τους από εξωτερικά ερεθίσματα.
  • Φαίνεται να μην μπορούν να καθίσουν ακίνητα και κουνάνε τα χεριά ή τα πόδια ή στριφογυρίζουν ασταμάτητα.
  • Δυσκολεύονται να παίξουν ήσυχα
  • Τείνουν να μιλούν πολύ και να διακόπτουν και τους άλλους όταν μιλούν.
  • Έχουν δυσκολία στο να περιμένουν τη σειρά τους και συχνά απαντούν χωρίς να περιμένουν να ολοκληρωθεί η ερώτηση.
  • Εμφανίζουν παρορμητικότητα,  και ξαφνικά κάνουν πράγματα χωρίς να τα σκεφτούν.

Για να χαρακτηριστεί ένα παιδί ως υπερκινητικό πρέπει να παρουσιάζει την πλειονότητα των προαναφερθέντων συμπτωμάτων.

Πρακτικές συμβουλές για γονείς:

Όπως προαναφέραμε, τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ παρουσιάζουν δυσκολίες στα καθήκοντα που πρέπει να εκτελέσουν όσων αφορά τη σκέψη, τον προγραμματισμό, την οργάνωση, τη μετρίαση της παρορμητικότητας και την ολοκλήρωση εργασιών. Αυτά τα παιδιά θα ήθελαν να μπορούν να καθίσουν ήσυχα, να έχουν τα δωμάτια τους οργανωμένα και τακτοποιημένα και να κάνουν ότι τους ζητούν οι γονείς αλλά δεν ξέρουν τον τρόπο να το κάνουν. Αυτό που χρειάζονται είναι υπομονετική καθοδήγηση όσων αφορά την κατάκτηση αυτών των λειτουργικών ικανοτήτων. Κάποιες χρήσιμες συμβουλές προς τους γονείς είναι οι εξής:

·     Μην ξεχνάτε ότι η συμπεριφορά του παιδιού σας οφείλεται σε διαταραχή και δεν είναι ηθελημένη.

·     Πιστέψτε στις ικανότητες του παιδιού σας.

·     Φροντίστε το δωμάτιο του παιδιού να είναι ταξινομημένο και χωρίς πολλά χρώματα και ερεθίσματα που θα του αποσπούν την προσοχή.

·     Να είστε απλοί και ξεκάθαροι με τις οδηγίες που του δίνετε και αφιερώστε χρόνο να του εξηγήσετε ένα προς ένα τα βήματα που χρειάζονται για ολοκληρωθεί μια εργασία ή να επιτευχθεί μια απαιτούμενη συμπεριφορά.

·     Φτιάξτε ένα ημερήσιο πρόγραμμα για το παιδί το οποίο θα είναι απλό και δε θα το μπερδεύει ακόμα περισσότερο.

·     Μην ξεχνάτε να του δίνεται συγχαρητήρια για ότι καταφέρνει ακόμα και αν πρόκειται κάτι πολύ απλό.

·     Προσπαθήστε να αντιμετωπίζετε τις αρνητικές συμπεριφορές με τον ίδιο τρόπο κάθε φορά ώστε να ενισχύετε μέσα του το αίσθημα της σταθερότητας. Μην ξεχνάτε να εξηγείτε στο παιδί με απλό και ξεκάθαρο τρόπο τι έκανε λάθος και πως μπορεί να το διορθώσει ή να το κάνει καλύτερα την επόμενη φορά.

·  Συνεργαστείτε στενά με τους εκπαιδευτικούς έτσι ώστε να υπάρχει μια σταθερή προσέγγιση προς το παιδί και στο σπίτι και στο σχολείο.

Αμαλία Λουίζου, Ψυχοθεραπεύτρια-Οικογενειακή Σύμβουλος ΜΑ
Κέντρο Παιδιού Εφήβου Οικογένειας

 

Καταχώρησε Σχόλιο